کد خبر: 1012601
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
مرضیه نظرلو نویسنده دفاع مقدس:
مرضیه نظرلو یکی از نویسندگان موفق دفاع مقدس در کارگاه آموزش مصاحبه گفت: جنگ در ظاهر تمام شده است اما در حوزه نگارش ادامه دارد ، ما برای رسیدن به اهدافی که داریم باید تلاش کنیم و دلسرد نشویم. چون ماا در حوزه جنگ هیجانی ترین و شعاری ترین کتاب ها را نوشته ایم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،  دردفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اصفهان کارگاه آموزش مصاحبه با حضور مرضیه نظرلو برگزار شد.

در این کارگاه نظرلو ضمن بیان نکات مهم در خصوص چگونگی انجام مصاحبه و مراحل پیاده سازی و تدوین و نگارش افزود: متاسفانه ما در حوزه جنگ ضعیف ترین کتابها را نوشته ایم، در این حوزه هیجانی ترین و شعاری ترین کتاب ها نوشته شده است و اینها از معضلات ما در این عرصه است.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: بهترین کتابها در ادبیات جهان در حوزه جنگ نوشته شده اند که بسیاری از آنها پس از گذشت سالها از جنگ به دور از شعار و هیجان حاکم نوشته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر وارد این حوزه (ثبت خاطرات دفاع مقدس) می شوید باید از اول درست وارد شوید، ما یک دیدگاه معنوی نیز به دفاع مقدسمان داریم چون یک جنگ عقیدتی و حق علیه باطل بود و شما به عنوان مصاحبه گر و فعال در این عرصه با دیدگاه مادی صرف چیزی به دست نمی آورید.

مدرس این کارگاه تصریح کرد: در مرحله اول نیت تان را درست کنید تا مسیر به درستی طی شود، مرحله دوم تعهد و تخصص است که باید کارتان را بلد باشید و هرکس سرجای خود کارش را درست انجام دهد.

وی ادامه داد: کار اصلی شما پژوهش و مصاحبه است کاری که با اسناد سروکاردارد و شما باید در این بخش خیلی قوی عمل کنید و توجهی به اینکه خروجی شما کتاب یا فیلم است نداشته باشید.

نویسنده کتاب «ققنوس سوخته» تاکید کرد: مرحله نخست جمع آوری سندی پژوهش و مصاحبه است که سخت ترین مرحله است، شما نباید به دلیل سختی کار آن را مختصر کنید ، خانواده ی شهدا خانواده های آسیب پذیری هستند که سختی و رنج کشیده اند و نمی توانند چندین بار حوادث و خاطرات خود را برای افراد مختلف (مصاحبه گران) بازگو نمایند.

وی مهمترین نکته در مصاحبه را برقراری ارتباط با سوژه مصاحبه دانست و گفت: اگر سوژه تان به شما اعتماد کند تمامی نکات را برایتان بازگو می کند و این وظیفه شماست که جلب اعتماد کنید و فضای سفت و سخت را بشکنید و صمیمیت ایجاد کنید.

نظرلو ادامه داد: شما وظیفه تان ثبت سند و تاریخ شفاهی است نه نگارش داستان، جزئیات را بپرسید اما نه به حدی که سوژه را تحت فشار قراردهید، مرحله مستند نگاری و جمع آوری خاطرات مرحله بسیار مهمی است که در آن نوع سوالات هر یک از مصاحبه شوندگان متفاوت است. شما پس از مصاحبه تازه می فهمید که باید این خاطرات را در چه قالبی روایت کنید.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: کار شما این است که خیلی ظریف وارد شوید و لایه های پنهان خاک‌هایی که روی مغز انسانها قرارگرفته است را کنار بزنید تا آن اثر تاریخی(خاطرات دفاع مقدس) آسیب نبیند و برسید به اصل ماجرا.

وی با اشاره به راویان دفاع مقدس که خاطرات خود را بیان نمی کنند خاطرنشان کرد: وظیفه شما این است که خاطرات خود را بیان کنید و حضور فعال در مصاحبه داشته باشید و به انتقال درست خاطرات بپردازید، همچنین  احساس مسئولیت داشته باشید و کارخود را رها نکنید و خودتان را برای جنگ و پایداری در این عرصه آماده کنید.

نظرلو ادامه داد: شما باید به کارتان روایت بدهید و ابعاد آن را بیابید و پرداخت کنید و تا آنجا که می توانید مصاحبه ای کامل بگیرید که اگر فرد دیگری خواست از آن استفاده کند بتواند. باید تعیین کنیم موضوع محوریم یا شخص محور زیرا هر کدام نگارش متفاوتی را می طلبد.

وی تصریح کرد: در پیاده سازی باید دقیقا خود مطالب را پیاده سازی کنید، حذف و اضافه نداشته باشید زیرا امکان دارد مصاحبه کننده و نویسنده اثر متفاوت باشند و پیاده سازی شما باید حال و هوای مصاحبه را برساند.

مدرس این کارگاه افزود: اگر راوی احساس کند شما درکش می کنید دریچه قلبش را به روی شما باز می کند و انسانها حال هم را می فهمند و اگر شما نیز قلبتان را به روی او باز کنید و ارتباطتان صمیمانه شود او احساس نزدیکی می کند و همه چیز را برایتان بازگو می کند.

وی با اشاره به سختی کارمدافعان حرم تاکید کرد: کار خاطرات شهدای مدافعان حرم خیلی حساس است و ما نباید به فضای هیجانی آن دامن بزنیم، در واقع نباید بالافاصله پس از شهادت به دنبال جمع آوری خاطرات برویم، بهترین زمان برای مصاحبه با نزدیکان شهدای مدافع حرم یکسال پس از شهادت است که آرامش نسبی برقرارشده است.

مرضیه نظرلو گفت: در نوشتن یک کتاب سه شاخص مهم وجود دارد، اول باید سوژه ای که انتخاب می کنید خوب باشد، دوم باید یک قالب قوی (توانمند در نوشتن ) داشته باشید، سوم اینکه محتوا باید شما را بکشاند یعنی فراز و فرود داشته باشد.

وی با اشاره به سخت بودن برخی از زاویه های دید مانند زاویه دید دوم شخص گفت: زاویه‌دید دوم شخص زاویه‌دید سختی است. این زاویه دید برای کار بیشتر از 10 صفحه جواب نمی‌دهد چون باید بتوانی شاعرانگی را در طول متن حفظ کنی. آن هم زمانی که قرار است مستند بنویسی، یعنی شاعرانگی باید با واقع‌گرایی جمع شود که این کار را سخت می‌کند.

نویسنده کتاب «بگو ببارد باران» دلیل انتخاب این زاویه دید را برای کتابش نزدیکی آن به زاویه ‌دید کتاب «حرمان هور» دانست و گفت: شما به عنوان نویسنده باید قالب ها را بشناسید و بدانید که کدام قالب را برای روایت خود انتخاب کنید.

در پایان این کارگاه مصاحبه گران، نویسندگان و راویان دفاع مقدس حاضر در این کارگاه سوالات خود را مطرح کردند و مرضیه نظرلو به آنها پاسخ داد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر