کد خبر: 973680
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
دلنوشته‌ها و یادداشت‌های اربعین
راهپیمایی اربعین نه مانند اجتماع حجاج در مکه است، نه مانند حرکت کومبه میلا (ی) هندو‌ها و اساساً این راهپیمایی مانند هیچ راهپیمایی و تجمع انسانی دیگری در جهان نیست.
سیدعبدالله متولیان
سرويس سياسی جوان آنلاين: قدمت راهپیمایی اربعین به قدمت حدیث زیارت اربعین است. از همان زمان که پدر بزرگوار امام زمان، حضرت امام حسن عسگری علیهماالسلام زیارت اربعین را یکی از علائم پنج‌گانه مؤمن معرفی فرمودند، راهپیمایی اربعین نیز برای درک این فیض رحمانی به سنت قائمه‌ای تبدیل شد که به رغم مرارت‌ها، سختی‌ها و ممانعت‌ها هر ساله بر شکوه و عظمت آن افزوده شده است. اربعین در نگاه کوتاه‌مدت و تاکتیکی، حلقه اتصال فرهنگ شهادت‌طلبانه و ناب حسینی به نسل‌های بعدی بر اساس فرهنگ ناب فاطمی و زینبی است که در دفاع از ارزش‌ها و ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام متجلی می‌شود و در نگاه بلندمدت و راهبردی، اربعین استمرار حرکت حق‌طلبانه، عدالت‌خواهانه، ظلم‌ستیز و مقاومت فعال در طول تاریخ و حلقه وصل قیام عاشورائیان و کربلا به ارض موعود و قیام حضرت مهدی (عج) است.
راهپیمایی اربعین نه مانند اجتماع حجاج در مکه است، نه مانند حرکت کومبه میلا (ی) هندو‌ها و اساساً این راهپیمایی مانند هیچ راهپیمایی و تجمع انسانی دیگری در جهان نیست. راهپیمایی اربعین، حماسه‌ای منحصر‌به‌فرد، چندوجهی و بی‌نظیر در عالم خلقت و در طول تاریخ است که:

۱- از حیث «کثرت جمعیت» هیچ مراسمی در جهان با آن قابل قیاس نیست. جمعیت راهپیمایان فقط منحصر به حد فاصل بین نجف تا کربلا نیست بلکه در عراق محشری برپاست و تقریباً از جنوبی‌ترین شهر‌های عراق و حتی از کیلومتر‌ها داخل خاک ایران جمعیت مشتاق وصل مشغول راهپیمایی هستند.
«انگیزه شرکت‌کنندگان» نیز به هیچ مراسم دیگری شباهت ندارد. شرکت‌کنندگان به قصد عبادت و قرب حق‌تعالی و شرکت در حماسه خونین کربلا پای در این مسیر می‌گذارند.
۳- «شور و اشتیاق زائران» هم وصف ناشدنی است. هر زائر در عین حال که در جمع میلیونی در حال حرکت است، اما یکه و تنها مانند خسی در میقات و به سوی حضرت ارباب در حرکت است.
٤-مراسم در «اوج سادگی» و بی‌پیرایه و به دور از تجملات و تعلقات دنیوی و خالصاً لوجه‌الله برگزار می‌شود.
۵- «کیفیت خدمات» در این مراسم نیز بی‌شک مصداق آیه «لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون» است. هر کس بهترین‌های زندگی‌اش را با اشک و التماس و به شوق رضایت معبود به پای زائر می‌ریزد.
۶- در بیان «آثار وضعی» این حماسه بزرگ همین بس که همچون مغناطیسی قوی، قلوب میلیون‌ها انسان را هزاران کیلومتر دورتر و در قلب آفریقا مجذوب خود کرده و همه ساله راهپیمایی میلیونی عشاق امام حسین علیه‌السلام در نیجریه همپای عاشوراییان برگزار می‌شود و خطرات را به جان می‌خرند.
۷- «شیوه خدمات» کاملاً مردمی، رایگان و فراگیر است. دولت‌ها در این مراسم نقش تأثیرگذاری ندارند.
۸- هیچ مراسمی نمی‌تواند مانند اربعین این‌چنین «تا عمق روح و روان آدمی اثر کرده» و دل‌های بیمار را شفا دهد.
۹- «تنوع اقوام و ملیت‌ها» در این مراسم از جنس رقابت‌های ورزشی و المپیکی نیست بلکه از جنس رفاقت و محبت و عشق‌ورزی است. در این مراسم هزاران «جوان سیاهپوست» را در کنار میلیون‌ها حبیب بن مظاهر می‌توان به چشم دید.
۱۰- اگر چه مراسم اربعین هویتی دینی دارد، اما «تنوع دینی و مذهبی» به گونه‌ای رقم خورده که علاوه بر ادیان الهی، آنان که به هیچ دین و آیین الهی پایبند نیستند هم همچون هندوها، بودایی‌ها و... امام حسین علیه‌السلام را از خود دانسته و به هیچ وجه احساس غربت نمی‌کنند.
۱۱- در گذشته‌های دور و نزدیک این سفر با سختگیری، سنگ‌اندازی، مخالفت، کارشکنی و ممانعت حکام جور همراه بوده و اینک نیز تهدیدات گروهک‌های تروریستی و داعشی «ریسک خطرپذیری» را برای زائران افزایش داده است.
۱۲- از دیرباز تا به امروز در کنار فرهنگ عزاداری برای حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام هیچ مراسمی به اندازه اربعین واجد «آثار شگرف سیاسی» نبوده است. حکومت‌های جور در طول تاریخ و هم اینک نظام سلطه و قارون‌های منطقه‌ای بیشترین ترس و نگرانی را از اربعین دارند و خطر فروپاشی را با همه وجود لمس می‌کنند. کشتار وحشیانه راهپیمایان نیجریه و دستگیری و شکنجه شیخ زکزاکی بهترین گواه و مؤید این مدعاست.
۱۳- علاوه بر خدمات، «مدیریت و اداره مراسم» نیز کاملاً مردمی است و بی‌تردید اگر همه دولت‌های منطقه هم دست به دست یکدیگر بدهند نخواهند توانست چنین مراسمی را اداره نمایند. این حقیقت و ناتوانی دولت در اداره مراسم حج در هر سال کاملاً مشهود است.
۱٤- آنچه نظام‌های فرعونی و طاغوتی و سلطه‌گر برای تشویق و ترغیب مسلمانان به فرهنگ منحط و مبتذل غربی با هزینه‌های ۷هزار میلیارد دلاری موفق به انجام نمی‌شوند، مراسم اربعین بدون کمترین هزینه‌ای «بیشترین اثر را در فرهنگ‌سازی» و بسیج و تهییج افکار عمومی علیه نظام سلطه دارد.
۱۵- «تدارکات» این مراسم هم در نوع خود بی‌نظیر است. مستقیماً از برخی موکب‌داران عراقی شنیدم که در طول یک سال با صرفه‌جویی و تنگ گرفتن به خانواده و پس‌انداز ویژه خود را برای خدمت به زائران مهیا می‌کنند.
۱۶- «طول مدت راهپیمایی اربعین» نیز محدود به دو یا سه روز قبل از اربعین نبوده و گاهی از هفته‌ها قبل و از شهر‌های دور نظیر بصره، ناصریه و... زائران پا در مسیر راهپیمایی می‌گذارند تا در روز موعود خود را به کربلا برسانند.
۱۷- «ایثار و گذشتی» که در اربعین دیده می‌شود فقط در بین مجاهدان فی سبیل‌الله و در میادین نبرد حق علیه باطل قابل دیدن است.
۱۸- مسیر اربعین «کلکسیون و نمایشگاهی (قطعاً) بی‌نظیر از ایثار و گذشت» و صفات متعالی انسانی و صحنه‌هایی است که محال است در جای دیگر و در زمانی دیگر مشاهده کنیم؛ کودکانی که با شوق به زائرین خدمت می‌کنند؛ معلولانی که با شوق به سمت معشوق راه می‌پیمایند؛ خدماتی که به زائران می‌شود و در وصف نمی‌آید.
۱۹- شرکت‌کننده در راهپیمایی فقط با یک عنوان و یک تابلو شناخته می‌شود: «زائر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام» و در این راه هیچ تبعیضی بین زوار (سیاه و سفید، آسیایی و آفریقایی و... شیعه و سنی، مسلمان و غیرمسلمان، عرب و عجم و...) وجود ندارد. در این مسیر همه زوار رنگ عشق و بوی معشوق دارند.

در واقع اربعین نمایشگاه جامع از همه آن صفات و ملکاتی است که خداوند از بشر انتظار دارد. اربعین نمایشگاه جامع از مدینه فاضله و جامعه مهدوی است. همه کسانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند حس خوب ظهور دارند. اربعین بزرگ‌ترین دانشگاه انسان‌سازی است و به اعتراف دوست و دشمن و به گواهی همه اصحاب رسانه در جهان نمایشگاه اربعینی امسال بی‌شک با همه راهپیمایی‌های ۱٤قرن گذشته حداقل از حیث کثرت جمعیت تفاوت چشمگیری دارد. اینک که حدود یک هفته تا اربعین باقی مانده تقریباً تمام راه‌های منتهی به شهر‌های نجف و کربلا متراکم و مملو از جمعیت عشاق دلباخته حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام شده و در داخل ایران نیز در برخی محور‌های مواصلاتی مثل محور ایلام، شاهد صف ۱۵۰کیلومتری اتوبوس و وسایط نقلیه شخصی هستیم.

عشق میلیونی حسینی را اربعین می‌شود تماشا کرد
از نجف تا به شهر کرب و بلا جاده‌ای تا ظهور می‌بینم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار