کد خبر: 1018206
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱
امریکا دوست دارد رؤسای حکومت‌های مختلف جهان را به کاخ سفید بیاورد، روی همین صندلی یا بدتر از آن بنشاند، به دنیا بگوید ما این هستیم و ما می‌گوییم دنیا چگونه باشد. اما زورش به دومنیکن و صربستان و برخی از همین شیوخ شلخته شن‌زار‌های جنوب خلیج فارس می‌رسد و بس.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: این یک صحنه‌سازی اتفاقی و عادی نیست! بیشتر به نقشه طراحی شده‌ای می‌ماند که باید عقده از دست دادن رهبری جهان را برای امریکا بگشاید! جهان دیگر کاخ سفید را رهبرجهان نمی‌داند. رؤسای برخی کشور‌های اروپایی و کثیری از نظریه‌پردازان علم سیاست اذعان و تأکید می‌کنند که دوران رهبری امریکا به سر رسیده است. حالا این رئیس‌جمهور بخت برگشته و کودن صربستان بود که قربانی تلاش ترامپ برای ارائه یک تصویر رهبرگونه از امریکا شد. الکساندر ووچیچ روی یک صندلی مثل متهمان مقابل میز کاری ترامپ در دفتر بیضی شکل کاخ سفید نشسته و حس حقارت در رفتارش عیان است. تصاویر دیگر هم نشان می‌دهد او پشت میز کوچکی نشسته و، چون ترامپ از انتقال سفارت صربستان به بیت‌المقدس سخن می‌گوید، با تعجب متن قرارداد را ورق می‌زند! گویی نمی‌دانسته چه‌چیزی را با ترامپ امضا کرده است!

امریکا دوست دارد رؤسای حکومت‌های مختلف جهان را به کاخ سفید بیاورد، روی همین صندلی یا بدتر از آن بنشاند، به دنیا بگوید ما این هستیم و ما می‌گوییم دنیا چگونه باشد. اما زورش به دومنیکن و صربستان و برخی از همین شیوخ شلخته شن‌زار‌های جنوب خلیج فارس می‌رسد و بس.

هرچند در برخی از کشور‌های مقتدر و مستقل جهان هم کم نیستند وطن‌فروشان بزدل و تحقیرپذیری که برای نشستن روی صندلی بازجویی مقابل زن باره فاسد‌العقلی مثل ترامپ به ملت‌های خود، نظریه‌های دروغین «گسترش روابط» می‌فروشند.
 

انتشار تصاویر تحقیرآمیز از امضای توافق رئیس‌جمهور صربستان با امریکا، یک بار دیگر نشان داد که پروتکل‌های مذاکراتی دولت امریکا با دولت‌های طرف مذاکره به چه نحوی چیده می‌شود. رئیس‌جمهور امریکا در جریان دیدار اخیر با همتای صرب خود در واشنگتن، به موافقت رئیس‌جمهور صربستان با انتقال سفارت کشورش در سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو به قدس اشغالی اشاره کرد. واکنش رئیس‌جمهور صربستان به این اظهارات ترامپ به گونه‌ای بود که گویی به کلی از ماجرا بی‌اطلاع است. بنابر قطعنامه ۴۷۸ سازمان ملل متحد، ایجاد هرگونه مرکز دیپلماسی در قدس اشغالی غیرقانونی و ممنوع است و با هر اقدامی که وضعیت قانونی موجود در این شهر فلسطینی را تغییر دهد، مخالفت شده است. با این حال دونالد ترامپ پس از اعلام انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به قدس و میانجیگری برای توافق در زمینه عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی، روز جمعه پس از دیدار با الکساندر ووچیچ اعلام کرد که صربستان هم با انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس در ماه جولای موافقت کرده است. فیلمی از لحظه‌ای که ترامپ در حال اعلام این خبر است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حالتی تحقیرآمیز از رئیس‌جمهور جوان صربستان به نمایش می‌گذارد. در این فیلم، ترامپ پشت میز خود و همتای صرب وی پشت میز کوچک‌تری در کنار وی دیده می‌شود. زمانی که ترامپ به انتقال سفارت صربستان اشاره می‌کند، الکساندر ووچیچ، نخست بهت‌زده برگه‌های روی میز را ورق می‌زند و بعد اندکی به اطراف نگاه می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که از واکنش ووچیچ اینطور برداشت می‌شود که وی ظاهراً نمی‌دانسته چه چیزی را امضا کرده است.

خوشحالی صهیونیست‌ها

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه، از تصمیم صربستان و کوزوو برای انتقال سفارتخانه‌های خود به قدس اشغالی استقبال کرد و گفت: «کوزوو اولین کشور مسلمان خواهد بود که سفارتش را در قدس افتتاح خواهد کرد. ما در دوران عادی‌سازی روابط هستیم.»

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر از تصمیم کوزوو برای انتقال سفارتش به قدس اشغالی استقبال و از تلاش‌های دولت امریکا برای پیشبرد سیاست‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

اخاذی ترامپ از کشور‌ها

انتشار خبر انتقال سفارت صربستان از تل‌آویو به قدس واکنش وزارت امور خارجه فلسطین را به دنبال داشت و با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که موافقت صربستان و کوزوو با افتتاح سفارت و کنسولگری یا نمایندگی دو کشور در قدس اشغالی، تجاوزی آشکار و غیر قابل توجیه به ملت فلسطین، مسئله فلسطین و حقوق ملی و عادلانه و مشروع آن است. در این بیانیه آمده است که دولت ترامپ بار دیگر نشان داد که از نفوذ خود برای اخاذی از کشور‌های مختلف استفاده می‌کند تا سیاست خارجی خود در حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های این رژیم را به این کشور‌ها دیکته کند. ضمن اینکه این اقدام صربستان و کوزوو به منزله تعرضی آشکار و غیرقابل توجیه به حقوق ملت فلسطین است. وزارت امور خارجه فلسطین از سفیر فلسطین در صربستان خواست، دولت صربستان در این زمینه توضیح دهد.

نقض آشکار قوانین جهانی

وزارت امور خارجه ترکیه نیز این اقدام کوزوو و صربستان را محکوم کرد و در قالب بیانیه‌ای مکتوب نوشت: «ما از تمامی کشور‌ها می‌خواهیم از قطعنامه‌های سازمان ملل که درباره مسئله فلسطین تصویب شده، تبعیت کنند و به وضعیت حقوقی و تاریخی قدس احترام گذاشته و از اقداماتی که راه‌حل برای مسئله اسرائیل و فلسطین را مشکل‌تر می‌کند، دست بردارند و از آن‌ها خودداری کنند.»

در ادامه این بیانیه با اعلام اینکه اقدام صربستان برای انتقال سفارتش به قدس نقض آشکار قوانین بین‌الملل است، آمده است: الحاق قدس از سوی اسرائیل از جانب سازمان ملل و جامعه بین‌الملل رد شده است. همچنین بار‌ها در قطعنامه‌های سازمان ملل تأکید شده که مسئله فلسطین را تنها می‌توان از طریق تشکیل یک کشور مستقل و با اقتدار فلسطینی بر پایه مرز‌های ۱۹۶۷ با مرکزیت قدس شرقی حل و فصل کرد.

پیشرفت در عادی‌سازی ریاض با تل‌آویو

همزمان با پیشبرد روند عادی‌سازی روابط میان ابوظبی با تل‌آویو، اخباری از اینکه ریاض یکی دیگر از گزینه‌ها برای عادی‌سازی روابط است، منتشر شد. روزنامه اسرائیل‌الیوم با اشاره به گفتگو‌ها درباره توافق برای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی نوشت: «پیشرفت بسیار مهمی در زمینه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض صورت گرفته است، اما ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان همچنان مخالف این اقدام است و به همین دلیل تردید‌هایی وجود دارد که آیا این توافق تاریخی در آینده نزدیک محقق خواهد شد یا خیر.»

این روزنامه فاش کرد که در جریان سفر هفته گذشته جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ به ریاض، وی طرح سه‌جانبه‌ای را مشابه کوزوو میان واشنگتن، ریاض و تل‌آویو به مقامات عربستان پیشنهاد کرد. این طرح بسیار حائز اهمیت بوده، اما موفقیت آمیز بودن آن قطعی نیست.

اسرائیل‌الیوم در ادامه درباره مواضع مقامات امریکا در قبال عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل نیز نوشت: «اختلافاتی در دولت امریکا درباره توافق اسرائیل و عربستان و اینکه آیا چنین توافقی برای اسرائیل در دوره فعلی مفید است یا خیر، وجود دارد. برخی از مقامات دولت امریکا معتقدند که باید از «دوره تاریخی» توافق اسرائیل و امارات برای پیشبرد روند توافق اسرائیل و عربستان استفاده شود.» مقامات دیگر دولت امریکا معتقدند که ملت عربستان آماده صلح با اسرائیل نیستند، چراکه عربستان برخلاف امارات همچنان روابط بسته‌ای با جهان دارد و دیدگاه‌های مخالف اسرائیل در آن حاکم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار