کد خبر: 1010720
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
در کارگاه مهارت های بیان و سخنوری عنوان شد؛
پیمان چاپاری گفت: برای صاف کردن صدا بیشترین آسیب را به صدای ما می‌زند زیرا تارهای صوتی با سرعت زیادی به یکدیگر برخورد می‌کنند لذا باید برای صاف کردن صدا یا سرفه کنیم و یا آب بنوشیم.

 

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،دانش آموخته باشگاه رادیویی اصفهان اظهار داشت: تارهای صوتی ما نیازمند مراقبت هایی از جمله دور بودن از آلودگی های صوتی و پرهیز از نوشیدن آب سرد است که باعث می‌شود تارهای صوتی سالم بماند.

وی در کارگاه عملی مهارت های بیان و سخنوری با موضوع مهندسی صوت و اندام های گفتاری بیان کرد: به موج حاصل از ارتعاش صوت می‌گوییم و برای برقراری ارتباط کلامی نیازمند صوت هستیم، تولید صدا در بدن انسان بر عهده تارهای صوتی است. ارتعاشی که از بازدم به تارهای صوتی ایجاد می‌شود  صدای خام اولیه را تولید می کند.

وی افزود: تارهای صوتی از دو رشته عضلانی باریک تشکیل شده است که از یک سر به همدیگر وصل هستند، توسط بازدم سرهای آزاد این رشته ها به یکدیگر برخورد می‌کنند و باعث ارتعاش می‌شوند سپس اندام های آوا ساز، صوت ها را به حرف تبدیل می‌کنند. صدای اولیه انسان خام است که این صدا توسط اندام های گفتاری به کلمات تبدیل می‌شود.

دانش آموخته باشگاه رادیویی با بیان اینکه اندام های صوتی و یا گفتاری انسان بر سه دسته تقسیم می‌شود، ادامه داد: دسته اول شامل اندام های تنفسی مانند ریه و نای است، دسته دوم اندام های واکساز است که تارهای صوتی در این دسته قرار می‌گیرد(به هر واحد از ارتعاش تارهای صوتی واک گفته می‌شود) و دسته سوم شامل اندام های آواساز مانند حفره بینی، دهان و حلق است، دهان انسان شامل بخش هایی مثل ملاز، لب، زبان و کام است. حفره بینی نیز در بیان برخی کلمات اثر گذار است.

چاپاری تصریح کرد: همه این دستگاه ها بر روی تولید یک حرف نیاز هستند. در ادبیات نوشتاری فارسی 32 حرف وجود دارد اما در ادبیات گفتاری تعداد این حرف ها به 23 عدد می‌رسد، در ادبیات فارسی به حروف الفبا صامت می‌گویند و  در گویندگی به حرف های مصوت، واکه گفته می‌شود. کلمات به گونه های مختلف بیان می شود برخی از آن ها از برخورد دو لب و برخی دیگر از برخورد لب به دندان تشکیل می‌شوند، دیگر کلمات نیز از برخورد زبان به دندان صورت پذیر است.

وی با اشاره به اینکه بعضی حروف از  گلو انسان بیان می‌شود، گفت: حرف ها باید به بهترین شکل گفته شوند و زبان ما در جای مناسب قرار گیرد تا شاهد بیان درستی از کلمات باشیم که تمرین های مکرر برای این کار پییشنهاد می‌شود.

چاپاری اظهار داشت: تارهای صوتی ما برای سالم ماندن نیازمند مراقبت هایی است که از آن جمله می توان به دوری از آلودگی های صوتی، پرهیز از نوشیدن آب سرد، دوری از غذاهای سرخ شده، مشروبات الکلی، سیگار و قلیان اشاره کرد.

دانش آموخته باشگاه رادیویی اصفهان گفت: اگر سینوزیت دارید باید آن را سریع درمان کنید زیرا این بیماری نیز به تارهای صوتی انسان لطمه می زند، صاف کردن صدا بیشترین آسیب را به صدای ما می‌زند زیرا تارهای صوتی با سرعت زیادی به یکدیگر برخورد می‌کنند ما باید برای صاف کردن صدا از نوشیدن آب و یا سرفه برای صاف کردن صدا استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به آلودگی چسبیده به تارهای صوتی ندول می گویند، ندول در هنگام صحبت باعث خشن شدن صدا می شود که انسان را مجبور به صاف کردن صدا می‌کند. بعد از هر یک ساعت صحبت کردن باید پنج دقیقه به تارهای صوتی خود استراحت بدهید تا همیشه دارای تارهای صوتی سالمی باشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر