کد خبر: 997536
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
خبر خوش فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته در پایتخت بود. با وجود این بنا به تأکید علیرضا زالی تهران نقطه داغ کرونا در کشور است و در پایتخت هیچ نقطه‌ای از کرونا پاک نیست.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: «تا آخر اردیبهشت ماه ویروس کرونا را مهار خواهیم کرد» این وعده اردیبهشتی سعید نمکی وزیر بهداشت در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال جدید است که با محوریت گزارش اقدامات دولت در رابطه با ویروس کرونا تشکیل شد. وزیر بهداشت در کنار وعده «آخر اردیبهشت» برای مهار کرونا، درباره وضعیت کنونی کرونا در کشور تأکید کرد: «در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کنیم که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.»

خبر خوش فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا طی ۴۸ ساعت گذشته در پایتخت بود. با وجود این بنا به تأکید علیرضا زالی تهران نقطه داغ کرونا در کشور است و در پایتخت هیچ نقطه‌ای از کرونا پاک نیست. راهگشاترین راهکار برای پیشگیری و مهار کرونا، اما همان نسخه در خانه ماندن یا فاصله گذاری اجتماعی است؛ امری که محور گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ انتخاب شده و روز گذشته وزیر بهداشت راهنمای گام دوم مبارزه با کرونا را با تأکید بر فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار ابلاغ کرد. بناست در مرحله دوم طرح مقابله با کرونا وزارت بهداشت با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان سراغ افراد بدون علامتی برود که منشأ عفونت هستند و با آزمایش‌های گسترده این افراد شناسایی شوند.

طبق آخرین آمار‌ها تاکنون ۶۲‌هزار و ۵۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۳۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، فوت ناشی از این ویروس در کشور به ۳‌هزارو ۸۷۲ نفر رسید.

بنا به تأکید کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۲۷‌هزار و ۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سعید نمکی وزیر بهداشت در گزارش عملکرد وزارتخانه‌اش به نمایندگان مردم در نخستین جلسه حضوری مجلس شورای اسلامی، قول داد تا آخر اردیبهشت ماه ویروس کرونا را مهار کند. به گفته نمکی فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ و میر ششم هستیم که این عدد در روز‌های آینده مطلوب‌تر می‌شود. آنطور که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گزارش داده طی ۴۸ ساعت گذشته مرگ و میر ناشی از این بیماری در تهران بر اساس آنچه از مراجعات بیمارستانی گزارش شده کاهش یافته است. وی در عین حال پایتخت را نقطه داغ کرونا توصیف و تأکید کرد: «در پایتخت هیچ نقطه‌ای از کرونا پاک نیست.»

آغاز گام دوم طرح مقابله با کرونا
با خروج طرح سه فوریتی تعطیلی کشور برای مقابله با کرونا از دستور کار مجلس، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند یا همان بازگشت به کار دوسوم از کارمندان و بازگشایی مشاغل کم ریسک اجرایی می‌شود.

وزیر بهداشت هم در سخنان روز گذشته خود ضمن تأکید بر اینکه هیچ اختلافی در دولت وجود ندارد، افزود: برای به گردش درآمدن چرخ اقتصادی، با اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها باید کاری کنیم که کسب و کار مردم از رونق نیفتد. به گفته نمکی در مرحله نخست طرح مقابله با کرونا ۷۰‌میلیون نفر از مردم رصد شدند و حالا وارد مرحله دوم طرح بسیج ملی مقابله با کرونا می‌شویم. وی درباره گام دوم مبارزه با کرونا گفت: «در گام اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افرادی که علائم بیماری داشتند شناسایی شدند. در گام دوم طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا افراد بدون علائم شناسایی می‌شوند که منشأ عفونت هستند و علائم بیماری ندارند، اما آن را به دیگران منتقل می‌کنند.»

تاوان سنگین فراموشی اولویت سلامت
نمکی با بیان اینکه اعتقاد ما این است که مزمن شدن بیماری بزرگ‌ترین آفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است، تصریح کرد: در حال حاضر کشور در شرایط سنگین اقتصادی است، اما اگر بخواهیم برای رونق اقتصادی اولویت سلامت را فراموش کنیم، تاوان‌های سنگینی می‌پردازیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز با اشاره به دسته‌بندی فعالیت‌های صنفی در قالب کم‌ریسک، متوسط و دارای ریسک بالا از نظر شیوع بیماری کرونا، گفت: مشاغل کم ریسک بر اساس ضرایب ۷۰‌درصد بهداشتی و ۳۰‌درصد اقتصادی و اجتماعی تعیین و در مرحله نخست مقرر شده است فعالیت مشاغل دارای ریسک پایین از ۲۳ فروردین در استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران آغاز شود.

بنا به تأکید وی همه اصناف و مشاغلی که بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تا پایان فروردین فعالیت خود را از سر می‌گیرند باید پیش از آن، گواهی سلامت از وزارت بهداشت دریافت کنند و در مغازه‌ها نیز اهم محور‌های پروتکل‌های بهداشتی در زمینه این بیماری را در معرض دید مردم قرار دهند.

سیاهپوستان؛ قربانیان اصلی کرونا
در خارج از مرز‌های ایران نیز ویروس کرونا همچنان بر سلامت و جان مردم می‌تازد. امریکا در صدر تعداد مبتلایان به این ویروس قرار دارد و حدود یک‌چهارم مبتلایان به ویروس کرونا را در خود جای داده است. هم اکنون ۳۶۷‌هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. آمار مرگ و میر‌ها هم در این کشور از ۱۰ هزار نفر عبور کرده است. در این میان رنگین پوست‌ها قربانی اصلی مرگ و میر‌های کرونایی هستند. بنابر آمار رسمی، سیاهپوستان شهر شیکاگو نیمی از مبتلایان به ویروس کرونا را تشکیل می‌دهند و بیش از ۷۰‌درصد کسانی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند از میان این جمعیت بوده‌اند. این در حالی است که سیاهپوستان تنها ۳۰‌درصد کل جمعیت این شهر امریکا را تشکیل می‌دهند.

«لوری لایت فوت» شهردار شیکاگو معتقد است: «میزان قابل توجه آمار جان باختگان در میان جمعیت سیاهپوستان نسبت به سفیدپوستان نشان می‌دهد میزان ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و تنفسی به عنوان بیماری‌های زمینه‌ای به میزان بسیار زیادی در این جمعیت بیشتر و به همین نسبت میزان دسترسی به پزشک و امکانات بهداشتی کمتر است. آن‌ها به غذای مناسب و راه‌های مناسب نیز دسترسی ندارند.»

ویروس کرونا مردم امریکا را مسلح کرد!
مقامات امریکا هشدار داده‌اند که این کشور «هفته‌ای بسیار دشوار» پیش رو دارد. برخی از مقامات ایالات متحده وضعیت فعلی را که به دنبال شیوع نوع جدید ویروس کرونا پدید آمده است با حملات ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱ مقایسه کرده‌اند. شاید همین ترس و نگرانی‌ها مردم امریکا را در برابر ویروس کرونا مسلح کرده است!

طبق آمار‌های رسمی رکورد ۲۰ساله امریکا در خرید اسلحه شکست. بر اساس آمار رسمی دولت امریکا، طی یک ماه گذشته و همزمان با شیوع کرونا، حدود ۲/ ۴ میلیون مورد گواهی عدم سوءپیشینه از اف‌بی‌آی برای خرید سلاح گرفته شده است.

منابع امریکایی می‌گویند از مجموع ۲/ ۴‌میلیون مورد استعلامِ خرید اسلحه از اف‌بی‌آی در ماه مارس، ۱/ ۲‌میلیون مورد آن تنها در یک هفته صورت گرفته و بسیاری از خریداران برای اولین بار بوده که اقدام به خرید اسلحه کرده‌اند.

اعلام وضعیت اضطراری در ژاپن
در اروپا نیز اگر چه کشور‌هایی همچون ایتالیا با کاهش تعداد مرگ و میر مواجه بوده‌اند، اما در برخی دیگر از کشور‌ها میزان شیوع کرونا نگران کننده است. در انگلیس نیز بوریس جانسون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است. اوضاع برخی کشور‌های آسیایی نیز چندان مساعد نیست. ژاپن یکی از این کشورهاست.

آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن روز گذشته برای مبارزه با شیوع کرونا در این کشور برای مدت یک ماه وضع اضطراری اعلام کرد. وضع فوق‌العاده برای شهر توکیو و تمامی مناطق اطراف در حومه پایتخت، به انضمام منطقه کاناسای و همچنین اوساکا و سایر شهر‌های اطرافِ آن‌ها که حدود هفت استان مختلف را در این کشور شامل می‌شود، اعلام شد.

بر اساس آخرین آمارها، تاکنون در ژاپن ۳ هزارو ۹۶۶ نفر به کرونا مبتلا شده و ۹۲تن هم بر اثر ابتلا به این بیماری جان‌باخته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار