کد خبر: 978316
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه سومین و چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده قاچاق کلان ارز و پولشویی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری برگزار شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شروع جلسه سوم دادگاه دادستان با قرائت کیفرخواست متهم حمید خالقی گفت: همدستان نامبرده، وی را به عنوان سرباند تلقی می‌کردند. وی پاسپورت خارجی دارد و ارتباط وی با اتباع بیگانه احراز شده است. خالقی ارز‌ها را از صرافی‌های داخلی تهیه و به عوامل خارجی تحویل می‌داده است.

رسیدگی با اطاله مواجه شد
به گزارش رسانه‌ها، در جلسه سوم با توجه به مطالب و مستندات ارائه شده توسط نماینده مدعی‌العموم در مورد متهم ردیف سوم پرونده، با اجازه رئیس جلسه فیلم اظهارات و اقاریر متهم در صحن علنی دادگاه پخش شد.

پس از اتمام اظهارات و دفاعیات متهم سوم و وکیل مدافع وی، رئیس دادگاه از امیر طلوع شیخ‌زاده یزد فرزند علی‌اصغر خواست تا ضمن قرار گرفتن در جایگاه از خود دفاع کند.

همزمان با قرائت کیفرخواست متهم چهارم، نماینده دادستان گفت: متأسفانه متهم نامبرده مانند متهم سوم، همکاری نداشته و رسیدگی را با اطاله مواجه کرده است.

تشدید قرار کیفری متهمان
امیرطلوع شیخ‌زاده طبق کیفرخواست صادره از ناحیه دادستانی مرکز خراسان رضوی، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق شبکه‌ای و سازمان یافته ارز، متهم و به پولشویی نیز مبادرت کرده است.

طبق مستندات ارائه‌شده توسط نماینده دادستان، متهم چهارم با عوامل قاچاق ارز ارتباط داشته و پس از جمع‌آوری ارز بازار داخلی با استفاده از اتباع خارجی و پرداخت وجه به آنها، ارز‌ها را منتقل می‌کرده است.

نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم سوم و چهارم و عدم بیان حقایق توسط نامبردگان، به‌رغم اظهارات قبلی‌شان و مستندات موجود، از دادگاه خواست تا در صورت صلاح‌دید قرار کیفری این متهمان را تشدید کند.

متهمان به خودشان کمک کنند
نماینده دادستان در ادامه این جلسه گفت: ما طبق قانون مکلف به رعایت موازین شرعی و قانونی بوده و به دنبال دفاع از حقوق عامه هستیم و اقدامات مجموعه قضایی نیز بر همین اساس سامان‌دهی می‌شود. پس از بیان اظهارات نماینده دادستان، رئیس دادگاه از وکیل متهم چهارم خواست تا به دفاع از موکل خود بپردازد.

پس از دفاع وکیل امیرطلوع شیخ‌زاده، نماینده مدعی‌العموم خطاب به متهم و وکیل وی گفت: فرار از واقعیت‌ها هیچ‌گونه کمکی به هیچ متهمی نمی‌کند. مستندات اقدامات غیرقانونی صورت پذیرفته موجود است. از متهمان می‌خواهیم تا از فرصت برگزاری این دادگاه استفاده کرده و در واقع با بیان صادقانه، به خودشان کمک کنند.

در نهایت رئیس دادگاه به لحاظ طولانی شدن جلسه سوم و رعایت حال متهمان ادامه رسیدگی را به روزگذشته موکول کرد.

تشدید قرار عبدالغفور
در جلسه چهارم رسیدگی به این پرونده که حجم تخلفات مالی آن بیش از ۹هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌شود با دستور قاضی منصوری، پنجمین متهم در جایگاه قرار گرفت تا به دفاع از خود بپردازد. متهم عبدالغفور فرزند راز محمد تبعه خارجی بوده و به اتهام پولشویی و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق شبکه‌ای و سازمان یافته ارز در محضر دادگاه حضور دارد. با اتمام دفاعیات متهم عبدالغفور، وکیل وی نیز به بیان مطالب خود و دفاع از نامبرده پرداخت.

نماینده گمرک جمهوری اسلامی هم در واکنش به دفاعیات متهم و وکیل وی گفت: خلاف قانون بودن اقدامات متهم محرز است.

در این هنگام رئیس دادگاه ویژه، قرار تأمین کیفری متهم عبدالغفور فرزند راز محمد را تشدید، تفهیم و به وی ابلاغ کرد.

همکاری تنگاتنگ با سرکرده باند
غلام حیدر ناصری فرزند محمدصدیق به عنوان متهم ششم با دستور رئیس جلسه در جایگاه قرار گرفت تا از اتهامات خود مبنی بر مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق شبکه‌ای و سازمان یافته ارز دفاع کند.
طبق کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نامبرده همچنین به پولشویی متهم است. طبق گفته نماینده مدعی‌العموم وی با سرکرده باند، مرتبط و در فرآیند انتقال ارز‌ها نقش داشته است.

با درخواست نماینده دادستان عمومی و انقلاب مشهد، بخش‌هایی از فیلم اظهارات و اقاریر متهم در صحن علنی دادگاه پخش شد.

متهم گفت: اظهاراتم را قبول دارم و از وکیلم می‌خواهم که از من دفاع کند. سپس وکیل مدافع متهم به دفاع از موکل خود پرداخت.

با اتمام دفاعیات متهم و وکیل نامبرده، رئیس دادگاه با اشاره به اقدامات متهم، قرار تأمین کیفری وی را تشدید و به وی تفهیم و ابلاغ کرد.

نقش نصیب الله در فرآیند انتقال ارز
نصیب‌الله فرزند محمدرحیم تبعه خارجی به عنوان هفتمین متهم در جایگاه قرار گرفت تا از اتهامات منتسبه به خود دفاع کند.

وی به پولشویی و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق شبکه‌ای و سازمان‌یافته ارز و پولشویی متهم است.

رئیس دادگاه از نصیب‌الله در مورد فرآیند انتقال ارز به خارج از کشور سؤال کرد و متهم به تشریح نحوه اقدامات خود پرداخت و وکیل وی نیز از او دفاع کرد.

نماینده گمرک و بانک مرکزی نیز با حضور در جایگاه به بیان مطالب خود پرداختند.

رئیس دادگاه گفت: جلسه بعدی دادگاه ۱۰ آذرماه تشکیل تا رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده ادامه پیدا کند. ضمناً از وکلای مدافع متهمان می‌خواهیم تا لوایح خود را جهت بررسی دقیق به دادگاه تحویل دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار