کد خبر: 989390
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
وزیر نفت: تولید روزانه گاز کشورمان در میادین مشترک پارس‌جنوبی از قطر جلوتر است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بیژن زنگنه در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره میزان موفقیت کشورمان در دور زدن تحریم‌های نفتی ابراز کرد: البته مردم، محرَم هستند، اما در زمینه صادرات، عددی را بیان نمی‌کنم، چون دشمنان ما این سخنان را می‌شنوند و هیچ کس در جریان یک جنگ، مواضع خود را به دشمن بی‌رحمی مانند آمریکا نمی‌گوید، چون به‌ضرر ماست.

وی با یادآوری اینکه "با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستیم"، ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگ ما، اداره صنعت نفت است که تاکنون با تدابیری، آن را به‌کمک دولت و سران سه قوه، اداره کردیم.

زنگنه افزود: تلاش می‌کنیم طرح‌ها را بیشتر با اتکای تجهیز منابع از طریق بورس و بازار سرمایه، جلو ببریم و به‌نوعی عقب انداختن بازپرداخت‌ها است تا فعالیت صنعت نفت ادامه داشته باشد.

وی درباره میادین مشترک نفت و گاز هم گفت: در پارس جنوبی، عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و تولید ما در آن‌جا بسیار بالا رفت و توانستیم از تولید ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۶۷۰ میلیون مترمکعب در سال جاری برسیم یعنی دو و ۴ دهم برابر افزایش یافت.

زنگنه با اعلام اینکه "الآن خوشبختانه تولید روزانه گاز ما از قطر جلوتر است"، ادامه داد: در غرب کارون که میدان‌های مشترک با عراق داریم تولید را از سال ۹۲ تا کنون ۵ برابر کردیم و کاهش تولید ناشی از تحریم‌ها را در خارج از میادین مشترک انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی که با شرکت توتال و چینی‌ها و پتروپارس قرارداد داشتیم، ابتدا توتال و سپس چینی‌ها از اجرای طرح، کنار رفتند و در نهایت، شرکت ایرانی پتروپارس در حال اجرای این طرح است و به‌زودی کار‌های حفاری را در آن‌جا آغاز می‌کند و امیدواریم در همین دولت، تولیدات را از بخشی از فاز ۱۱ داشته باشیم.

وزیر نفت گفت: میدان مشترک گازی فرزاد B که با عربستان سعودی مشترک است در حال رسیدن به سر و سامان است و میدان آذر در استان ایلام هم در حال تولید است که امیدواریم تولید آن افزایش یابد و دو برابر شود.

زنگنه با بیان اینکه قرارداد میدان‌های مشترک پایدار غرب و آبان هم بسته شده است، گفت: تقریباً همه میادین مشترک سر و سامان گرفته‌اند.

او ادامه داد: معمولاً تولید در میادین مشترک، یکسان نیست و در برخی اوقات به‌علت میزان سهمی که در طرف مقابل وجود دارد میزان تولید هم متفاوت می‌شود، مثلاً در میدان فروزان، بیشتر میدان در طرف عربستان است بنابراین در آن‌جا نمی‌شود مساوی تولید کرد، اما تا آنجایی که ممکن است از این میدان برداشت می‌کنیم.

وزیر نفت با اظهار اینکه "تولید در لایه نفتی پارس جنوبی را آغاز کردیم"، گفت: بیشتر میدان در طرف قطر است و آن‌ها شرکت دانمارکی خوبی داشتند.

زنگنه با تأکید بر اینکه کار لایه نفتی پارس جنوبی، بسیار پیچیده است، گفت: اکنون با شرکت ایرانی در حال بستن قرارداد در این زمینه هستیم. بخشی از هزینه اجرای این طرح از طریق صندوق توسعه و بخشی هم از طریق اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

او با تصریح به اینکه "یکی از افتخارات ما مهار گاز‌های همراه نفت است"، اضافه کرد: بزرگترین تأسیسات برای جمع‌آوری، فرآورش و جداسازی گاز‌های همراه نفت به‌نام تأسیسات بیدبلند ۲, با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در نزدیک بهبهان، امسال یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: این تأسیسات، ظرفیت پالایش و تفکیک روزانه حدود ۵۷ میلیون مترمکعب گاز همراه را دارد که از طریق آن فقط حدود سه و ۴ دهم میلیون تن خوراک پتروشیمی استخراج می‌شود و این موضوع تحول بزرگی در توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه خوزستان، گچساران ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه بیدبلند، مرکز فرآوری و جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت منطقه خوزستان است، افزود: به‌موازات آن قرارداد‌هایی با هلدینگ خلیج فارس و پتروشیمی مارون بستیم و بقیه گاز‌هایی که در شرق کارون می‌سوزد با تمهیدات مهندسی‌شده به بیدبلند منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: ان‌جی‌ال هم با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در غرب کارون در حال ساخته شدن است. همچنین ان‌جی‌ال در منطقه دهلران, ۴۰ درصد پیشرفت دارد که اواخر سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و گاز‌های آن منطقه را جمع‌آوری می‌کند.

زنگنه با اعلام اینکه "برای جمع‌آوری گاز‌های همراه خارک نیز در حال تصمیم‌گیری هستیم"، گفت: اجرای این طرح، موجب از بین رفتن آلاینده‌های زیست‌محیطی و همچنین ایجاد ثروت بزرگی برای تأمین خوراک و اشتغال صنایع پایین‌دستی می‌شود.

وزیر نفت گفت: بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش خوراک‌های تولیدی ناشی از گاز‌های همراه نفت است.

زنگنه درباره فروش نفت خام و فرآورده‌های آن در بورس هم گفت: فروش نفت خام در بورس نسبت به فروش فرآورده‌های آن کار پیچیده‌ای است.

او ادامه داد: فرآورده‌های نفتی به‌خوبی در بورس خرید و فروش و به کشور‌های همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، شمال عراق و ارمنستان صادر می‌شود.

زنگنه افزود: برای فروش نفت خام در بورس، انعطاف زیادی به‌خرج دادیم، اما پیچیدگی آن موجب شد در این زمینه به‌خوبی عمل نشود و تلاش می‌کنیم تا انعطاف بیشتری در عرضه میعانات گازی پارس جنوبی نشان دهیم.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه "اکنون مصرف بنزین در کشورمان ۷۵ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است"، گفت: پول ناشی از صادرات بنزین به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت با تأمین ذخایر داخلی است، تأکید کرد: در صادرات بنزین مشکلی نداریم.

زنگنه با اشاره به اینکه مصرف بنزین بعد از سهمیه‌بندی، حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز کاهش یافت، اضافه کرد: البته این میزان ممکن است در آینده کمتر شود، زیرا مردم به قیمت بنزین عادت می‌کنند و مصرف بنزین دوباره افزایش خواهد یافت.

او با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین موجب شد افزایش میزان مصرف برای حدود ۳ سال عقب بیفتد، افزود: اگر مصرف بنزین به‌صورت قبل ادامه می‌یافت در سال ۱۴۰۰ باید دوباره بنزین وارد می‌کردیم در حالی که اکنون بزرگترین صادرکننده بنزین در اوپک هستیم.

رکورد مصرف گاز طبیعی شکسته شد

وزیر نفت گفت: رکورد مصرف خانگی و صنایع عمده از گاز طبیعی در دوم بهمن بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب شد.

بیژن زنگنه در ادامه با بیان اینکه این رکورد در مصرف گاز طبیعی کشور بی‌سابقه است یادآور شد: اکنون حدود ۴۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز کمتر شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف گاز طبیعی در تابستان با زمستان ۳۰۰ میلیون مترمکعب تفاوت دارد، اما مشکلی برای صادرات این محصول ایجاد نشده است.

آقای زنگنه با اظهار اینکه "۲ میلیارد دلار برای صادرات به عراق از این کشور طلبکاریم" افزود: رایزنی‌ها برای وصول این طلب ادامه دارد.

وزیر نفت گفت: مجلس شورای اسلامی طرحی را برای توزیع قیر ارائه کرده است که اگر این طرح به‌تصویب شورای نگهبان برسد ۱ تن قیر به کسی داده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: مجلس می‌گوید قیر را از محل تصفیه خوراک تحویلی به پالایشگاه‌ها از آن‌ها بگیریم، اما اکنون پالایشگاه‌ها بیش از خوراکی که به آن‌ها می‌دهیم به دولت فرآورده تحویل می‌دهند و از ما طلبکارند.

زنگنه با تصریح به اینکه نیروگاه‌های گازی کشور حدود ۳۴ درصد بهره‌وری دارند گفت: به‌زودی برای تأمین کالا‌های اصلی صنعت نفت نظام خرید تضمینی را اعمال می‌کنیم.

وی درباره طرح پتروپالایش‌ها نیز گفت: متقاضیان این طرح تا ۱۷ اسفند فرصت دارند درخواست‌های اولیه خود را ارائه دهند.

وزیر نفت گفت: آیین‌نامه این طرح را ابلاغ کرده‌ایم و درخواست‌ها ۶۰ روزه بررسی می‌شود و به پذیرفته‌شدگان تسهیلات خوبی ارائه خواهد شد، اما عامل محدودکننده در این طرح، توانایی صندوق توسعه ملی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خوراک پالایشگاه‌ها است.

زنگنه افزود: در این طرح، بخش خصوصی پالایشگاه را می‌سازد، اما دولت به‌میزان هزینه ساخت پالایشگاه خوراک در اختیار آن قرار می‌دهد.

وی گفت: به‌دلیل نداشتن میعانات دیگر نمی‌توانیم پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس بسازیم.

وزیر نفت ادامه داد: اکنون ۴۳۰ هزار بشکه میعانات به ستاره خلیج فارس می‌دهیم که با بهره‌برداری از بخش‌های جدید این پالایشگاه مصرف میعانات آن نیز اضافه می‌شود.

آقای زنگنه گفت: حدود ۱۳۰ هزار بشکه میعانات نیز به پتروشیمی‌ها می‌دهیم و ۴۰۰ هزار بشکه به سیراف مجوز داده‌ایم.

وی اضافه کرد: حدود ۸۰ هزار بشکه نیز به پالایشگاه‌های داخلی میعانات شیرین می‌دهیم.

وزیر نفت گفت: آینده پارس جنوبی از این به بعد رو به کاهش است، زیرا با سرعت بسیار زیاد در حال تخلیه این میدان هستیم.

زنگنه متذکر شد: مشکل مصرف سوخت برای حمل‌ونقل را نباید فقط در پالایشگاه‌ها جست‌وجو کرد بلکه بخش مهمی از این مشکل در سامانه حمل‌ونقل و کارخانه‌های تولید خودرو است.

وی گفت: استاندارد بنزین اهمیت کمتری نسبت به مصرف خودرو‌ها برای کاهش آلودگی هوا دارد.

وزیر نفت با تأکید به اینکه مصرف خودرو‌ها باید استاندارد و بهینه شود افزود: اکنون در شهر‌های بزرگ کشور بنزین و گازوییل توزیعی کیفیت مناسب، اما هر شهری ظرفیت مشخصی برای پالایندگی دارد و نمی‌شود در یک شهر با ظرفیت محدود چند میلیون خودرو تردد کند.

زنگنه گفت: دولت پیشنهادی برای سهمیه عید نوروز خودرو‌ها و اصلاح سهمیه‌های بنزین خودرو‌ها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر استاندارد کردن مصرف موتورسیکلت‌ها در شهر‌های بزرگ به‌ویژه تهران آلاینده‌های ثابتی داریم که باید با آن مقابله شود.

وزیر نفت درباره ماده ۱۲ رفع موانع تولید گفت: دولت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازسوز کردن وانت‌بار‌ها و تاکسی‌ها منابع تخصیص داده و قرارداد‌ها در این زمینه افزون بر بانک‌ها با مخزن‌سازان سی. ان. جی. برای ساخت ۷۰۰ هزار مخزن نیز بسته شده است.

زنگنه ابراز کرد: امیدواریم طرح گازسوز کردن این وسایل نقلیه، امسال آغاز شود.

وی گفت: طرحی نیز برای گازسوز کردن موتورسیکلت‌ها داریم و می‌خواهیم سوختگیری آن‌ها را آسان کنیم تا در صف جایگاه‌های سی. ان. جی. معطل نشوند.

وزیر نفت افزود: تأکید می‌کنم قرار نیست قیمت سی. ان. جی. افزایش یابد.

زنگنه گفت: قرارداد‌های نگهداشت تولید نفت برای ۲۸ میدان در مناطق نفت‌خیز و مناطق دیگر به‌مبلغ حدود ۶ میلیارد دلار بسته شده است.

وی همچنین گفت: همه پارس جنوبی و توسعه غرب کارون با اتکا بر ماده ۱۲ رفع موانع تولید پیش رفته است.

وزیر نفت گفت: به مترو و راه‌آهن نیز از این طریق پول داده‌ایم البته راه‌آهن باید صورت وضعیت خود را ارائه دهد.

زنگنه اضافه کرد: گازرسانی روستایی نیز بر اساس این ماده انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر قاچاق سوخت در بخش گازوییل است گفت: برای مقابله با قاچاق طرح جی. پی. اس. را بر خودرو‌های عمومی اجرا می‌کنیم، اما اکنون با بارنامه طرح پیمایش را اعمال کرده‌ایم.

وزیر نفت تأکید کرد: سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی «ثامن» نیز نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت دارد.

زنگنه گفت: عرضه سوخت از طریق بورس نیز قاچاق گازوییل به‌ویژه به افغانستان را کاهش داده است.

وی اظهار کرد: عرضه ال. پی. جی. کاهش نیافته است، اما از این فرآورده، غیراستاندارد استفاده می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: ۲ میلیون خانوار که از کپسول گاز برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند در ماه به‌طور میانگین ۶ هزار تن ال. پی. جی. مصرف دارند در حالی که ما روزی ۶ هزار تن ال. پی. جی. توزیع می‌کنیم که به مصرف خودرو‌ها می‌رسد.

زنگنه خاطرنشان کرد: قیمت ال. پی. جی. بسیار ارزان است و ما آن را کیلویی ۱۵۰ تومان می‌فروشیم، اما به دست مردم حدود هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد و در عین حال از قیمت بنزین ارزان‌تر است.

وی گفت: سوخت طبیعی ما سی. ان. جی. است و اقتصاد ملی به این گاز بستگی دارد.

وزیر نفت درباره طرح طبقه‌بندی پیمانکاران نیز ابراز کرد: یک سال است که همکاران ما کار کرده‌اند و به‌زودی و تا پایان سال خبر‌های خوبی برای آن‌ها اعلام می‌کنیم.

آقای زنگنه گفت: درباره مدت‌موقت‌ها نیز در یک سال اخیر تغییرات خوبی در پرداخت‌ها به آن‌ها داشته‌ایم.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار