کد خبر: 980233
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۵
مدیرعامل و متهم ردیف اول پرونده شرکت طرح و نقشه پناهی، کارگر حفاری با مدرک سیکل است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: مدیرعامل قبلی هم معتاد خماری بود که فرد اصلی این شرکت (علی زرنانی) او را از گوشه خیابان پیدا کرده بود. این افراد ویترینی بودند که به نام آن‌ها ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از بانک مرکزی گرفته شد، اما هیچ کالایی وارد نشد. متهم ردیف اول در پاسخ به اینکه چرا با ۵۰ سال سن فریب خورده است، مدعی شد که با زرنانی (همه کاره عملی شرکت پناهی) وارد هر بانکی می‌شدیم رئیس بانک در برابر ما تعظیم می‌کرد!

به گزارش «جوان» نخستین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت «طرح و نقشه پناهی» به ریاست قاضی اسدالله صلواتی در حالی روز گذشته در شعبه ۴ دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی برگزار شد که این شرکت به بهانه واردات ورقه فلزی و تثبیت‌کننده رنگ نساجی ۶ /۹ میلیون دلار ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته، اما در بازار آزاد فروخته است.

غذای مدیرعاملی جلوی بانک
در ابتدای دادگاه قاضی صلواتی از نماینده دادستان خواست تا کیفر خواست را قرائت کند. امیر حسین علایی، نماینده دادستان با اشاره به کیفرخواست صادره و ضمن معرفی متهمان گفت: «متهم ردیف اول یوسف جنت‌مکان متولد ۱۳۵۱ فاقد سابقه کیفری، متهم ردیف دوم کوروش مر متولد ۵۱ فاقد سابقه کیفری، متهم ردیف سوم محمودرضا اخوت متولد ۵۶ فاقد سابقه کیفری، متهم ردیف چهارم علی زرنانی با سابقه کیفری متولد ۶۱ و متهم آخر هم عظیم‌علی اشرفی هستند.»

نماینده دادستان با بیان اینکه نوروزخواه (مدیرعامل قبلی) در اظهارات خود گفته در کنار بانک دراز کشیده و خمار بوده است، در حالی که زرنانی از بانک بیرون آمده و به او غذا و مبلغ ۵۰ هزار تومان می‌دهد و بعد هم او را مدیرعامل کرده، افزود: «جنت‌مکان مدیرعامل فعلی در اظهارات خود از زرنانی، کوروش مر و اخوت‌فرد نام برده و گفته آن‌ها کار خرید و فروش ارز را انجام می‌دادند. متهمان در آبان ۹۷ اقدام به فروش ارز در بازار آزاد می‌کردند، قیمت آن زمان ارز آزاد ۱۴هزار تومان بود و از محل فروش یک دلار مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان عاید آن‌ها می‌شد.»

همه فراری بودند
علایی اظهار کرد: «جنت مکان اعلام کرده که علت متواری بودنش قبل از دستگیری به خاطر ترس بوده است، چون تمام متهمان فراری شده بودند و همه اتهامات متوجه او شود.» با توجه به گفته‌های محمودرضا اخوت مشخص شده که او و عظیم علی اشرفی به میزان ۴ میلیارد تومان با زرنانی توافق کردند تا براساس آن ارز دولتی اخذ کنند و آن را در بازار آزاد به فروش برسانند.

نظارت کجاست؟
سپس قاضی صلواتی از نماینده بانک مرکزی خواست که درباره نحوه اختصاص ارز به این شرکت توضیح دهد. نماینده حقوقی بانک مرکزی هم گفت: واردکننده و فروشنده کالا قراردادی می‌بندند و پروفرم ثبت سفارش را به وزارت صمت می‌دهند. سپس به بانک خودشان مراجعه می‌کنند و درخواست تخصیص ارز در بانک عامل به بانک مرکزی ارجاع می‌شود.

در این هنگام قاضی صلواتی پرسید: بنابراین هیچ نظارتی بر شرکت‌های صوری وجود ندارد؟

نماینده بانک مرکزی هم با اندکی مکث گفت: اعتبارسنجی در اختیار شبکه بانکی است و وثیقه ۳۵درصدی در راستای پوشش رفع تعهد ارزی اخذ می‌شود.

آشپزی مدیرعامل در زندان
در ادامه دادگاه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول (جنت‌مکان) خواست تا در جایگاه بایستد و از خود دفاع کند. وی با بیان اینکه من سیکل دارم و کارگر حفاری در امیدیه بودم، گفت: ماهی حدود ۴ میلیون حقوق می‌گرفتم و به‌خاطر این پرونده اکنون اخراج شده‌ام. زرنانی به من سند هتل، زمین و پمپ‌بنزین نشان داد و خیالم را راحت کرد که شرکت معتبری است. من دو هفته در شرکت حفاری کار کردم که دو هفته تعطیل بودم و چهار ماه با حقوق ۶ میلیون مدیرعامل شدم، کوچک‌ترین اطلاعی هم از ساز و کار ارزی ندارم.

قاضی پرسید: چطور با این سن از مسئولیت‌تان آگاهی نداشتید؟! با ۹ میلیون ارز چه کردید؟

جنت مکان گفت: با زرنانی وارد هر بانکی می‌شدیم رئیس بانک در برابر ما تعظیم می‌کرد. من رنگ ارز را هم ندیدم وگرنه الان مستأجر و فراری هم نبودم یک خانه در کوچه بالاتر اجاره کرده بودم. دو فرزند دانشجو دارم و فریب حقوق این شغل را خوردم. الان هم در زندان آشپزی می‌کنم. اتاق VIP هم در اوین ندارم و مثل بعضی‌ها (طعنه به زرنانی) در زندان سور بده هم نیستم! کوچک‌ترین اطلاعی هم از کار شرکت نداشتم.

امضای من جعل می‌شد
قاضی صلواتی پرسید: در گزارش پرونده آمده است که ۴میلیون تومان ماهانه به حساب خانواده جنت‌مکان به عنوان حق‌السکوت پرداخت می‌شود.

وی این اظهارات را رد کرد و گفت: من ماهانه ۴ میلیون تومان از متهم اشرفی دریافت می‌کردم که تاریخ همه آن‌ها مشخص است و اکنون ۴۰میلیون تومان به او بدهکار هستم.

متهم جنت‌مکان در پاسخ به سؤال نماینده دادستان مبنی بر اینکه ۱۰۰میلیون تومان از حساب شرکت برداشت کرده‌اید، گفت: بنده حساب‌های بانکی شرکت را بسته‌ام و به آن‌ها گفته‌ام بدون حضور من پولی جابه‌جا نشود چراکه امضای من در گذشته در برخی از این شعب جعل شده بود. سپس قاضی از حساب‌ها سؤال کرد و جنت‌مکان حساب‌هایی که پول در آن‌ها قفل شده را بانک توسعه صادرات شیراز، سرمایه تهران، حکمت ایرانیان و سامان مشهد عنوان کرد.

کار بزرگی قرار بود انجام شود!
در ادامه این جلسه قاضی صلواتی از متهم کوروش مر درخواست کرد تا در جایگاه مخصوص بایستد و سپس از او پرسید: شما چه نقشی در این پرونده داشتید؟

وی پاسخ داد: من فقط ترخیص کار بودم و در گمرک با این شرکت آشنا شدم. این شرکت ۳۰ میلیارد تومان حساب بانکی، سند هتل و املاک داشت که حدود ۱۰ میلیون ارز گرفته بود تجهیزات نساجی وارد کند. در ۲۵ سال سابقه‌ام چنین شرکتی ندیده بودم و قرار بود تجهیزات فراوانی وارد کند و کار بزرگی انجام دهد.

قاضی صلواتی گفت: ولی همه این‌ها فریب بود. این شرکت به شخصی به نام سلطانی در عمان میلیون‌ها دلار ارز فروخته، خبر دارید؟ شخصی به نام دستغیب (مدیر شرکت پیشگام گستر پارس) چرا به شما ۵۰ میلیون پاداش داده؟

از کارگاه فالوده بستنی تا سرمایه‌گذاری
کوروش مر گفت: من هم فریب زرنانی را خوردم. سلطانی را می‌شناسم او ارز‌ها را نخریده و افراد دیگری خریده‌اند و ۵۰ میلیون هم فقط قرض بوده است.

در ادامه جلسه قاضی صلواتی از متهم دیگر پرونده محمودرضا اخوت فرد درخواست کرد که در جایگاه مخصوص بایستد.

اخوت فرد هم با بیان اینکه من کارگاه تولید فالوده بستنی داشتم و در بانک با زرنانی آشنا شدم، گفت: به عنوان سرمایه‌گذار وارد این شرکت شدم و از هیچ کدام از فعالیت‌ها خبر ندارم.

به گفته قاضی صلواتی ادامه جلسه رسیدگی به پرونده امروز (چهارشنبه ۱۳ آذرماه) برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار