کد خبر: 1014153
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
افزایش ۳۸ درصدی مصرف آب در تبریز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی، گفت: در روزهای اخیر با اقداماتی مثل جایگزینی آب صنعت و واحدهای کوچک تجاری و حفر چاه‌های جدید، مشکل قطعی آب را در تبریز مرتفع کردیم اما برای حل قطعی این مشکل، انتقال آب ارس ضروری است.

بررسی آخرین وضعیت تأمین آب شرب تبریز و مشکلات این حوزه، دستور جلسه ستاد بحران آذربایجان‌شرقی بود که با گزارش مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان آغاز شد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در این خصوص گفت: نیاز آبی شهر تبریز در حال حاضر 5 هزار و 600 لیتر بر ثانیه است که از نظر تولید و مصرف، سر به سر هستیم.
 
علیرضا ایمانلو افزود: در روزهای اخیر با اقداماتی مثل جایگزینی آب صنعت و واحدهای کوچک تجاری و حفر چاه‌های جدید، مشکل قطعی آب را در تبریز مرتفع کردیم اما برای حل قطعی این مشکل، انتقال آب ارس ضروری است.

افزایش 38 درصدی مصرف آب در تبریز
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص با اشاره به افزایش 18 درصدی تولید آب شرب در سال‌جاری یادآور شد: گزارش‌ها افزایش 5 تا 6 درصدی مصرف آب را پیش‌بینی می‌کرد اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، مصرف آب در تبریز 38 درصد افزایش یافت.
 
رحمتی با بیان اینکه این افزایش شدید موجب قطعی آب در هفته‌های گذشته شد، افزود: خوشبختانه با هماهنگی، پیگیری و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و اقداماتی نظیر تقویت ایستگاه‌ها و افزایش ظرفیت برداشت آب، فعلا این مشکل رفع شده است.
 
وی، حل قطعی مشکل کمبود آب شرب تبریز را در گرو اجرای طرح انتقال آب ارس دانست و متذکر شد: در سال 96 و پس از تصویب شورای اقتصاد، موضوع تأمین اعتبار این طرح از طریق فاینانس مطرح شد اما به‌دلیل تحریم‌ها امکان این کار فراهم نشد.
 
رحمتی با بیان اینکه برآورد اعتبار این طرح، 688 میلیون یورو است، تصریح کرد: تأمین این اعتبار از توان اعتبارات دولتی خارج است و باید از طریق فاینانس تأمین کنیم که پیگیری‌ها در این زمینه انجام می‌شود.
 
وی از اقداماتی نظیر افزایش ظرفیت برداشت از منابع آبی، هدایت صنایع و برخی از مشترکان واقع در مسیر انتقال آب زرینه‌رود به سمت استفاده از آب چاه، حفر چاه‌های جدید، تقویت ایستگاه‌های توزیع و تکمیل خط انتقال آب نهند به تبریز به عنوان راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان تبریزی نام‌برد و گفت: انتقال آب ارس، راه‌حل مطمئن و اساسی این موضوع است.

ضرورت انتقال آب رود ارس به تبریز

استاندار آذربایجان‌شرقی هم با تأکید بر اینکه باید از منابع محدود آب و انرژی به درستی استفاده کنیم، بیان داشت: در کنار اقداماتی که برای تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان انجام می‌شود، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از هدررفت آب نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
 
پورمحمدی با بیان اینکه کمبود آب، مسئله دیروز و امروز نیست، افزود: امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، این مسئله تشدید شد و قطع آب در شهر تبریز مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورد.
 
وی بیان داشت: خوشبختانه با تلاش و هماهنگی دستگاه‌های مسوول، مسئله کمبود آب در روزهای اخیر حل شده اما برای بلندمدت و حل قطعی این مشکل، عزم جدی برای متعادل کردن میزان تولید و مصرف آب ضروری است.
 
پورمحمدی، انتقال آب رود ارس به تبریز را راهکار ضروری حل این مشکل عنوان و خاطرنشان کرد: به‌صورت جدی پیگیر اجرای این طرح هستیم و با توجه به مشکل تأمین اعتبار به خاطر تحریم‌های اقتصادی، راه‌حل‌های جایگزین تعریف شده و این طرح اجرایی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر