کد خبر: 992466
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
نویسنده‌ مجموعه داستان "سی‌امین حکایت سیتا":
برگزیده دوره نخست جایزه جمالزاده در بخش اصفهان گفت: ساختار گزینش آثار و داوری ها باید در جایزه جمالزاده نمایانگر هویت و روح اصفهان به عنوان شهری برخوردار از تاریخ و فرهنگی غنی بویژه در حوزه ادبیات داستانی باشد.

‎ به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از ستاد خبری جایزه جمالزاده، رضا مختاری که از اواخر دهه هفتاد در اصفهان در زمینه داستان به عنوان موسس و دبیر انجمن داستان‌نویسان اصفهان فعالیت داشته، تعلق خاطرش به اصفهان را تنها دلیل شرکت در دوره نخست جایزه جمالزاده می‌داند و معتقد است اصفهان نه تنها یک جغرافیای طبیعی که یک جغرافیایی ریشه‌دار فرهنگی است و وقتی رویدادی ادبی مدعی نمایندگی اصفهان می‌شود،  باید روح اصفهان بر آن حاکم باشد و مختصات داستان نویسی اصفهان در آن دیده شود.

نویسنده‌ مجموعه داستان "سی‌امین حکایت سیتا" با اشاره به اینکه اصفهانی‌ها محور اصلی داستان نویسی مدرن ایران در دهه ۴۰ بوده‌اند؛ تا حدی که می‌توان به "گفتمان ادبی اصفهان" قائل بود، افزود: با در نظر گرفتن چنین پیشینه‌ای، جشنواره‌ای داستانی که می‌خواهد نام در اصفهان را به خود بگیرد، باید روح اصفهان در آن جریان داشته باشد. چنانکه مثلا جشنواره فیلم کن از  اسکار متفاوت است؛ در یکی مولفه‌های هنری و فرهنگی و اجتماعی اهمیت دارد و در دیگر صنعت سینما؛ هر کدام از  این جشنواره‌ها با انتخاب آثارشان پیامی به ما درباره نگاه‌شان به سینما می‌دهند.

وی ادامه داد: سوال این است که جایزه جمالزاده چه پیامی به فضای فرهنگی می‌دهد؟ من معتقدم باید سبک و حال و هوای آثار برگزیده در جایزه جمالزاده و شیوه داوری‌ها بر اساس ماهیت ادبی اصفهان باشد. درواقع خروجی این جشنواره باید با اصفهان یا هویت داستانی داستان اصفهان همخوانی داشته باشد و جایزه جمالزاده جایزه اصفهان باشد.

‎مختاری که موسس و سردبیر ماهنامه ایرانشناسی سرزمین من نیز بوده، ضمن اشاره به این موضوع که می‌توان برای اصفهان میراث داستانی قائل شد، اظهار داشت: وظیفه فراموش شده چنین فراخوانی حفظ و توسعه این میراث ادبی است به همان اندازه که حفظ میدان نقش جهان مهم است و لذا خروجی جشنواره باید با یک رخداد مشابه در رشت، بوشهر ، مشهد یا کرمان متفاوت باشد.

گفتنی است؛ بخش اصفهان این جایزه مانند سال گذشته شامل دو بخش داستان کوتاه اصفهان و ناداستان اصفهان است و بخش آزاد نیز شامل داستان هایی با درون مایه و مضامین آزاد محصول کار خلاق نویسندگان است.

مهلت ارسال آثار به این جایزه تا 25 فروردین ماه 99 است که عموم علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فرم ثبت نام جایزه جمالزاده و دریافت اطلاعات بیشتر به سایت جایزه به نشانی Jamalzadehaward.ir مراجعه کنند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر