کد خبر: 973369
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸
قصرشیرین ظرفیت اسکان و خدمات‌دهی به ۵ هزار زائر در روز را دارد
در مسیر نجف به کربلا برای حفظ مواد غذایی و آب آشامیدنی در هر ۵ کیلومتر سردخانه‌ای آماده شده، همچنین ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه تریلی لبه‌دار در این مسیر برای جابه‌جایی زائران به عراق در نظر گرفته شده است
سیداحمد هاشمی‌اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: اربعین؛ نامی آشنا برای تمام دنیا. حالا اربعین به کنگره‌ای بزرگ و راهپیمایی عظیمی تبدیل شده که فارغ از بازی‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌های دولتی، فقط دل‌ها بر آن حاکمند. همه می‌خواهند به نوعی در این حرکت سهیم باشند. جهادگران و نیرو‌های مردمی هم تمام عزمشان را جزم کرده‌اند تا در خدمت زائرانی باشند که به عشق سیدالشهدا (ع) قدم در این راه گذاشته‌اند. ایجاد موکب‌هایی در مرز‌های شلمچه، چذابه، مهران و خسروی با ظرفیت اسکان روزانه ۲۰ هزار نفر، اختصاص امکانات راهیان نور خوزستان به زائران با ظرفیت روزانه ۳۰ هزار نفر و اعزام ۱۷۰ هزار نفر به مسیر نجف تا کربلا برای کمک‌های اضطراری و رفاهی مانند اسکان و تغذیه و درمان، گوشه‌ای از اقدامات ایرانیان است که در لیست وظایف خود نوشته‌اند تا در خدمت زائران مولایشان باشند.

در داخل ایران و کنار مرز‌ها جایی است که جهادگران در کنار دیگر نیرو‌های مسلح و نظامی کشور برای راه‌اندازی موکب‌های خود اقدام کرده و حالا و در شرایطی که به اوج حضور زائران و تردد آن‌ها در مسیر رفت و برگشت رسیده‌ایم، ارزش این موکب‌ها بیش از پیش نمایان می‌شود. سرپناه‌هایی که ظرفیت اسکان ۲۰ هزار زائر را دارند و خدمت‌رسانی جهادگران در آن زبانزد خاص و عام است. این در حالی است که راهیان نور هم ظرفیت ۳۰ هزار نفری امکانات خود در خوزستان را در اختیار زائران اربعین حسینی قرار داده‌اند.

در همین رابطه رئیس ستاد اربعین نیرو‌های مسلح نیز با بیان اینکه۲۰هزار نفر می‌توانند در موکب‌های راه‌اندازی شده در مرز‌های شلمچه، چذابه، مهران و خسروی اسکان داشته باشند، گفت: «نیرو‌های مسلح اعم از نیروی انتظامی و ارتش و جهادگران با تشکیل قرارگاهی برای کمک و پشتیبانی هرچه بیشتر و مؤثرتر در این حماسه بزرگ، اقدامات گسترده‌ای در دستور کار دارند و همگی در تمام کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین نقش داشتند.»

سردار سیدمجید میراحمدی با بیان اینکه ظرفیت ۳۰ هزار نفری راهیان نور در خوزستان در اختیار زائران اربعین حسینی قرار گرفته است، ادامه داد: «کمک به برقراری امنیت و کمک‌های اضطراری و نیز مباحث رفاهی مانند اسکان و تغذیه و درمان از جمله وظایف این نیروهاست که ۱۷۰ هزار نفر نیز به صورت داوطلبانه در طول مسیر نجف و کربلا مستقر شده‌اند و با توجه به بازگشایی مرز خسروی در شهر حسینیه عراق ۲۰ کیلومتری بغداد موکبی را برپا کرده تا زائران در این مسیر دچار مشکل نشوند.»

وی افزود: «در مسیر نجف به کربلا برای حفظ مواد غذایی و آب آشامیدنی در هر ۵ کیلومتر سردخانه‌ای آماده شده، همچنین ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه تریلی لبه‌دار در این مسیر برای جابه‌جایی زائران به عراق در نظر گرفته شده است. افزون بر این ۴۰۰ تریلی در حال خدمت‌رسانی و جابه‌جایی وسایل موکب‌داران و دو بیمارستان صحرایی در مهران و شلمچه با مجموع ۶۰ تخت فراهم شده است.».
اما این خدمات، تمام ماجرا نیست و در زمینه تأمین بهداشت و درمان زائران هم باید گفت نیرو‌های مردمی برنامه‌های ویژه‌ای را برای اربعین در نظر داشته و پیاده کرده‌اند که به گفته جانشین اطلاعات و امنیت ستاد کل نیرو‌های مسلح، ۱۰ پست امدادی و ۵۰۰ پزشک داوطلب سازماندهی شده است.

وی تأکید می‌کند: «در زمینه اعزام بالگرد و هواپیمایی نیز اقدامات خوبی صورت پذیرفته و تمام مسئولان و سازمان‌ها برای کمک به زائران پای کار آمده‌اند. افزون بر این، بیش از ۳۰۰ هزار بسته پذیرایی شامل خشکبار، کیک، آبمیوه و سایر نیازمندی‌های زائران تهیه شده و همچنین ارائه آب آشامیدنی بسته‌بندی زائران در مرز مهران از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته است.»
سردار میراحمدی ادامه می‌دهد: «نیروی انتظامی وظیفه ایجاد امنیت و بسترسازی برای تسهیل، کنترل و مدیریت تردد قانونمند زائران و نیز ایجاد امنیت در مرز‌ها را بر عهده دارد. آن‌ها در مرز‌های چهارگانه شلمچه، چذابه، مهران و خسروی حضور فعال دارند و امکان اسکان ۵ هزار نفر فراهم شده است و در مجموع ۲۰ هزار نفر می‌توانند در موکب‌ها و استراحتگاه‌های مرز‌ها اسکان داشته باشند.»

در همین راستا مسئول نمایندگی، ولی فقیه در منطقه دوم نیروی دریایی سپاه نیز با بیان اینکه موکب اربعین حسینی ماهیت فرهنگی رفاهی دارد گفت: «در ایام اربعین شهادت سید و سالار شهیدان (ع) موکب منطقه دوم نیروی دریایی سپاه برای پذیرایی و ارائه خدمات رفاهی راه‌اندازی شده است.»
حجت‌الاسلام امیدعلی سلیمانی، تصریح کرد: «نمایندگی، ولی فقیه در منطقه دوم نیروی دریایی در عرصه‌های فرهنگی دارای رسالت‌ها و مأموریت‌هایی است که فعالیت‌های قرآنی، کلاس‌های اخلاق، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌های دینی و مذهبی را در دستور کار قرار داده است.»

دانشجویان جهادگر، خادمان زائران حسین (ع)
اما امسال دانشجویان جهادگر بیش از هر زمان دیگری خود را برای حضور در راهپیمایی اربعین آماده کرده بودند تا در این مسیر در خدمت زائران باشند. بر اساس آمار حدود ۲ هزار جهادگر از ۴۶ دانشگاه برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین اعزام شده‌اند تا در زمینه‌های مختلف، امور را پیش ببرند.
به گفته معاون جهادی سازمان بسیج دانشجویی امسال سومین سالی است که دانشجویان جهادی تجربه حضور در پیاده‌روی اربعین به صورت ستادی و ارائه خدمات جهادی را در این مراسم دارند.

صادق مفرد ادامه داد: «حدود ۲ هزار جهادگر از ۴۶ دانشگاه به عنوان جهادگران حسینی به راهپیمایی رفته‌اند و مشغول فعالیت هستند که این تعداد فقط دانشجویان جهادی هستند. جنس کار‌هایی که این دانشجویان انجام می‌دهند، برپایی و تجهیز موکب‌ها، از جمله اسکان ۳ هزار نفر در موکب نجف توسط دانشجویان مشهد، اسکان در موکب کربلا توسط دانشجویان شیراز انجام می‌شود یا فعالیت در سایر موکب‌هایی که برای دانشجو و با غیردانشجو است را انجام می‌دهند.»

به گفته این مسئول، گروه‌های خدمتگزار جهادی در نجف، کربلا و بین‌الطریق «مسیر پیاده‌روی اربعین» حضور دارند، همچنین در عمود ۹۰۹ تیم پزشکی مستقر است. دانشجویان سیستان و بلوچستان و کرمان در مرز میرجاوه خدمات درمانی ارائه می‌دهند. در مرز آستارا هم یک تیم حضور دارد. در مهران، کرمانشاه و موکبی هم در شهر‌ها مشغول کار است.
معاون جهادی بسیج دانشجویی با تأکید بر اینکه علاوه بر این گروه‌های جهادی امانت‌داری و خادمی حرم امام حسین (ع) و حرم امیرالمؤمنین (ع) و حرمین سامرا را برعهده دارند، گفت: «دانشجویان جهادی تا یک هفته بعد از اربعین در مکان‌هایی که مشخص شده، مستقر هستند و به ارائه خدمت می‌پردازند.»

۷۰ پزشک بسیجی زنجان مستقر در ۸ موکب
تیم خدمت‌رسانی بسیج جامعه پزشکی استان زنجان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین به خیل راهپیمایی‌کنندگان پیوست.
چند روز پیش بود که کاروان بسیج جامعه پزشکی استان زنجان جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی با ۷۰ نفر خادم شامل ۲۰ پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص و ۵۰ کارشناس بهداشتی و درمانی در ۸ موکب به خیل حاضران در راهپیمایی پیوستند.

این کاروان در موکب‌های امام رضا (ع) در عمود ۲۸۵، موکب ثارالله در کربلای معلی در شارع شهدا- روضتین، موکب قتیل العبرات در کربلای معلی بعد از پل امام علی (ع) - منطقه حی‌الحسین- نبش شارع شجر، موکب حضرت زهرا (س) ستاد اربعین زنجان در نجف اشرف- شارع کوفه، موکب ائمه بقیع (ع) ابهر در مسیر نجف به کربلا عمود ۶۶۸، موکب قبیله بنی‌هاشم خدابنده در نجف اشرف- کوفه- جنب میثم تمار، موکب مسجد امام محمدباقر (ع) زنجان در کربلای معلی- شارع شهدا- طریق الحر و موکب شباب سیدالشهدا (ع) خرمدره در مسیر پیاده‌روی کربلا به نجف عمود ۶۶۶ به زائران اربعین خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند.

کاروان بسیج جامعه پزشکی استان زنجان تا ۳۰ مهر به زائران اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کند.
البته زنجانی‌ها خدماتشان را به بهداشت و درمان ختم نکردند و با اعزام ۱۰۵۰ خادم به کربلای معلی بخش دیگری از کار را هم بر عهده گرفتند.
دبیر ستاد اربعین استان زنجان هم اعلام کرده این تعداد خادم در قالب ۲۱ موکب به ارائه خدمت خواهند پرداخت. رضا حسینی با بیان اینکه خوشبختانه همه برنامه‌ریزی‌ها جهت اعزام خدام و نیز موکب‌های عزاداری به کشور عراق از ماه‌ها قبل صورت گرفته تصریح کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است موکب‌های زنجانی روزانه زمینه اسکان ۲۶ هزار نفر را فراهم کنند و همچنین برای ۲۵ هزار زائر نیز تأمین اغذیه می‌شود.»

خدمات‌رسانی به زائران کرمانشاهی
در کرمانشاه هم حدود ۲۰ موکب جهادی در مسیر زائران اربعین راه‌اندازی شده تا در خدمت عاشقان اباعبدالله الحسین باشند.
مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با اشاره به خدمات‌رسانی ۲۰ گروه جهادی به زائران اربعین گفته این گروه‌ها در نقاط مختلف استان و مسیر زائران از کنگاور تا مرز خسروی موکب‌هایی را دایر کرده‌اند.

حسین قبادی‌بصیر ادامه داد: «تمرکز ما در سال‌های گذشته روی مسیری بود که به سمت مرز مهران می‌رفت، اما با بازگشایی مرز خسروی امسال تمرکزمان روی مسیر کنگاور تا قصرشیرین و مرز خسروی است.»
این مسئول افزود: «با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده، بیش از ۲ هزار نفر-روز جهادگر در این مدت به فعالیت و ارائه خدمات می‌پردازند. روزانه بیش از ۵۰ هزار پرس غذا و میان‌وعده بین زائران توزیع می‌شود و توزیع شربت، آب و چای نیز در قالب این موکب‌ها در حال انجام است.»

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه افزود: «بزرگ‌ترین موکب ما در حوزه اسکان برای زائران اربعین حسینی در قصرشیرین فعال است که ظرفیت اسکان و خدمات‌دهی به ۵ هزار نفر در روز را دارد. ناگفته نماند یکی از محور‌های خدمات‌رسانی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان قطعاً در حوزه ارائه خدمات درمانی و پزشکی رایگان به زائران است که در طول مسیر به عنوان خدمات سلامت، پزشکانی در موکب‌ها حضور دارند و به ارائه خدمت رایگان می‌پردازند، اما امکانات بیمارستانی در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وجود دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار