کد خبر: 1015910
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
دیپلمات روس به امریکا:
دیپلمات ارشد روس با بیان اینکه انقضای تحریم تسلیحاتی ایران فقط اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، تنها رأی مثبت جمهوری دومینیکن به پیش‌نویس قطعنامه امریکا را به سخره گرفت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، در ادامه اظهارنظر‌های مقام‌های روسی در حمایت از پایان تحریم تسلیحاتی ایران و مخالفت با درخواست امریکا برای تمدید این محدودیت‌ها، میخائیل اولیانوف، نماینده مسکو در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به بیان نکته‌ای در این موضوع پراخت.

اولیانوف بامداد روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخی افراد سعی می‌کنند انقضای محدودیت‌های تجارت تسلیحات (که دیگر به لحاظ قانونی و بالفعل چیزی نیست که به آن تحریم تسلیحاتی می‌گفتیم) با ایران در هجدهم اکتبر را به نوعی یک فاجعه نشان دهند.» وی در ادامه تأکید کرد: «در حقیقت، این فقط به معنای اجرای یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.»

این دیپلمات روس همچنین در پاسخ به ادعای توئیتری «مایک گالاگر» نماینده ایالت ویسکانسین در مجلس نمایندگان امریکا در اتهام‌زنی به چین و روسیه در خصوص عدم تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: «فراموش کرده‌اید که همه چیز فقط درباره چین و روسیه نیست. برای اینکه پیش‌نویس قطعنامه امریکایی تصویب می‌شد، واشنگتن به حداقل ۹ رأی موافق نیاز داشت.»

اولیانوف ضمن به سخره گرفتن تنها رأی مثبتی که امریکا برای پیش‌نویس قطعنامه خود به دست آورد، افزود: «این [قطعنامه]فقط یک رأی به دست آورد؛ جمهوری دومینیکن که احتمالاً یک بازیگر بزرگ و مهم در خلیج فارس است! فکر نمی‌کنید مشکل از امریکا است؟» تلاش‌های روز جمعه امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل با شکست مواجه شد. پس از آشکار شدن نتایج آرای اعضای شورای امنیت سازمان ملل در عصر جمعه (به وقت نیویورک) مشخص شد تنها امریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند.

تکرار دوباره ادعای توافق سریع

رئیس‌جمهور امریکا ضمن تکرار ادعای خود مبنی بر اینکه ایران، روسیه و چین به دنبال پیروزی رقیب دموکرات او در انتخابات امریکا هستند، گفت جو بایدن نمی‌تواند با رؤسای جمهور این کشور‌ها همکاری کند.

دونالد ترامپ روز دو شنبه در میان طرفداران خود در ایالت ویسکانسین رؤسای جمهور چین، روسیه و ترکیه را به «شطرنج‌باز‌هایی حرفه‌ای» تشبیه کرد که جو بایدن، رقیب دموکرات او نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند. به نوشته خبرگزاری تاس، ترامپ در این باره گفت: «موضوعی را من فهمیده‌ایم. پوتین، شی، رئیس‌جمهور چین، کیم جونگ اون و اردوغان در ترکیه شطرنج‌باز‌هایی در سطح کلاس جهانی هستند. آن‌ها همگی رؤیای پیروزی بایدن در انتخابات را در سر دارند.»

ترامپ در ادامه ادعا کرد: «اما بگذارید بگویم چه کشوری امیدوار به پیروزی بایدن است، آن ایران است.» وی افزود: «اگر ما پیروز شویم، [یعنی]زمانی که (در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰) پیروز شدیم بلافاصله با ایران توافق خواهیم کرد.» رئیس‌جمهور امریکا در ادامه گفت: «بایدن قادر نیست با این افراد به عنوان یک شریک برابر همکاری کند، زیرا او در بهترین سال‌هایش نیز خوب نبود.»

ظریف: امریکا فقط یک رأی آورد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو شنبه شب در برنامه نگاه یک گفت: امریکایی‌ها یک طراحی کرده بودند و فکر می‌کردند حداقل ۹ رأی را می‌آورند که روسیه و چین را مجبور کنند با رأی منفی‌شان قطعنامه را وتو کنند. محمدجواد ظریف افزود: قطعنامه امریکا که فقط یک رأی آورد. خودش که واضح است به قطعنامه خودش رأی می‌دهد. فقط توانسته یک کشور را با خود همراه کند. من معتقد به توهین به کشور‌ها نیستم. همه کشور‌ها بر اساس حقوق بین‌الملل از تساوی حاکمیت برخوردارند، ولی امریکا فقط توانسته یک کشور را قانع یا وادار یا تشویق یا تطمیع کند که به قطعنامه آن رأی بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار