کد خبر: 1014553
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مذاکرات طالبان و کابل ۲ روز دیگر در قطر برگزار می‌شود
دولت افغانستان با تصمیم لویه جرگه مشورتی رسماً با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان موافقت کرد که به این ترتیب راه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با هدف پایان دادن به جنگ ۱۹ ساله در این کشور هموار می‌شود. طالبان از این اقدام استقبال کرده و مقامات افغان گفته‌اند طی روز‌های آینده گفتگو‌های دو طرف در قطر از سر گرفته می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از هشدار‌های مکرر طالبان به آزادی تمام زندانیان این گروه به عنوان پیش‌شرط مذاکرات با دولت افغانستان، و تحت فشار دولت امریکا، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور دستور آزادی همه زندانیان طالبان را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور افغانستان در نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی که روز یک شنبه برگزار شد، گفت با تصمیم لویه جرگه و با دستور وی امروز تمام زندانیان طالبان آزاد می‌شوند. اشرف غنی گفت: «تصمیم لویه جرگه تنها تصمیم این نهاد نیست بلکه تصمیم دولت و تمام مردم افغانستان است». وی افزود: «افغانستان در یک دوراهی گیر افتاده بود و لویه‌جرگه با تصمیمی که گرفت راه را برای مردم افغانستان مشخص کرد». رئیس‌جمهور افغانستان گفت: «طالبان باید نشان دهد که از آتش‌بس سراسری ترس ندارد و به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح برای تأمین آتش‌بس سراسری احترام بگذارد». وی تأکید کرد: «الان توپ در زمین طالبان است و طالبان باید به این سؤال پاسخ دهد که جنگ جز بدبختی و درد و رنج برای مردم چه دستاوردی داشته است و از سوی دیگر این گروه باید تنوع و اتحاد مردم افغانستان را بپذیرد». به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، نشست لویه جرگه دیروز در قطعنامه‌ای تأکید کرد که با آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان باید مذاکرات صلح فوراً آغاز شود. اعضای لویه جرگه همچنین اعلام کردند که از روند صلح برای رسیدن به صلح پایدار و با عزت که منجر به امنیت و ثبات در کشور شود، استقبال و حمایت می‌کنند. در این قطعنامه تأکید شده است: «جرگه خواستار تأمین جدی آتش‌بس فوری و طولانی مدت در کشور بوده و از جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا می‌خواهد در این زمینه به تعهدات خویش به مردم افغانستان عمل کند». همچنین در قطعنامه لویه جرگه اشاره شده است: «برای ملت و دولت افغانستان اطمینان داده شود تا زندانیانی که آزاد می‌شوند، دوباره به جبهه‌های جنگ برنگشته و از فعالیت‌های آنان نظارت به‌عمل آید». لویه جرگه به دولت تأکید کرده به مردم این تضمین را بدهد که آزادی این افراد مورد نظارت است و به آن‌ها اجازه بازگشت به صحنه نبرد داده نمی‌شود و همچنین نیرو‌های شبه‌نظامی خارجی باید به کشور‌های خود بازگردانده شوند.

مذاکرات صلح به زودی

تصمیم لویه جرگه برای آزادی زندانیان طالبان درحالی اتخاذ شد که قرار است مذاکرات بین‌الافغانی طی روز‌های آینده برگزار شود. حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان دیروز تأکید کرد که مذاکرات دولت با طالبان پس از آزادی زندانیان طی سه روز آینده در قطر برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری جمهور افغانستان، کرزی گفت: «قطعنامه لویه‌جرگه بحث را تمام کرد و ما را به آرزوی خود رساند. در صلح عزت است. صلح زیباست و طبعاً که زند‌گی زیبا است. بعد از آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان که شما تأیید کردید و رئیس‌جمهور تصویب می‌کند، دو یا سه روز بعد هیئت می‌رود و مذاکرات را آغاز می‌کند». عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه صلح افغانستان هم در نشست اختتامیه لویه جرگه مشورتی گفت: «با تصمیم آزادی زندانیان طالبان از سوی لویه جرگه تمام موانع برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شده است.»

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان هم دیروز از تصمیم لویه‌جرگه استقبال کرد و گفت: «هیئت ۲۱ نفری ما به رهبری شیرمحمدعباس‌استانکزی برای مذاکرات در دوحه آماده است و آتش‌بس در سرفصل این مذاکرات جا دارد.»

هرچند کابل با آزادی همه زندانیان طالبان، حسن‌نیت خود را برای ازسرگیری مذاکرات بین‌الافغانی نشان داد، اما طالبان بار‌ها گفته است که دولت فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین خاطر سال گذشته با خود امریکایی‌ها مذاکرات مستقیم انجام داد و به توافق صلح دست پیدا کرد. اگرچه این توافق به دلیل کارشکنی‌های واشنگتن و ادامه حملات طالبان تاکنون اجرایی نشده است. طالبان در ماه‌های اخیر حملات خود را به نیرو‌های دولتی افزایش داده و معلوم نیست که آیا مذاکرات آتی این گروه با نمایندگان کابل، به توافقی ختم خواهد شد یا نه. طالبان به دنبال به دست گرفتن تمام قدرت در افغانستان است تا امارت اسلامی مدنظر خود را دوباره تأسیس کند، اما بسیاری از افغان‌ها مخالف زندگی در لوای رژیم سابق طالبان هستند. امریکا در ماه‌های اخیر به دولت کابل فشار آورد زندانیان طالبان را آزاد کرده و مسیر را برای از سرگیری گفتگو‌های صلح فراهم کند. دولت امریکا بر اساس توافقاتی که با طالبان انجام داده، قرار است تعداد نیرو‌های خود در افغانستان را کاهش دهد. در همین راستا، مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا شنبه شب در سخنانی گفت که این کشور قصد دارد تا پایان نوامبر تعداد نظامیان خود در افغانستان را به زیر ۵ هزار نیرو کاهش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار