کد خبر: 984732
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۳
همین چند روز پیش بود که معلولان نامه سرگشاده‌ای به نمایندگان مجلس نوشتند و در آن از مشکلات و نیاز‌ها و قوانینی گفتند که سال‌هاست در مجلس و به دست همین نمایندگان تصویب شده، ولی در مقام عمل، هیچ سازمان و نهاد و اداره‌ای نه ارزشی برای این قوانین قائلند و نه برای اجرای آن‌ها کاری می‌کنند.
حوریه ملکی
سرويس ايران جوان آنلاين: در حال حاضر، مجموع تعداد معلولان در استان‌های مختلف از آمار رسمی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سازمان بهزیستی هست تا رقم غیر رسمی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر. در این گزارش اصلاً به دنبال تعداد دقیق معلولان نیستیم و اگر کمترین آن را که سازمان بهزیستی هم تأیید کرده مد نظر داشته باشیم باید بگوییم همین تعداد از معلولان هم حال و روز خوبی ندارند. به طوری که همین چند روز پیش بود که معلولان نامه سرگشاده‌ای به نمایندگان مجلس نوشتند و در آن از مشکلات و نیاز‌ها و قوانینی گفتند که سال‌هاست در مجلس و به دست همین نمایندگان تصویب شده ولی در مقام عمل، هیچ سازمان و نهاد و اداره‌ای نه ارزشی برای این قوانین قائلند و نه برای اجرای آن‌ها کاری می‌کنند.

نیاز نیست خیلی به عقب برگردیم و در مورد ادوار گذشته مجلس حرف بزنیم. همین ۲ سال پیش، یعنی در اسفند ۱۳۹۶ و با حضور همین نمایندگان کنونی بود که قانون حمایت از حقوق معلولان با اکثریت آرا به تصویب رسید و از اردیبهشت ۹۷ هم توسط رئیس‌جمهور به تمامی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

حالا نزدیک به ۲۰ ماه از آن روز‌ها می‌گذرد، اما دستگاه‌های مختلف در اجرای این قانون به تکلیف خود عمل نکردند.
شاید می‌دانند که کسی وجود ندارد تا از آن‌ها سؤال و جواب کند و صدای معلولان آن‌قدر بلند و زورشان آن‌قدر زیاد نیست که بخواهند آن‌ها را به میز بازخواست بکشد.
وقتی بودجه ناچیزی به معلولان اختصاص می‌یابد، سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز اجرای آن را تخصیص نمی‌دهد و همان مبالغ ناچیز هم به موقع پرداخت نمی‌شود. بدتر اینکه بار‌ها اتفاق افتاده، به عناوین مختلف بخشی از همان بودجه را نیز حذف می‌کنند.

بودجه‌ای برای دلخوشی معلولان
وقتی موضوع بودجه لایحه حمایت از حقوق معلولان مطرح شد مبلغ پیشنهاد سازمان بهزیستی ۲۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود. اما وقتی لایحه به صحن آمد معلوم شد در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور فقط ۱۳۰۰ میلیارد تومان به معلولان اختصاص یافته است. این رقم یعنی یک‌شانزدهم بودجه مورد نیاز قانون حمایت از حقوق معلولان!
بودجه سنوات گذشته در لایحه و مبلغی که به معلولان رسیده نشان می‌دهد در سال آینده هم نباید به این ۱۳۰۰ میلیارد تومان دل خوش کرد. در بودجه سال ۹۸ که امسال باید به معلولان می‌رسید مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان تصویب شده بود.

اما بر اساس گزارش‌های موجود تا به امروز که حدود ۲ ماه به پایان سال مانده فقط ۱۷۸ میلیارد تومان اختصاص داده شده و حتماً تصور رسیدن ۹۰۰ میلیارد در عرض ۲ ماه هم یک رویاست.
سال ۹۷ خیلی بهتر از ۹۸ بود. چون سال ۹۷ اولین سال اجرای قانون حقوق معلولان بود، به همین خاطر همه مسئولان نظر ویژه‌ای بر روی آن داشتند. به همین خاطر در آن زمان ۲۰۰ میلیارد تومان به تصویب رسید و تا پایان سال حتی یک ریال هم پرداخت نشد!

سپاه در کنار خانواده‌های دارای معلول
چند سالی است که سپاه و بسیج وارد عمل شده و با انعقاد تفاهمنامه‌هایی با سازمان بهزیستی اقدام به ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای معلول می‌کنند. به عنوان مثال در خراسان‌جنوبی و از سهمیه اختصاص داده شده مسکن در تفاهمنامه همکاری مشترک با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه تاکنون ۸۱ واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی خوب به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شوند و تعدادی هم در مراحل معرفی و تشکیل پرونده در بنیاد مسکن هستند.
اما در زمینه ساخت مسکن برای معلولان هم، آن‌ها به سد دولتی‌ها می‌خورند و کار‌ها با کندی و مشکل پیش می‌رود. به نحوی که به خاطر نداشتن ضامن معتبر برای اخذ تسهیلات بانکی مسکن و نداشتن بنیه مالی برای خرید زمین و شروع به ساخت واحد مسکونی در روستا‌ها و شهرها، معلولان و مددجویان به سختی روزگار می‌گذرانند و منتظر رفع این مشکلاتشان هستند.
در بی‌توجهی دولتمردان به معلولان همین بس که ماده ۲۰ و ۲۱ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که نیاز به هیچ اعتباری ندارد، هم اجرا نمی‌شود. جایی که آمده صدا و سیما باید در هفته پنج ساعت را به امر فرهنگ‌سازی برای معلولان اختصاص دهد که این اتفاق هم رخ نداده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار