کد خبر: 997609
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
رئیس جشنواره بین‌المللی کن اعلام کرد که در مواجهه با شیوع ویروس کرونا، جشنواره کن اگر نتواند به صورت فیزیکی برگزار شود، به صورت مجازی هم برگزار نخواهد شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «تیه‌ری فِرما» رئیس جشنواره بین‌المللی کن گفت: برای کن، برگزاری جشنواره، روح، تاریخ و کارایی و اثربخشی‌اش است و این مدل (دیجیتالی) کارا نخواهد بود. فستیوال دیجیتالی چیست؟ یک رقابت دیجیتالی؟ در صورت موافقت باید از دارندگان حق تصمیم‌گیری سوال کنیم و جویا شویم.

رئیس جشنواره کن ادامه داد: پخش فیلم‌های «وس اندرسون» یا «پل ورهوون» با کامپیوتر؟ تماشای «تاپ گان ۲» و «روح» به شیوه‌ای غیر از سالن سینما؟ اکران این فیلم‌ها به تعویق افتاده تا روی صفحه بزرگ سینما نمایش داده شوند. چرا ما بخواهیم آن‌ها را با یک وسیله دیجیتال نمایش دهیم؟

از اول ماه مارس که شیوع ویروس کرونا به مساله‌ای جهانی بدل شد، یک علامت سوال بسیار بزرگ برای برگزاری جشنواره فیلم کن ۲۰۲۰ به وجود آمد. پس از هفته‌ها بررسی، سازماندهندگان، نوزدهم ماه مارس این رویداد را که قرار بود اول ماه می‌برگزار شود به تعویق انداختند تا احتمالا در اواخر ماه ژوئن (خرداد) یا اوایل جولای (تیر) برگزار شود.

تیه‌ری فرما با تاکید بر اکران فیلم در سالن سینما گفت: کارگردانان فیلم‌ها بر این عقیده‌اند که آثارشان باید بر پرده بزرگ سینما به نمایش دربیاید و فیلم‌هایشان را بدین گونه و در رویدادهایی، چون فستیوال‌ها با دیگران به اشتراک می‌گذارند و خواهان ختم شدن داستان به پخش از یک گوشی آیفون نیستند.

وی حتی برای بدترین شرایط هم جواب داشت و گفت: چنانچه تمام جشنواره‌ها لغو شوند، ما به راهکار ویترین کردن فیلم‌ها (showcase) برای اجتناب از هدر رفت یک سال خواهیم اندیشید، لیکن فکر نمی‌کنم چاره‌اندیشی بی‌پایه و بداهه و شتاب‌زده راه حل درستی برای جشنواره کن یا ونیز باشد.

با توجه به خطر سرقت هنری در میان دیگر مشکلات، زمانیکه ایده‌های نوآورانه برگزاری جشنواره‌های دیجیتالی آغاز شود، نگرانی‌های حول مساله حقوق مترتب بر صاحبان آثار پدیدار خواهد شد.

سخنان تیه‌ری فرما رئیس جشنواره فیلم کن منعکس کننده عقیده آلبرتو باربرا رئیس جشنواره ونیز است که او نیز آب پاکی را روی امید به برگزاری جشنواره دیجیتالی ونیز ریخت.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار