کد خبر: 1009103
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
یک متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد پلاسما درمانی گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده پلاسما درمانی روشی موثر در درمان بیماران بدحال کرونایی است.
سرويس جامعه جوان آنلاين: دکتر مجتبی یعقوبی خاطرنشان کرد: بیماری کرونا یک بیماری چند بعدی است و وقتی وارد بدن افراد می‌شود دو فاز ویروسی و ایمنی ایجاد می‌کند. در فاز ایمنی سیستم ایمنی خود فرد علیه ویروس مقابله می‌کند که در برخی ارگان‌ها مثل ریه این واکنش بسیار شدیدتر است و گا‌ها باعث مرگ می‌شود.

 این متخصص افزود: اگر ما بتوانیم پادتن‌هایی که علیه ویروس مقابله می‌کنند را زودتر وارد بدن فرد بیمار کنیم می‌توانیم این بیمای را کنترل کنیم. اگر فردی پس از ابتلا به بیماری کوید ۱۹ بهبود یابد به احتمال زیاد مقادیر زیادی از این آنتی‌بادی‌ها در پلاسمای خونش وجود دارد. بخشی از پلاسمای فرد بهبود یافته را گرفته و آن را به بیماران با بیماری شدید تزریق می‌کنیم و امیدواریم که این آنتی‌بادی‌ها سیستم ایمنی بدن بیمار را تحریک کنند تا ویروس را پیدا کرده و شروع به از بین بردن آن کند.

وی بیان کرد: فردی که مبتلا به کرونا شده ۲۵ تا ۳۰ روز پس از ابتلا می‌تواند برای اهدای پلاسما اقدام کند. این درمان ۱۰۰ درصد قطعی نیست و فقط برای بیماران بسیار بدحال استفاده می‌شود.

یعقوبی با بیان این که این روش کاملا داوطلبانه است خاطر نشان کرد: تمامی افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و بهبود یافته‌اند، می‌توانند در این طرح مشارکت کنند.

دکتر یعقوبی افزود: اهدای پلاسما از خانم‌های باردار و افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی که از خون منتقل می‌شوند مثل ایدز و هپاتیت انجام نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: اهدای پلاسما به هیچ عنوان ضرر و عوارض برای افراد ندارد و بهبود یافتگان صرفاً با مصرف مقداری مایعات پلاسمای اهدا شده را جبران می‌کنند. اهدای پلاسما حدودا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و پس از جداسازی پلاسما خون مجدد به بدن فرد اهدا کننده باز می‌گردد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار