کد خبر: 1011427
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
یک چهره سیاسی بلافاصله با حذف بودجه خودکفایی گندم با ارز یارانه‌ای در سال ۹۲ اقدام به واردات گندم می‌کند. یکی از چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت چند ماه قبل از روی کار آمدن دولت اقدام به تأسیس یک شرکت می‌کند که بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت با حذف بودجه اختصاصی طرح خودکفایی گندم، ارز‌های ارزان‌قیمت برای واردات گندم به این چهره سیاسی وارداتچی داده می‌شود و این گونه است که با گذشت ده‌ها سال و مزیت‌های متعدد و متنوع برای تولید هنوز در بعد امنیت مواد غذایی کمیت اقتصاد ایران لنگ می‌زند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سیاست‌های دولت طی سال‌های گذشته تضعیف‌کننده تولید داخلی گندم بوده و اینک خبر می‌رسد که یکی از چهره‌های خاص سیاسی مشغول واردات گندم با ارز دولتی است. این در حالی است که طی هفت سال اخیر بسیاری از سیاسیون جریان رأس کار به اقتصاد و به طور مشخص به بخش واردات با ارز ارزان‌قیمت بسیار علاقه‌مند شدند که آثار آن را در ماجرا‌های ارزی مدت‌زمان مذکور همه مردم مشاهده کردند.

۵سال سکوت وزارت جهاد کشاورزی درباره حذف بودجه خودکفایی گندم

دولت در سال ۹۴ اقدام به حذف بودجه اختصاصی طرح خودکفایی گندم کرد و این مسئله طی پنج سال گذشته مسکوت مانده بود.

علی خضریان، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس که اخیراً پیگیر سیاست‌های دولت در حوزه خودکفایی گندم بوده است، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از دخالت چهره‌های خاص سیاسی در واردات گندم با ارز دولتی خبر داده است. وی در این زمینه در گفتگو با مهر گفت: وزیر جهاد کشاورزی باید ضمن ارائه توضیح در خصوص علت این تصمیم، پاسخگوی رانت واردات برای افراد خاص سیاسی نیز باشد. وی با بیان اینکه در چند سال اخیر به دلیل توجه نکردن به تولید داخلی، واردات گندم رونق گرفته است، اظهار داشت: حمایت نشدن از تولید گندم این ذهنیت را پدید می‌آورد که گویا فرد یا افرادی تلاش می‌کنند منافع شخصی برخی از اطرافیانشان تأمین شود. خضریان با اشاره به طرح سؤال از وزیر کشاورزی در خصوص علت واردات گندم، افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید ضمن ارائه توضیح در خصوص علت این تصمیم، پاسخگوی رانت واردات برای افراد خاص باشد. گندم یک کالای استراتژیک و خودکفایی در گندم اقدامی راهبردی برای تمام کشورهاست. وقتی توان تولید داخلی تضعیف می‌شود، برخی سودجویان وارد کار می‌شوند و تمام بازار را در دست خود می‌گیرند.

رانت واردات دولتی برای چهره‌های خاص

نماینده تهران عنوان کرد: متأسفانه یکی از شخصیت‌های سیاسی پرنفوذ کشور اقدام به واردات محموله‌های گندم کرده است، سؤال این است چه ارتباطی بین حذف ردیف بودجه و واردات توسط اینگونه افراد وجود داشته و آیا نظارتی وجود دارد؟ مستندات موجود نشان می‌دهد شرکت ثبت‌شده توسط یکی از چهره‌های سیاسی که تنها چند ماه پس از آغاز به کار دولت در سال۹۲ ثبت شده، اقدام به واردات کالا‌های اساسی با ارز دولتی ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی کرده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین در صفحه خود در فضای مجازی عنوان کرد: وی از حامیان اصلی روی کار آمدن دولتی است که با بی‌تدبیری‌هایش از طرفی خودکفایی کشور در موضوع استراتژیک گندم را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر بستر را برای واردات این کالای سابقاً خودکفا شده با ارز مرجع برای امثال وی فراهم ساخته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار