کد خبر: 978059
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
نخستین جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت با عنوان «سرخ نگاران» با هدف بررسی آثار این حوزه برگزار می‌شود.
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری که به منظور تشریح جزئیات جشنواره «سرخ نگاران» برگزار شده بود، گفت: دفاع مقدس بسته‌ای از ارزش‌هاست و باید برای هر کدام از آن‌ها هزینه کرد. ما در طول تاریخ کمتر آرمان و هدفی مشترک داشتیم که برای حفظ آن بالغ بر ۷۰۰ هزار شهید و جانباز و آزاده تقدیم شود.
کاویانی‌راد در ادامه افزود: در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب ملت ایران هزینه‌های قابل توجهی پرداخت کرده‌اند تا انقلاب اسلامی دچار لطمه نشود، توقع مردم بعد از این چهار دهه این است که ثمره این هزینه‌ها را ببینند. ایثاری که برای حفظ آرمان‌ها شده در تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خون‌آورد یاد شده است این واژه از عمق معنایی برخوردار است و باید متوجه ارزش آن باشیم.
معاون فرهنگی بنیاد شهید بیان کرد: وقتی این اصطلاح مطرح می‌شود یعنی هزینه‌ای منحصر به فردی پرداخت شده و محصولی کمیاب تولید شده است. توسعه این گفتمان که نقطه مقابل دنیاگرایی است به سادگی امکان پذیر نخواهد بود و ما نباید فقط در مرحله الگو شدن باقی بمانیم؛ بنابراین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بعد از مساله خودسازی به مساله جامعه پردازی اشاره دارند.
وی در ادامه تصریح کرد: انسان مورد نظر در بیانیه گام دوم انسانی اجتماعی است که بتواند آرمان‌های انقلاب اسلامی را در چارچوب جامعه اسلامی پویا و متعادل پیاده کند. مرحله بالاتر امر تمدن سازی است که با آن فاصله زیادی داریم و باید به تمدن عمیق اسلامی دست یابیم. ما در هر سه مرحله نیازمند عنصر محرک فرهنگی هستیم که در بستر ایثار و شهادت قابل انجام است.
کاویانی‌راد با اشاره به نخستین جشنواره بین المللی کتاب ایثار و شهادت گفت: بنیاد شهید کوشیده است این ظرفیت‌ها را پردازش کند و بخش‌هایی از آن را به جامعه عرضه نماید. ما در حوزه کتاب بیش از ۱۷۶۰ اثر مکتوب در قالب‌های متنوع خاطره نگاری، مستندنگاری، وصایای شهدا، فرهنگ اعلام شهدا و داستان آثاری را تولید و منتشر کرده ایم و می‌کوشیم خاطرات باقی مانده از خانواده و والدین شهدا را ثبت نماییم. مرحله بعدی ما سیره نگاری شهداست. به این ترتیب می‌توانیم تجربه درونی جامعه خود را در فرهنگ‌های مختلف ارائه کنیم.
معاون فرهنگی بنیاد شهید هدف از برگزاری این جشنواره را ایفای نقش ادبیات ایثار و شهادت در توسعه فرهنگی و تولید ارزش‌ها در این زمینه عنوان کرد و افزود: طی این جشنواره آثار منتشرشده در حوزه ایثار و شهادت از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ (سه سال) مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و قرار است از ۹ نویسنده و ناشر در حوزه‌های داستان کودک و نوجوان، داستان بزرگسال، تاریخ شفاهی و مستندنگاری تقدیر شود. این آثار تا آخر دی ماه گردآوری و بررسی خواهند شد.

به گفته وی نویسندگان و ناشران باید ضمن نام نویسی در سایت WWW.NAVIDESHAHED.COM نامنویسی کنند و آثار فیزیکی خود را به دبیرخانه ارسال نمایند. میرکاظمی دبیر علمی این جشنواره خواهد بود و این جشنواره از نویسندگان نوقلم با هدف تربیت و تقویت نسل جدیدی از نویسندگان قدردانی خواهد کرد.
معاون فرهنگی بنیاد شهید جایزه نفر برگزیده جشنواره را ۷ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در بعد بین المللی نیز نویسندگانی با کشور‌های آلمان و ترکیه ارتباط برقرار کردیم و آثار آن‌ها را در حوزه‌های تالیف و ترجمه رصد خواهیم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار