کد خبر: 1010887
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
سیاست رژیم صهیونیستی برای اجرای الحاق ۳۰ درصدی کرانه باختری به‌رغم تعلیق، در کنار برنامه‌های مهار بیماری کرونا علاوه بر عرصه بین‌الملل، سرزمین‌های اشغالی را نیز به صحنه اعتراض به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: برنامه الحاق اراضی اشغالی و چگونگی مهار کرونا به دو عامل کلیدی ناآرامی در سرزمین‌های اشغالی و خشم از برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند. سه شنبه شب هزاران تن در سرزمین‌های اشغالی با تظاهرات برابر خانه بنیامین نتانیاهو در قدس اشغالی خواستار استعفای او شدند. معترضان با در دست داشتن پرچم‌های سیاه مقابل محل سکونت نتانیاهو تجمع کرده و در ادامه برخی خیابان‌های قدس را مسدود کردند. روزنامه هاآرتص ضمن اعلام خبر درگیری پلیس با تظاهرات‌کنندگان، از بازداشت دست‌کم ۵۰نفر خبر داد. این افراد روز چهار شنبه به دادگاه قدس اشغالی برده شده و برای حداقل هشت نفر از آن‌ها پرونده کیفری تشکیل شد. بر هم زدن آرامش عمومی و اقدامات خرابکارانه به همراه تلاش برای ورود به اقامتگاه نتانیاهو، اتهاماتی است که پلیس متوجه آن‌ها کرده است. با این حال سخنان سازمان‌دهندگان اعتراضات حاکی از این است که پلیس تظاهرات مسالمت‌آمیز آن‌ها را به خشونت کشیده است. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نیز، رفتار خشن پلیس را در استفاده از ابزار‌هایی مانند پمپ‌های آب‌پاش و باتوم تأیید می‌کند.

این چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که ساکنان شهر‌های مختلف فلسطین اشغالی از جمله تل‌آویو و قدس اشغالی با برگزاری تظاهرات، اعتراضات خود را به سیاست‌های مختلف نتانیاهو از جمله طرح اشغال ۳۰ درصدی کرانه باختری، اعطای اختیارات بیشتر به نیرو‌های امنیتی به منظور مهار ویروس کرونا و تقابل نتانیاهو با دستگاه قضایی در پرونده‌های فساد نشان می‌دهند. روز دو شنبه نیز پلیس رژیم صهیونیستی با حمله به معترضانی که مقابل اقامتگاه نتانیاهو تجمع و تحصن کرده بودند، سعی کرد آن‌ها را متفرق کند.

پافشاری نتانیاهو بر تکروی

روز سه شنبه وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی ۴۱ هزار و ۲۳۵ مورد ابتلا به بیماری کرونا را تأیید کرد. این رقم بالا‌ترین میزان ابتلای روزانه در سرزمین‌های اشغالی از آغاز شیوع ویروس کرونا است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی در حزب آبی- سفید، نتانیاهو را متهم کردند مسئولیت شکست کابینه در مبارزه با کرونا را نمی‌پذیرد و همچنان بر مدیریت فردی کار‌ها پافشاری دارد و اجازه نمی‌دهد ارتش و وزارت جنگ مسئولیت مقابله با کرونا به ویژه در رابطه با اجرای دستورالعمل‌های پیشگیری و تعطیلی شهرک‌هایی را که ویروس در آن‌ها شیوع یافته بر عهده بگیرند. روزنامه هاآرتص هم به نقل از یک منبع عالی‌رتبه در لیکود نوشت: «نتانیاهو از گانتس و حزبش که به عمد و به دلیل مسائل گروهی و سیاسی طرح‌های مدنظر برای توقف شیوع کرونا و نجات افراد را ناکام گذاشتند، خشمگین است.»‌وی گانتس و حزبش را به بی‌مسئولیتی متهم کرد و گفت که این رویکرد به طور قطع به تعطیلی کامل در اسرائیل منجر خواهد شد که خسارات اقتصادی سنگینی را به دنبال خواهد داشت. روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی نیز در این مورد موضع‌گیری کرد: «اظهارات اعضای کنست یا دولت ائتلافی باید با توجه به شیوع کرونا بررسی شده باشند، چرا که دعوت به نافرمانی مدنی به اصول یهودیت و دموکراسی آسیب می‌زند، ما باید اصولی که رفاه خودمان و آسایش عموم مردم را در این لحظات بحرانی تضمین می‌کند، حفظ کنیم.»

مخالفت اروپایی‌ها با طرح الحاق

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم دوباره درباره ناآرام شدن کرانه باختری هشدار داد. کوخاوی شامگاه سه شنبه در مراسم معارفه فرمانده جدید ستاد مرکزی ارتش اسرائیل گفت که شرایط در کرانه باختری به صورت بالقوه مستعد بی‌ثباتی است و گفت: «ما در دوره‌ای قرار داریم که پتانسیل به چالش کشیدن ثبات منطقه‌ای وجود دارد.»‌کوخاوی پیش‌تر نیز هشدار داده بود که اشغال کرانه باختری می‌تواند واکنش فلسطینیان را به دنبال داشته باشد.

۱۱ تن از وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نامه‌ای به جوزف بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواستار جلوگیری از اجرای طرح گسترش حاکمیت و الحاق اراضی اشغالی در کرانه باختری شدند. وزیران امور خارجه ایتالیا، فرانسه، بلژیک، ایرلند، مالت، پرتغال، سوئد، دانمارک، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند معتقدند که ارائه یک لیست بالقوه از پیامد‌های قانونی اجرایی شدن طرح احتمالی الحاق و حاکمیت بر اراضی اشغالی و تأثیرات آن بر روابط اسرائیل با اتحادیه اروپا می‌تواند به آن‌ها در تلاش برای جلوگیری از اجرایی شدن طرح الحاق کمک کند.

نبیل شعث، مشاور محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرد که ۲۳ کشور در اتحادیه اروپا برای مقابله با طرح اشغال کرانه باختری و معامله قرن در کنار تشکیلات خودگردان هستند و تنها دو کشور اتریش و جمهوری چِک باقی مانده‌اند که رایزنی با آن‌ها برای پیوستن به ۲۳ کشور دیگر در جریان است.

با این حال و به‌رغم همه تلاش‌ها برای جلوگیری از اجرایی شدن طرح الحاق، محمود عباس، رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان این تماس تلفنی با بوریس جانسون آمادگی تشکیلات خودگردان فلسطین را برای مذاکره بر اساس قوانین بین‌المللی تحت نظارت کمیته چهارجانبه بین‌المللی (امریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه) به محض توقف طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی اعلام کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار