کد خبر: 1015246
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۴ مرداد ماه، ۲ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: جانباختگان کرونا از ۱۹ هزار نفر فرارتر رفته‌است و روزانه چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار جدید به خیل افراد مبتلا به کرونا افزوده می‌شود. برگزاری مراسم عروسی و عزا و دورهمی خانوادگی و همچنین سفر‌های غیر‌ضروری اصلی‌ترین عواملی است که اجازه مهار ویروس تاجدار را نمی‌دهد، به همین‌خاطر هم همچون روز‌های گذشته ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و این یعنی کل کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. حالا در کنار توصیه برای استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشنهاداتی برای تدابیر سختگیرانه‌تر هم مطرح می‌شود. همچنان که چند روز پیش وزیر بهداشت با تأکید بر پرهیز از عادی‌نگاری کرونا از اتخاذ رویکرد فشار و جریمه برای افرادی که پروتکل‌ها را بشکنند، خبر داده‌بود. حالا معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از پیشنهاد اعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد. این مسئله افرادی را که در سطح شهر از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند نیز در بر می‌گیرد. ضرورت اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر برای مهار کرونا را وقتی بهتر متوجه می‌شویم که بدانیم طبق گزارش پلیس راه روز گذشته هم مثل دیگر تعطیلات پایان هفته ترافیک سنگینی بر جاده‌های شمالی کشور از جمله جاده چالوس حاکم بود.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۲۴ مرداد ماه، ۲ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۷۳ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۳۸ هزار و ۸۲۵ نفر رسید.

در همین زمان ۱۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۳۳۱ نفر رسید.

همچنین ۳هزارو۹۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۹۳ هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در دنیا هم شمار مبتلایان به کرونا از ۲۱ میلیون نفر عبور کرد. از این تعداد، ۷۵۷ هزار و ۴۷۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا در جهان گفت: «همه‌گیری این ویروس همچنان رو به شتاب است و مطمئناً اساسی‌ترین عامل جهت جلوگیری از انتقال و قطع زنجیره انتقال آن، رعایت اصول سه‌گانه شست و شوی مرتب دست‌ها، فاصله‌گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک است. امیدواریم با همراهی و همدلی در پایبندی به این اصول، شاهد شکست زنجیره انتقال بیماری در کشور باشیم.»

پیشنهاد جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی

با تمام توصیه‌ها و با وجود آمار و ارقام تأمل‌بر‌انگیز ابتلا و مرگ افراد بر اثر بیماری کرونا، برخی از افراد هنوز ویروس تاجدار را جدی نگرفته‌اند و اصول بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند. بر این اساس هم وزارت بهداشت در سیاستگذاری‌های جدیدش بنا دارد فشار و جریمه را هم چاشنی توصیه کند. علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از پیشنهاد اعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد تعیین جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی در رابطه با افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، از سوی ستاد کرونای تهران به ستاد ملی ارائه شده‌است، به ایسنا گفت: «این پیشنهادات با هدف کنترل و مدیریت بیشتر بحران کرونا ارائه شده و پس از بررسی و تصویب در ستاد ملی کرونا جهت اجرا ابلاغ می‌شود.»

معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران تعیین جریمه نقدی را برای افرادی که در طول دوران شیوع کرونا به سفر‌های غیرضروری می‌روند یکی از پیشنهادات عنوان کرد و افزود: «در این راستا برای افرادی که در زمان شیوع بالای کرونا نسبت به مسافرت‌های غیرضروری اقدام کرده‌اند و هم خود و هم دیگران را به مخاطره می‌اندازند، جریمه نقدی در نظر گرفته شده و همچنین پیشنهاد شده که اگر فردی حین مسافرت غیرضروری و به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هزینه درمان را پرداخت کند.»

به گفته ماهر پیشنهاد شده تا برای اصناف و افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، جریمه‌های نقدی تعیین شود. این مسئله افرادی را که در سطح شهر از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند نیز در بر می‌گیرد.

معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران همچنین در ادامه با اشاره به سطح رعایت پروتکل‌ها در مراکز صنعتی و کارخانه‌ها افزود: «گزارش‌ها نشان داده که در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی بزرگ در زمینه رعایت پروتکل‌ها مشکلات کمتر است و به دلیل وجود سیستم‌های کنترلی در کارخانه‌ها وضعیت بهتر است.»

به گفته وی بیشترین مشکلات به کارگاه‌های کوچک و اصناف برمی‌گردد که عمدتاً پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند که در این رابطه نیز برخورد می‌شود و از این پس جرایم نقدی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

ماهر همچنین با اشاره به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با مراسم ماه محرم گفت: «بر این اساس کلیه فعالیت‌ها باید در چارچوب پروتکل‌ها انجام شود و کارشناسان بهداشت سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران بر این فعالیت‌ها نظارت دارند. البته همچون گذشته توصیه و پیشنهاد ما به مؤمنان و سوگواران این است که اصول سه‌گانه بهداشتی یعنی پوشش ماسک، فاصله‌گذاری و شست‌وشوی مداوم دست‌ها را رعایت کنند و برای کاهش شیوع و انتقال بیماری در تجمعات شرکت نکنند.»

واکسن‌های مورد ادعا، ایمنی طولانی‌مدت ندارند

ماجرای واکسن کرونا هم همچنان یکی از داغ‌ترین اخباری است که احتمالاً تمام مردم دنیا مخاطبش هستند. حالا روسیه نخستین چراغ تولید این واکسن را روشن کرده و مدعی است واکسن روسی کرونا می‌تواند راهکار ایمنی در برابر این بیماری باشد. به گفته وزیر بهداشت واکسن ایرانی کرونا هم توانسته تست‌های انسانی را پاس کند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در‌باره واکسن روسی کرونا می‌گوید: «به طور کلی در دنیا ۱۶۵ واکسن با عنوان واکسن کرونا در حال ساخت است و ۲۷ واکسن هم به فاز انسانی رسیده‌اند. واکسن کرونایی که کشور روسیه ساخت آن را اعلام کرده‌است، یکی از هشت واکسنی است که فاز سوم کارآزمایی بالینی را رد کرده‌است.» به گفته وی وزارت بهداشت ایران به دو صورت می‌تواند درباره این واکسن صحبت کند؛ یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی است؛ به طوری که این سازمان تأییدیه‌های لازم را برای این واکسن اعلام کند و دیگری از طریق همکاری‌های دوجانبه با روسیه است.

حریرچی تصریح کرد: «مطمئن باشید اگر واکسنی برای کرونا در دنیا تولید شود و کیفیت لازم را داشته باشد، آن را برای مردم‌مان تهیه خواهیم کرد. البته نکته مهم آن است که اکثر واکسن‌هایی که مطرح شده و کار می‌شود، تأثیرشان در حد ۵۰ الی ۶۰ یا ۷۰ درصد است و ایمنی طولانی ندارند.»

از نگاه معاون کل وزارت بهداشت همانطور که مقامات سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کردند، به رغم کشف این واکسن‌ها، از آنجایی که تأثیرات آن‌ها چه از نظر تأثیرات نهایی و چه مدت زمان ایمنی، فعلاً زیاد نیست، همچنان باید اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار