کد خبر: 1017577
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
فوتی‌های کرونا در مرز دو رقمی شدن است، اما قریب به اتفاق مسئولان بهداشتی معترفند که با سفر‌های تعطیلات گذشته باید از یکی دو هفته دیگر منتظر صعودی شدن مبتلایان و سپس فوتی‌های کرونا بود. تعداد استان‌های در وضعیت قرمز و هشدار کرونا هم ثابت مانده‌است. در همین اثنا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از اجرای مرحله سوم غربالگری کرونا در کشور خبر داده‌است.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۱۰۱ بیمار طی ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا خبر داد.

۳۷۷ هزار بیمار کرونایی

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا گفت: از دوشنبه تا سه‌شنبه ۱۱ شهریور و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، یک هزار و ۶۸۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۷۸۶ نفر از آن‌ها بستری شدند.

وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۷۶ هزار و ۸۹۴ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر رسید.

لاری ادامه داد: خوشبختانه تا سه‌شنبه ۳۲۵ هزار و ۱۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی گفت: ۳ هزارو۷۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تا کنون ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۱۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده‌است. لاری افزود: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. وی گفت: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

مرحله سوم غربال‌گری کرونا در راه است

در همین رابطه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در مرحله سوم غربالگری کرونا، بر اساس پرونده الکترونیک و اطلاعات خانواری که داریم، غربالگری انجام می‌شود و اکنون غربالگری هدفمند‌تر شده‌است. بابک عشرتی بیان داشت: مرحله سوم طرح غربالگری بیماری کرونا شکل دیگری دارد. وی با اشاره به جزئیات اجرای مرحله سوم طرح غربالگری ادامه داد: در این مرحله بر اساس پرونده الکترونیک و اطلاعات خانواری که داریم، غربالگری انجام می‌شود؛ در حالی که در مرحله اول و دوم غربالگری، براساس شماره تلفن افراد و تماس با آن‌ها این غربالگری انجام می‌شد، اما اکنون غربالگری هدفمند‌تر شده‌است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در چه مرحله‌ای قرار دارد؟»، بیان داشت: سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران در حال اجرای این طرح هستند؛ البته هر دانشگاه متناسب با شرایط خود این کار را انجام می‌دهد. عشرتی با اشاره به چگونگی اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی ایران به خبرگزاری فارس گفت: در این دانشگاه با کمک و همکاری شرکت سایپا که حدود ۵ هزار کارمند دارد، ما از خانواده‌های افراد شاغل در این شرکت این طرح را شروع می‌کنیم. وی متذکر شد: در واقع در این طرح یکسری از افراد در خانواده‌ها را به صورت داوطلب به عنوان نقطه تماس خود انتخاب می‌کنیم و آموزش می‌دهیم. به این ترتیب فرد آموزش دیده در خانواده، به نوعی سفیر سلامت ما در خانواده خود است.

گفتنی است، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت هم با اشاره به گستردگی فعالیت بهورزان در نظام شبکه و اقدامات آن‌ها در سه مرحله غربالگری کووید ۱۹ گفت: در آینده‌ای نزدیک با استقرار کامل طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» با حضور بهورزان در کنار سایر مدافعان سلامت شاهد گام‌های بلندی در راه مهار و کنترل بیماری‌ها و ارتقای شاخص‌های بهداشتی کشورمان خواهیم بود.

تشدید کرونا با افزایش سفر‌ها

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد مقابله با کرونا استان تهران در مورد تأثیر سفر‌های بین شهری بر افزایش میزان شیوع کرونا گفت: خطر سفر از دو جنبه تأثیرگذار است، نخست ایجاد تجمع و ارتباط افراد با یکدیگر در پی سفر و دوم انتقال ویروس از شهر‌های آلوده به مناطق سفید که همین موارد باعث می‌شود تا سفر کردن امری مخاطره‌آمیز محسوب شود.

وی تصریح کرد: سفر‌ها در واقع باعث انتقال ویروس از شهر‌های آلوده به شهر‌های سالم می‌شود، ضمن اینکه استفاده از محل‌های عمومی و تجمعات نیز شیوع بیماری را تشدید می‌کند.

ماهر گفت: در پاییز که احتمال همزمانی آنفلوآنزا و کووید ۱۹ را می‌دهیم، در هر صورت گسترش اپیدمی وجود دارد، ولی سفر‌ها نیز تشدید‌کننده خواهد بود. باید صبر کنیم و نتیجه انجام سفر‌ها را ببینیم، آنچه مسلم است، این است که اگر رعایت مردم کافی نباشد، احتمال آنکه تشدید بیماری اتفاق افتد، بیشتر می‌شود.

این اظهارات در حالی است که همزمان با تعطیلات چند روز پیش و ازدحام در استان‌های شمالی به دلیل سفر‌های غیرضروری مردم به این مناطق، مسئولان بهداشتی رسماً اعلام کرده‌اند که از دو هفته آینده باید منتظر افزایش آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا بود. همه این بی‌ملاحظگی‌های مردم در رفتن به مسافرت در حالی است که بار‌ها اعلام شده‌است در شرایط حاضر به سفر نباید رفت؛ با این حال برخی بی‌ملاحظه بدون توجه به هشدار‌های بهداشتی از هر فرصتی برای انتشار گسترده کرونا استفاده می‌کنند و وقتی هم که اوضاع بحرانی‌تر شد از همه جا طلبکارند! در این بین هم برخی مسئولان نظیر پلیس راهور با در اختیار قراردادن امتیازات ویژه به این دشمنان سلامت مردم، آن‌ها را به انحای مختلف در انتشار ویروس کرونا تشویق می‌کنند؛ از یک طرفه کردن جاده‌ها به سمت شمال پیش از تعطیلات و یک طرفه کردن همین جاده‌ها به سمت پایتخت همزمان با پایان تعطیلات گرفته تا نبستن شهر‌های مسافرخیز و مواردی از این دست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار