کد خبر: 973960
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
گرچه وزارت راه در یکسال اخیر طرح اقدام ملی مسکن و چند "تام" را رونمایی کرده، اما به گفته نمایندگان مجلس و فعالان این بخش وزارتخانه مذکور در بخش مسکن عملکرد ضعیفی در ۱۲ ماهه اخیر داشته است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: حدود یکسال از رفتن عباس آخوندی و آمدن محمد اسلامی به‌عنوان وزیر راه وشهرسازی می‌گذرد. در این مدت وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، طرح اقدام ملی و چند طرح را که "تام" پیشوند نام آن‌ها بوده را رونمایی کرده است. در طرح اقدام ملی قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکن با راهبری بنیاد مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید و شرکت بازآفرینی شهری ایران ساخته شود.

انبوه‌سازان به‌عنوان یکی از طرف‌های اصلی این طرح، به نوع قرارداد‌های آن اعتراض کرده و حاضر به همکاری با وزارت راه و شهرسازی نیستند. ابنوه‌سازان بار‌ها در این رابطه اظهارنظر کرده و خواستار رسیدگی وزارت راه و شهرسازی به خواسته‌های خود هستند، اما به نظر می‌رسد فعلا گوش شنوایی برای این مسئله وجود ندارد. از سوی دیگر سرنوشت طرح‌های "تام" دار هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مازیار حسینی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان چند روز پیش از رفتنش از "تام تز" رونمایی کرد. وی پیش‌تر نیز طرح‌های تام کاد، تام فاز و تام اِج را در حدود ۷ ماه حضورش در معاونت مسکن و ساختمان معرفی کرده بود. حدود دو ماه از خداحافظی حسینی می‌گذرد، اما همچنان خبری از اجرای این طرح‌های تام دار نیست.

از سوی دیگر گرانی‌های سرسام‌آور مسکن طی سال ۹۷ و ادامه آن تا تیرماه امسال باعث شده تا نمایندگان مجلس انتقاداتی را به عملی وزارت راه و شهرسازی داشته باشند. نمونه این انتقادات اظهارات چندی پیش رئیس کمیسیون عمران مجلس است.

محمدرضا رضایی کوچی در این‌باره گفته بود: با توجه به متوقف شدن پروژه‌های مسکن سازی، عملا دولت طرح قابل توجهی برای تولید مسکن ندارد، ضمن این‌که تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید و بافت فرسوده نیز به درستی عملیاتی نشده است.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه تولید مسکن در کشور، افزود: مسئولان وزارت راه و شهرسازی بار‌ها مصاحبه کرده و توضیحاتی زیادی را درباره طرح‌های تولید مسکن ارائه کردند، اما متأسفانه هیچ کدام از برنامه‌ها و وعده‌های آن‌ها عملیاتی نشده است.

وی تاکید کرد: قطعا راه حل اساسی برای مقابله با گرانی بازار مسکن، تولید گسترده ملک است، اما با وجود تأکید نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران اقدام عملی در این عرصه صورت نگرفته و برنامه‌ها تنها روی کاغذ باقی مانده است.

در همین راستا نیز انبوه‌سازان عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن را ضعیف ارزیابی می‌کنند.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اظهار کرد: ایرادات بسیاری به طرح اقدام ملی مسکن وارد است و ما به‌عنوان انبوه سازان موارد متعددی را به اطلاع وزارت راه رسانده‌ایم. اما در عمل کاری برای رفع دغده سازندگان انجام نشده است.

وی با یادآوری این‌که قرار بود در حوزه اجاره داری و خرید مسکن برنامه‌هایی عملیاتی شود، گفت: قرار بود برای صنعت اجاره داری وام قرض‌الحسنه پرداخت شود، اما تابستان امسال نرخ اجاره‌بها به شدت افزایش یافت و به عبارتی دوره جابجایی‌ها در بازار اجاره به اتمام رسید، اما خبری از اجرای برنامه‌های حمایتی دولت و وزارت راه نشد.

وی تاکید کرد: همچنین بر اساس وعده داده شده، قرار بود در سقف تسهیلات خرید مسکن تجدیدنظر شود، اما سال رو به اتمام است هنوز اتفاقی در این رابطه نیز نیفتاده است.

وی افزود: با توجه به عقبه ۵۰ سال اخیر، تنها راه تقویت قدرت نقدینگی بخش تولید و خریداران مسکن سیستم بانکی است که بانک‌ها هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: مسکن پیشران اقتصاد کشور است، اما با وجود اهمیت بسیار بالایی که دارد توجهی به رونق تولید در آن نمی‌شود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار