کد خبر: 1007314
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود:
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود(طرقبه شاندیز) از ثبت ملی درخت ۲۰۰۰ ساله ارس تخته مایان در ارتفاعات بینالود خبر داد و گفت: ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی نیز در نوبت ثبت هستند.

علی‌اکبر احمدزاده عنوان کرد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان در شهر طرقبه با شماره ۶۱۰ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است، این درخت ۸ متر ارتفاع و ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

وی ادامه داد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان در پس رشته‌کوه‌های بینالود و در مجاورت روستای ییلاقی مایان قرار دارد، این درخت بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا بوده و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی است.

وی با بیان اینکه درخت ارس برای اهالی بومی منطقه جنبه اعتقادی داشته است، اظهار کرد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد، نیازمند حفاظت دائم است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه افزود: موارد بسیاری از این نوع درخت در منطقه داریم، منطقه ارغوان دره به دلیل گل‌های ارغوانی که در آن وجود دارد، چنار قدیمی ازغد و درختان ارس منطقه فلسکه در دهبار نیز در اولویت ثبت قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی برای ثبت در دست اقدام داریم، تا کنون درخت مایان و منطقه هفت‌ حوض به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده‌اند.

احمدزاده گفت: این درخت در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم و خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی از عوامل مؤثر در تغییرات زیستی آن است.

وی با تأکید بر حفاظت از این درخت مطرح کرد: ضمن درخواست از شهروندان برای حفاظت از این اثر طبیعی در برابر آسیب‌ها، برنامه‌هایی در دست اقدام است که به زودی اعلام می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار