کد خبر: 974686
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
فیروزآبادی:
سرویس سیاسی جوان آنلاین: با توجه به تحریم‌های امریکا علیه ایران، شاید پیوستن ما به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF نوعی خودتحریمی باشد.
کمال دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خانه‌ملت، در خصوص تمدید چند باره مهلت FATF به ایران اظهار داشت: نباید در قید و بند مهلت‌هایی باشیم که FATF می‌دهد بلکه باید اقتضای منافع و مصالح ملی خود را بسنجیم و اقدام کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه برخی موارد FATF بعضاً مثبت بوده و ما نیز از آن‌ها استقبال کرده‌ایم و تبدیل به قانون شده است، گفت: تحریم‌های امریکا علیه ایران سبب افزایش بی‌اعتمادی نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به رویکرد غرب در خصوص ایران شد و به همین دلیل فرایند الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT طولانی شد.

وی افزود: معمولاً وقتی اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان رخ می‌دهد، مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا به تشخیص و مصالح ملی، در اکثر مواقع نظر مجلس را تأیید می‌کند، اما به دلیل وضع تحریم امریکا علیه ایران، تاکنون مسئولان این حوزه برای تصویب CFT و پالرمو دست نگه داشته‌اند.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه دو لایحه مربوط به FATF یعنی الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT هنوز تعیین تکلیف نشده و به نظر ما این دو کنوانسیون در چارچوب سازوکار قانونگذاری کشور باید پیش برود، افزود: بر مبنای قانون اساسی مجلس قوانین را مصوب و شورای نگهبان تأیید می‌کند، اگر اختلافی رخ دهد نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف می‌شود.

اکنون در سازوکار تصویب قانون، الحاق ایران به این دو لایحه مرتبط با FATF مسیر خود را طی می‌کند، برای پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این دو کنوانسیون برخی مسائل باعث شک و تردید شد، شاید اگر تحریم‌های ضدایرانی امریکا وضع نمی‌شد، الحاق ایران به این دو لایحه نیز تصویب شده بود. دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های امریکا علیه ایران، شاید پیوستن ما به کنوانسیون‌های مرتبط با FATF نوعی خودتحریمی باشد، وقتی اروپا توانی برای مقابله با تحریم‌های امریکا ندارد، چرا ایران باید به الزامات FATF پایبند باشد؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر تحریم‌های امریکا زودتر تصویب شده بود، احتمالاً مجلس شورای اسلامی نیز اقدام به تصویب پالرمو CFT نمی‌کرد، بیان کرد: اکنون نیز باید بررسی CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مبنای مصالح کشور انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار