کد خبر: 1001276
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
يادداشت
همه اندیشمندان بر این باورند که دنیای پس از کرونا با دنیای قبل از کرونا بسیار متفاوت خواهد بود. کرونا ویروس همه دنیا را در بر گرفت و همه معادلات را بهم ریخت، مرزها را از بین فقیر و غنی برداشت،همه طبقات اجتمایی را درگیر کرد، بین شاه و گدا تفاوتی نگذاشت، دوستی ها و دشمنی ها را آشکار کرد و دنیا را با یک تهدید جدید آشنا ساخت. تهدیدی جهانی و فرامرزی که بدون شک تاثیر بسزایی در شکل زندگی انسانها خواهد گذاشت.
مهرداد افشار

اکنون پرسش این است که این تغییرات چگونه و در چه زمینه هایی زندگی انسانها را دگرگون خواهد ساخت؟ یقینا یکی از مهمترین دگرگونی ها در معماری و شهرسازی خواهد بود که در مقاله زیر به پیش بینی هایی در این زمینه می پردازم.

شکل گیری در معماری و شهرسازی همواره تحت تاثیر رفتارها و شیوه زندگی انسانها بوده است که مشکلات اقتصادی، فجایع و بیماری های جهانی همیشه به فرصت هایی تبدیل شده که زندگی های شهری و برون شهری به کلی شکل خود را عوض کرده اند. به عنوان مثال بیماری وبا در قرن نوزدهم باعث شد تا آبرسانی به شکل لوله کشی انجام شود و همین تغییر کمک کرد تا به تدریج کلان شهرهای امروزی پدید آیند، مرتفع سازی خدمات آبرسانی و خدمات شهری را آسان تر کرد،صنایع به تدریج از شهرها خارج شدند و رشد صنعتی در جهان قوت گرفت.

برج ها از این روی راهکار خوبی برای شهرها بودند که می توانستند ساکنین را بصورت منظم در یک نقطه اسکان دهند،خدمات رسانی آسان تر بود و نزدیکی و سهولت در رفت و آمد باعث صرفه جویی زمان می شد. در طراحی آپارتمانها، بهداشت و سلامت هیچ گاه مد نظر نبوده است، می بینیم که در زمان شیوع بیماری های فراگیر دوری از هرآنچه در آپارتمانها اتفاق می افتد شانس سلامت و نجات ما را بالا می برد. ما باید از همه چیز  در آپارتمانها دوری کنیم؛ آسانسورها، دگمه های آسانسورها، نرده های راه پله ها، سطوح فلزی، دستگیره ها و از همه مهمتر خود همسایه ها!

وقتی ارزشها و رفتارهای اجتماعی تا این اندازه جا بجا می شوند،خانه ها و سبک زندگی ما نیز دستخوش تغییرات خواهند شد.

در طول تاریخ زندگی بشر، خانه محلی امن برای دوری از گزند حیوانات وحشی و آسیب از تغییرات جوی بوده است، شهرها و قلعه ها محلی برای دفاع جمعی در برابر مهاجمین و دشمنان بوده است. اکنون انسانها نیاز به دفاع در برابر تهدیدی جدید دارند، دفاع از خود در برابر ویروس و پانادمیک های جهانی که ممکن است در آینده پیشرفته تر و کشنده تر شوند و ادامه زندگی را برای بشریت دشوارتر سازند.

خانه نشینی اجباری برای آپارتمان نشین ها بسیار طاقت فرسا و سخت بوده است برخی حتی دسترسی به بالکن و نور مستقیم خورشید را نیز نداشته اند چه برسد به حیاط و یا باغچه ای کوچک. انسانها از آلودگی ها و آشفتگی های شهری خسته و بیزار شده اند آنها می خواهند از شهرهای شلوغ دور باشند ولی کسب و کارشان به محل سکونتشان نزدیک باشد زندگی سالم و بهداشتی آرزویی جهانی شده است. باغها و زمین های خارج از شهرها به محل سکونت دایمی تبدیل خواهند شد و شاهد تشکیل روستاهای مدرن خواهیم بود روستاهایی که شکل روستاهای سنتی نخواهند داشت. ساختمانهای مدرن و مجهز در روستاهای خانوادگی و خویشاوندی که از لحاظ تامین انرژی خورشیدی و توربین های بادی، چاههای آب و تصفیه فاضلاب منحصر به روستا، کشاورزی و دامداری در ابعاد کوچک و انحصاری رونق خواهند گرفت و رفت و آمدها کمتر خواهد شد و داد و ستد ها به تدریج اینترنتی می شوند. بنابراین فاصله ها دورتر خواهد شد و مراکز تجاری و بازارهای شلوغ از رونق خواهند افتاد، اینترنت و فضای مجازی با سرعت بیشتری به داد انسانها خواهند شتافت. این دگرگونی های رفتاری یقینا در شکل شهرسازی تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. در آینده شاهد نوعی بازگشت به زندگی روستایی خواهیم بود اما با این تفاوت که روستاها به مانند قلعه های قدیمی توان تامین و تولید مایحتاج خوراک و انرژی خود را برای مدتی خواهند داشت. زمین های خارج از شهرها بستگی به قابلیت و شایستگی ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد و بی تردید بخشی از سرمایه ها به آن سوی کشیده خواهد شد.

کار از خانه بیش از پیش رشد خواهد کرد و افراد کمتری به اداره ها مراجعه خواهند کرد و نیاز به دسترسی به اینترنت پرسرعت بیشتر خواهد شد و اینترنت ماهواره ای که هم اکنون فقط در دسترس ارتشها و کشتیرانی ها و دولت هاست به مرور زمان باید همگانی شود. نیاز به فضای کار از خانه تغییرات اساسی در طراحی معماری داخلی خواهد گذاشت بنابرین در بین واژه های آشنا در طراحی داخلی مانند اتاقخواب، آشپزخانه، حمام، توالت، انبار و غیره نام "اتاق کار" نیز بیشتر به گوشمان خواهد رسید. در مقابل شرکتها و اداره ها تلاش خواهند کرد که کارمندانشان به محیط شرکت بازگردند بنابراین آنها نیز برای  تامین بهداشت و سلامت کارمندان خود دست به تغییراتی در طراحی داخلی خود خواهند زد.

در آینده شاهد ازدحام جمعیت در مراکز فرهنگی مانند سینما و سالن های نمایش و مراکز تجاری نخواهیم بود آنها شاید به کلی تغییر شکل دهند یا حتی حذف بشوند. در صنایع و کارخانجات هشدارهای جدی برای حفظ سلامت و بهداشت کارگران باعث تغییر رفتارهای مدیران خواهد شد. رستورانها و بویژه فست فودها ملزم به رعایت سیستم نوین بهداشتی خواهند شد و سیستم تولید و پخش مواد غذایی و نحوه بسته بندی دستخوش تغییرات اساسی می شود.

سالنهای ورزشی، استخرها، باشگاهها و حتی برخی ورزشها یا تغییر می کنند و یا بکلی حذف می شوند و پادگانها، خوابگاه های دانشگاهی، نحوه ی آموزش در کلاسهای درس وغیره و غیره ... تا آنجا که فکر کار می کند شاهد دگرگونی در روابط و رفتارهای اجتماعی خواهد بود.

ما معماران و طراحان شهری فرصتی خواهیم یافت تا نه تنها در نبرد با کرونا وارد میدان بشویم بلکه طبق اصول معماری و شهرسازی اصیل ایرانی اقتدار و فکر ناب ایرانی را در جهت نجات بشر و تامین بهداشت و سلامت بکار بگیریم. فصل تازه ای برای معماران آغاز شده است و برای معماران جوان و جویای نام شاید فرصتی بهتر از این پیش نیاید.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر