کد خبر: 992919
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کارشناس کلام مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان :
مهدی حسن زاده در ارتباط با شبهات رایج در فضای مجازی با توجه به شیوع کرونا و زیر سوال بردن معجزه های الهی توسط برخی افراد مغرض توضیحاتی کامل ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مهدی حسن زاده در گفت و گویی با اشاره به انتشار شایعاتی در فضای مجازی برای زیر سوال بردن معجره ائمه اطهار با توجه به شیوع کرونا اظهار داشت: این روزها به محض وقوع هر نوع رخدادی در شبکه‌های اجتماعی، پیامی متناسب با شرایط روز برای تخریب اعتقادات مردم منتشر می‌شود و بر همین اساس شاهد شبهه افکنی افرادی در جامعه هستیم که با توجه به شیوع بیماری کرونا در جهان از مغز و قلم و انگشتان خود در راستای ترویج القائات شیطانی استفاده می کنند.

وی با اشاره به بخشی از این شبهات مبنی بر اینکه «امروز را بخاطر بسپارید. بسته شدن درب‌های حرم ثابت کرد نه معجزه‌ای وجود دارد و نه طب اسلامی. ثابت کرد مرضی که شفا نداشته باشه کعبه هم جلودارش نیست چه برسد به حرم. دعا و قرآن و نهج‌البلاغه هم جلودار کرونا نشدند، پس بهتر است بهداشت را رعایت کنید.»، ابراز داشت: در جواب این ندای شیطانی باید بگوییم که عالم خلقت دارای قوانین متعددی است که در قرآن از آن به سنن الهی (سنت الله) تعبیر شده است.

کارشناس کلام و عقاید نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان در توضیح بیشتر این مطلب اضافه کرد: سنت‌های الهی عبارت است از فعل و انفعالات و عمل و عکس‌العمل‌هایی که در طول روز با آن‌ها مواجه هستیم؛ مانند سنت خداوند که به آب قدرتی بخشیده که تشنگان را سیراب کند؛ حال آیا می‌شود گفت که مردم در حرم‌ها بست بنشینند تا سیراب شوند! یا باید بروند آب بنوشند؛ آیا می‌توان گفت مردم نهج‌البلاغه و قرآن بخوانند تا سیر شوند یا داخل حرم بنشینند تا به آنها لباس پوشانده شود و رفع گرسنگی، تشنگی از آنها بشود!

بنا نیست عالم مادی با معجزه اداره شود

وی با اشاره به اینکه بنا نیست عالم با معجزه اداره شود، تاکید کرد: معجزه برای موارد خاص است که در جای خود صورت می‌گیرد اما امور عالم بر طبق قوانین عادی و جاری طبق اراده خدا اداره می‌شود.

حسن زاده تصریح کرد: شکستن قوانین عادی و جاری عالم خلقت، توسط رب العالمین و خالق این قوانین، در موارد خاصی صورت می‌گیرد که در فلسفه به آن «قسر قوانین» گفته می‌شود نه پی‌درپی و زیاد که تخصیص اکثر لازم آید. و اگر این تخصیص زیاد شود اصل آن قانون زیر سوال و از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه قرآن شریف، نهج‌البلاغه و متون دینی پر است از ذکر قوانین موجود در عالم که باید انسان‌ها آنها را به کار گیرند تا زندگی سعادتمندانه در این دنیا و آخرت داشته باشند، ابراز داشت: به عنوان مثال در روایات فراوانی عبارات گوناگونی وارد شده مبنی بر رعایت نظافت و بهداشت، مثل عبارت معروف «النظافة من الایمان» که از روایات متعدد گرفته شده است.

واکنش حضرت علی (ع) در جواب فرار از قضای الهی / از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم

کارشناس کلام و عقاید نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان اضافه کرد: وقتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) از کنار دیواری که در حال خراب شدن بود فاصله گرفتند، فردی به حضرت گفتند از قضای الهی فرار می‌کنید و منظور وی این بود که اگر بنا باشد شما از دنیا بروید، خواه از کنار دیوار خراب فرار کنید یا فرار نکنید، خواهی مرد و اگر بنا نباشد صدمه‌ای به تو برسد، باز هم در هر صورت محفوظ خواهی بود، بنابراین فرار از زیر دیوار شکسته چه معنا دارد؛ حضرت در پاسخ فرمودند که «از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم» و این مطلب بدان معناست که از قوانین موجود عالم خلقت، استفاده می‌کنم.

وی تاکید کرد: هم‌چنین سنت‌های الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و غیره تضاد ندارند، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کامل‌کننده یکدیگرند. همان‌طور که بیماری و سلامتی، بهداشت و نظافت و غیره از سنن الهی است.

اسلام همان‌طور که پیروانش را به بهره‌گیری از عقل دعوت کرده، به توکل بر خدا نیز فرا خوانده است

حسن زاده با تاکید بر این مطلب که دین مقدس اسلام همان‌طور که پیروانش را به بهره‌گیری از عقل و تفکر و علم، دعوت کرده، به توکل بر خدا نیز فرا خوانده است، ابراز داشت: پس سنت‌های الهی با دستورات دینی و اخلاقی نظیر توکل، قضا و قدر و در یک جهت است، زیرا این موارد نیز جزء سنن الهی و کامل‌کننده یکدیگرند.

وی اضافه کرد: در حدیث آمده است که از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سؤال شد که با وجود اینکه هر حادثه‌ای که در جهان رخ می‌دهد به تقدیر الهی و قضای حتمی اوست، دعا و دوا چه اثری می‌تواند داشته باشد که ایشان در پاسخ فرمودند که «دعا نیز از قضا و قدر است.»

کارشناس کلام و عقاید نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان با اشاره به اینکه سنت‌ها و قوانین الهی، همان تقدیرات خداوند است، تاکید کرد: ما در این فضا اختیار داریم و می‌توانیم با به‌کار گیری آنها و رعایت آن قوانین (بهداشت مادی و معنوی) زندگی بهتر داشته باشیم یا با رعایت نکردن آنها، مثل رعایت و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی خود را دچار مشکل و نابودی کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار