کد خبر: 1014026
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
در گفت‌وگوی «جوان» با مسعود شجاعی‌طباطبایی مطرح شد
ما تجربه موفقی در پرداختن به «اسماء الحسنی» داریم که آقای وزیریان آن را انجام داده است و می‌شود در موضوع غدیر نیز این کار را انجام داد
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: پرداختن به واقعه بزرگ و تاریخ‌ساز غدیر، نیازمند درک ظرفیت‌های فرهنگی- هنری است، در طول تاریخ هنرمندان و شاعران بسیاری به این واقعه پرداخته‌اند. این موضوع در میان ادیبان مذاهب مختلف اسلامی نیز به چشم می‌خورد، اما آنچه در قرن حاضر بیش از ادبیات می‌تواند بر مخاطب تأثیرگذار باشد، هنر‌های تجسمی است که برای ارتباط با مخاطب نیازی به ترجمه ندارد. «جوان» به بهانه برگزاری نمایشگاه تایپوگرافی حروف‌نگاری «علی ولی الله» در گفتگو با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، به موضوع غدیر در هنر گرافیک پرداخته است.

در آستانه عید غدیر هستیم، به نظر شما که در حوزه هنر‌های تجسمی فعالیت دارید، چقدر می‌توان از ظرفیت‌های هنری برای بیان ابعاد معرفتی غدیر استفاده کرد؟

قطعاً می‌توان از هنر‌های تجسمی برای بیان غدیر استفاده کرد، من فکر می‌کنم این اتفاق بیشتر در حوزه تصویرگری و تصویر‌سازی می‌تواند اتفاق بیفتد، زیرا این هنر به طور مستقیم با همه مردم جهان ارتباط برقرار می‌کند.

شما فعالیت‌های بین‌المللی زیادی دارید، چقدر می‌شود غدیر را در ابعاد بین‌المللی وارد حوزه هنر گرافیک کرد؟

خب ما در حوزه گرافیک تازه در حال تجربه ارتباطات بین‌المللی هستیم، ولی در حیطه کاریکاتور یک سابقه ارتباط مستمر ۳۵ ساله وجود دارد. هم اکنون با هنرمندان بسیاری از کشور‌های خارجی از جمله روسیه و جمهوری چک در ارتباط هستیم که برای ما کار می‌فرستند. کلاً فهم تصویر برای مخاطب بین‌المللی راحت‌تر از فهم حروف و کلمات است و بی‌واسطه با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند.

ولی با این وجود فکر نمی‌کنم کار خاصی برای ارتباط با هنرمندان خارجی تا به حال انجام شده باشد، حتی هنرمندان مسلمان که علاقه‌مند به غدیر هستند! آیا نمی‌توان حرکتی برای هماهنگی پرداختن به غدیر در سطح بین‌الملل انجام داد؟!

قطعاً این اتفاق خواهد افتاد، همان طور که قدم‌های اولیه برداشته شده ولی نیازمند وقت و سرمایه‌گذاری بیشتر هستیم. ما تجربه موفقی در پرداختن به «اسماء الحسنی» داریم که آقای وزیریان آن را انجام داده است و می‌شود در موضوع غدیر نیز این کار را انجام داد.

در روز‌های پیش رو در عرصه گرافیک کاری در حوزه غدیر و حضرت علی (ع) انجام خواهد شد؟

از هفته آینده نمایشگاهی با موضوع امام علی (ع) برگزار خواهد شد که فراخوان آن را بچه‌های «شیعه آرت» و کانون هنرمندان هنر شیعی منتشر کرده‌اند، موضوع این نمایشگاه تایپوگرافی واژه «علی ولی الله» است. با آنکه فراخوان به صورت محدود بود ولی خوشبختانه استقبال خوبی از آن انجام شد.

عنوان نمایشگاه چیست؟

عنوان نمایشگاه «اولین سالانه رقابتی حروف‌نگاری اسم علی ولی الله» است. کار را استاد نجابتی که مسئول کانون هنر شیعی است انجام داده‌اند و قرار شده کار‌های برگزیده در قالب بسته‌های فرهنگی به مراکز و شهرستان‌ها فرستاده شود.

چه تعداد اثر فرستاده شده و چند اثر قرار است در نمایشگاه حضور پیدا کند؟

آثار رسیده زیاد است، ولی تعداد آن‌ها را به خاطر ندارم، اما فکر می‌کنم حداقل بیش از ۱۰۰ اثر فاخر در میان آثار رسیده باشد.

ویژگی مدنظر در فراخوان نماشگاه «علی ولی الله» چه بود؟

تلاش شده آثار راه‌یافته نمایشگاه کاربردی باشد تا علاوه بر جذابیت، کارایی نیز داشته باشد. دست هنرمندان در این عرصه باز بوده، بعضی‌ها اول عکاسی کرده و بعد کلاژ کار کرده‌اند و عده‌ای هم کار سه بعدی رایانه‌ای انجام داده‌اند، هنرمندانی هم هستند که از خطوط اسلامی بهره‌گیری کرده‌اند. این کار باعث توجه به خطوط اسلامی می‌شود. ما هنرمندی به نام آقای حمیدرضا کشاورزی‌میان‌دشتی را داریم که توانست با تایپوگرافی، خط «بنایی» را که تقریباً فراموش شده بود احیا و به تازگی خط تولید برای محصولات خود راه‌اندازی کند.

نمایشگاه تایپوگرافی از چه زمانی برپا خواهد شد؟

به احتمال زیاد دوشنبه هفته آینده افتتاحیه نمایشگاه را خواهیم داشت، نمایشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود، اما در حوزه هنری نیز برای کسانی که عبوری از آنجا می‌گذرند، آثار روی دیوار می‌روند.

به غیر از برگزاری این نمایشگاه، در حوزه هنر دینی در حوزه گرافیک و تصویر‌سازی کار دیگری در دست اجرا دارید؟!

اتفاق خوبی که در این زمینه افتاده، تدوین کتاب سال تصویر‌گری مذهبی است. این کتاب در آستانه چاپ قرار داد و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده آماده چاپ شود.

کتاب سال تصویرگری مذهبی مجموعه‌ای از سه نسل از هنرمندان را در خود دارد. نسل اول که هنرمندان پیشکسوت هستند، نسل دوم اساتید بنام و میانسال هستند و نسل سوم هنرمندان جوان هستند. ما در این کتاب حدود دو تا چهار صفحه را به آثار اساتید پیشکسوت اختصاص داده‌ایم، به همین میزان هم به اساتید بنام و میانسال اختصاص یافته و مابقی در اختیار هنرمندان جوان است. کتاب که در قطع وزیری آماده شده قرار است از سوی حوزه هنری منتشر شود و امیدوارم در سال‌های آینده نیز استمرار داده باشد. ابتکاری که در این کتاب شده این است که در کنار اسم هنرمند آدرس ایمیل وی نیز منتشر شده که اگر مجموعه‌ای می‌خواست اثر را خریداری کند، بتواند با هنرمند آن ارتباط برقرار کند تا در این شرایط کرونایی کمکی برای هنرمندان باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار