کد خبر: 988074
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
دو موزه آلمانی برگزاری دو نمایشگاهی را که قرار بود با همکاری موزه ملی ایران در اواخر امسال برگزار شود، به دلیل آنچه «تنش‌های سیاسی ایران و غرب» بیان می‌شود، به طور قطعی به تعویق انداختند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، قرار بود بهار پیش رو نمایشگاهی با عنوان «مرگ در نمک» در شهر فرانکفورت و با همکاری موزه ملی ایران واقع در تهران، موزه مردان نمکی زنجان و موزه معدن آلمانی واقع در «بوخوم» برگزار شود. نمایشگاه دیگری نیز با عنوان «پارسی‌ها» قرار بود در موزه «Baden State» واقع در شهر «کارلسروهه» با نمایش ۲۰۰ اثر امانتی از موزه‌های ایران از دهم اکتبر آغاز به کار کند و تا آوریل سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را ادامه بدهد.

نمایشگاه «پارسی‌ها» که قرار بود بیشتر تمرکزش بر شاهنشاهی هخامنشیان و زندگی در «پرسپولیس»، «پاسارگاد» و «شوش» باشد، در ازای برگزاری نمایشگاهی در موزه ملی ایران با نمایش ۱۵۰اثر تاریخی یونانی، رومی و اتروسکی که از موزه «کارلسروهه» امانت داده می‌شدند، برنامه‌ریزی شده بود.

«Eckart Köhne» مدیر موزه شهر «کارلسروهه» بیان کرد: «دلیل اینکه برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداخته‌ایم آن است که با توجه به تنش‌های سیاسی موجود، ما نمی‌توانیم اشیای نمایشی را بیمه کنیم. ما پروژه برگزاری این نمایشگاه را به تعویق انداخته‌ایم، اما اگر شرایط تغییر کند و منطقه (ایران) به ثبات برسد، برنامه‌ها را از سر خواهیم گرفت.»

اوایل ماه جاری «آنگلا مرکل» نخست‌وزیر آلمان از تمامی احزاب خواست تا به توافق هسته‌ای ایران که پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه ایران به شدت تحت فشار است، احترام بگذارند. «ولفگانگ دیوید» مدیر موزه باستان‌شناسی «فرانکفورت» بیان کرد: «پرداخت هزینه جابه‌جایی آثار مشکل‌ساز شده‌است. ما به مدت دو سال برای برگزاری این نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما اوایل امسال کمپانی حمل و نقل آلمانی ما قرارداد خود را لغو و کمپانی بیمه نیز از پیشنهاد خود صرف نظر کرد. همکاران ایرانی ما عمیقاً ناامید هستند.» نمایشگاه شهر فرانکفورت قرار بود بر محوطه تاریخی معدن نمک روستای «چهره آباد» واقع در استان «زنجان» جایی که مومیایی‌های تاریخی معدن نمک در آن کشف شده‌اند، تمرکز داشته باشد. از جمله مواردی که قرار بود در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شوند به مومیایی‌ها، لباس‌های چرمی و ابزار‌هایی که قدمت برخی از آن‌ها به ۲ هزارو ۵۰۰ سال می‌رسد، اختصاص دارد. در طول چند دهه گذشته دست‌کم بعد از انقلاب اسلامی تاکنون حدود سه نمایشگاه ایرانی از آثار موزه ملی ایران در آلمان برگزار شده است؛ نمایشگاه‌هایی که به خصوص در دو مورد آخر مسئولان موزه‌ای ایران اعلام کرده بودند قرار است به صورت دوطرفه برگزار شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار