فرش ایران نیاز به CPR دارد/تیغ تیز واردات بر تولید ابریشم و پشم
کد خبر: 989566
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0049Qk
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
رئیس مرکز ملی فرش ایران
رئیس مرکز ملی فرش ایران با ابراز تاسف از اینکه گاها ابریشم و پشم را وارد می‌کنیم، گفت: می‌توان به جایگاه قبلی رسید و می‌توان اذعان کرد که کالایی به استراتژیک‌تر از فرش در کشور نیست زیرا این کالا با نام ایران گره خورده است.

فرحناز رافع  در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی اظهار کرد:  در زمانی که تحریم به سر می‌بریم، خبرنگاران حوزه اقتصادی به عنوان سربازان بسیار مهم می‌توانند نقش‌آفرینی کنند به طوریکه قرار گرفتن در کنار مدیران و تشویق و ترغیب و جذب سرمایه‌گذاران منجر به پیروزی در جنگ نابرابر می‌شود.

وی افزود: خدا را شاکریم با همت و توانایی دوستان در حوزه‌های مختلف شرایط به گونه‌ای است که پیروز شدیم.

معاون وزیر صمت بیان کرد: بیش از ۳۹ طرح از ۴۰۰ طرح که سهم استان  را اجرا کردیم که ۸۹ درصد آنها محقق شده است به طوریکه آذربایجان‌شرقی رتبه اول در کل استان‌ها کسب کرده است.

وی ابراز کرد: سرمایه‌گذاری ۱۷۶ میلیارد تومان و اشتغال بیش از هزار نفر در این ۳۹ طرح گنجانده شده است.

رئیس مرکز فرش ایران با اشاره بر سایر طرح‌های دهه فجر، گفت: میزهای تامین ساخت داخل در شرایط تحریم است و الان شاهد این هستیم که تحریم برای ما فرصت زیادی خواهد بود.

وی به راه‌اندازی کارگروه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: در این خصوص اقدامات جدی زیادی انجام گرفته است.

رافع با تاکید بر اینکه وقتی نام فرش می‌آید، بلافاصله نام تبریز می‌درخشد، تصریح کرد: راه‌اندازی میزهای تخصصی کالا با محوریت کالاهای ارزآوری از اقدامات جدی است که از آن می‌توان به هنر صنعت فرش اشاره کرد که تماما از مواد اولیه تا تولید در خود کشور تولید می‌شود.

موضوعی استراتژیک‌تر از فرش در کشور نداریم

وی با ابراز تاسف از اینکه گاها ابریشم و پشم را وارد می‌کنیم، گفت: می‌توان به جایگاه قبلی رسید و می‌توان اذعان کرد که کالایی به استراتژیک‌تر از فرش در کشور باشد زیرا این کالا با نام ایران گره خورده است.

معاون وزیر صمت  با بیان اینکه هنرصنعت فرش دستباف نیاز به احیا (CPR) دارد، متذکر شد: در حال انتهای انقلاب چهارم صنعتی در جهان هستیم ولی کشور هنوز در ابتدای انقلاب صنعتی سوم می‌باشد.

فعالیت در فرش صرفا بافت نیست

وی به لزوم دیجیتال مارکتینگ در هنر صنعت فرش جهت فروش، عرضه، بازاریابی تاکید کرد و گفت: می‌توان از ظرفیت جوانان در ۳۰ رشته هنر فرش استفاده کرد زیرا فعالیت در فرش صرفا بافت آن نیست زیرا ما به قدری تولید داریم که فروش نداریم.

رئیس مرکز فرش ایران بیان کرد: از خبرنگاران اقتصادی و گردشگری خواهشمندیم به ما پیوسته و خبرنگار تخصصی فرش بشوند زیرا نام ایران با فرش گره خورده است.

وی ادامه داد: از خبرنگاران علاقه‌مند به حوزه فرش خواهمشندیم نشست و میزهای تخصصی فرش را برگزار کرده تا نسبت به مشکلات، ظرفیت، چالش‌ها و ابزارها و معرفی این هنر صنعت نظر بدهند.

رافع خاطرنشان کرد: هنر صنعت فرش در حال اهتزار است و اگر سی پی آر برای آن صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان نجات داد.

وی تاکید کرد: دو سال است که هند و مصر وارد این صنعت فرش شده است ولی به قدری پیشرفت داشتند که شاید چند سال دیگر ادعا کنند که اصلا این هنر صنعت مال آنها است.

قالیشویی‌ها به سبک ۱۰۰ سال پیش است

رافع با بیان اینکه هنوز به سبک ۱۰۰ سال پیش در قالیشویی‌ها فرش را می‌شویند، گفت: ما نیاز داریم تا جوانان فعال و نخبه در شرکت‌های دانش بنیان وارد کار شده و در مورد رنگریزی، خشکاندن فرش، شستن فرش، نخ‌ریسی و غیره نظر بدهند زیرا باعث تاسف است که قبلا نخ ابریشم و پشم تولید می‌کردیم ولی الان واردکننده شده‌ایم.

وی با اشاره بر اینکه گاها فرش ماشینی گران‌تر از فرش دستبافت شده است، گفت: در وزارت صمت ۷ محور را تعریف کردیم و بر اساس آن، ۳۴ برنامه کلیدی تدوین کرده‌ایم که ۷۰ درصد این برنامه‌ها به اجرا درآمده است.

معاون وزیر صمت ابراز کرد: از استانداری آذربایجان‌شرقی قول گرفتیم تا زنجیره ارزشمند فرش توسط جوانان و سرمایه‌گذاران رقم بخورد و بازاریابی در این خطه انجام گیرد.

 رافع گفت: یکی از مشکلات اصلی فرش دستباف ایران در بخش داخل، عدم زیرساخت مناسب برای ترغیب و ترویج بازار فروش و در بخش خارجی نداشتن مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی و عدم نظارت درست بر زنجیره تامین فرش است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: میزان مطالبه گری بخش خصوصی و مشوق ها بسیار کم بوده است.

وی تسهیلات خوب برای تولیدکنندگان، استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید فرش، استفاده از ظرفیت های نخبگان، ایجاد تقاضا و خلق ارزش برای فرش دستباف و مدیریت دانش فنی با هدف تدوین تجربیات نخبگان فرش برای آیندگان را از برنامه های مرکز برشمرد.

رافع گفت: تقویت برندینگ فرش دستباف ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر با شناسنامه دار کردن فرش، هویت بخشی، مشتری مداری و گارانتی فروش محقق می شود.

برچسب ها: فرش ، تبریز ، دهه فجر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار