کد خبر: 997202
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
در کشاکش تلاش‌ها برای تبادل اسرا و به موازات ادامه حملات نیرو‌های ائتلاف سعودی در چند استان یمن، نیرو‌های انصارالله به این تهاجم واکنش نشان دادند و منابع یمنی کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰ نفر از نیرو‌های ائتلاف را در استان مأرب تأیید کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جنگنده‌های ائتلاف سعودی شامگاه شنبه در چندین نوبت منطقه صرواح را بمباران کردند. در واکنش به این بمباران، همزمان، سعودی‌ها عملیاتی گسترده را در مأرب کلید زدند که ارتش و نیرو‌های مردمی یمن در عملیاتی واکنشی، ضربه سختی به سعودی‌ها وارد کردند. خبرگزاری یمن وابسته به دولت صنعا در تشریح عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به منظور دفع پیشروی نیرو‌های ائتلاف به سوی ارتفاعات کوفل در شهر صرواح واقع در استان مأرب، خسارت وارد شده به آن‌ها را سنگین و قابل توجه ارزیابی کرد و از کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰ نفر از نیرو‌های ائتلاف خبر داد. فرمانده تیپ ۳۱۰ و رئیس این عملیات حمید الدستوری و سرتیپ خالد الجماعی، فرمانده تیپ ۷۲ از نیرو‌های منصور هادی از جمله افرادی بودند که در جریان عملیات انصارالله کشته شده‌اند.

واکنش انصارالله به حملات نیرو‌های ائتلاف در شرایطی صورت گرفت که پیش‌تر نیرو‌های وابسته به دولت مستعفی یمن که تحت حمایت ائتلاف عربی هستند، اعلام کرده بود که در جریان کمین در جبهه صرواح در غرب مأرب، بیش از ۲۵ تن از نیرو‌های انصارالله کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند.

۵۰ مورد نقض آتش‌بس طی ۲۴ ساعت
ائتلاف سعودی با وجودی که هفته گذشته از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به منظور توقف درگیری‌ها در راستای مقابله با کرونا استقبال کرده بود، اما در روز‌های گذشته حملات هوایی و زمینی در یمن را بیشتر کرده است. چهار شنبه گذشته، منابع محلی گزارش دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بر مناطق و پایگاه‌های نظامی در شمال شهر مأرب مسلط شوند. گزارش‌ها حاکی از این بود که ائتلاف سعودی فقط طی ۲۴ ساعت، ۳۴ بار علیه پنج استان یمن حمله هوایی صورت داده است. یک منبع نظامی در این مورد گفت که موارد نقض آتش‌بس از جانب ائتلاف سعودی در فاصله زمانی ۲۴ ساعت به ۵۰ مورد رسید که شامل پرواز هواپیمای جاسوسی، حملات موشکی و توپخانه‌ای و شلیک گلوله می‌شود. یک منبع نظامی یمن نیز روز یک شنبه گفت که ائتلاف سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۷۳ بار توافق آتش‌بس الحدیده را نقض کرده است.

تبادل ۱۴۲۰ اسیر طی ۲ مرحله
دولت نجات ملی یمن یازدهم فروردین اعلام کرد که به دنبال نشستی یک هفته‌ای تحت نظارت سازمان ملل در اردن با دولت مستعفی درباره مبادله هزار و ۴۰۰ اسیر به توافق رسیده است. اواخر وقت جمعه گذشته محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که صنعا پاسخی درباره پذیرش آزادی اسرا بر اساس توافق قبلی دریافت نکرده است. روز شنبه عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته اسرا در دولت صنعا در گفتگو با المیادین گفت که توافق اردن برای مبادله هزار و ۴۲۰ اسیر طی دو مرحله اجرا می‌شود. به این ترتیب که هزار و ۱۲۰ نفر در مرحله نخست و ۳۰۰ اسیر دیگر در مرحله بعدی مبادله خواهند شد. وی بدون اینکه به زمان مبادله اسرا اشاره کند، افزود: «بر اساس توافق مذکور ۷۰۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی در ازای ۴۲۰ اسیر از طرف مقابل (نیرو‌های ائتلاف سعودی و مزدورانش) از جمله شماری سعودی و سودانی آزاد می‌شوند. طرف دیگر به بخش اول توافق متعهد نبود و اسامی مابقی اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی را ارائه نداد. اما لیست همه اسرای نزد خود را ارائه دادیم و هنوز هم به مبادله هزار و ۴۲۰ اسیر متعهد هستیم.»‌المرتضی تأکید کرد: «دشمن متجاوز را به آزادی اسرای‌مان مجبور خواهیم کرد و اهرم‌های زیادی را برای فشار بر آن به اذن پروردگار در اختیار داریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار