سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این مستند که به سفارش شرکت White Frame و به تهیهکنندگی و کارگردانی احسان حلمی تولید شده از یک تیم پژوهشی بینالمللی بهره برده است تا با حضور میدانی به جمعآوری بیش از ٣٠٠ گفتگو در کشورهای مختلف بپردازند.
مخاطب هدف مستند ۴۰ جامعه غربی و غیرمسلمانان و زبان اصلی تولید آن به انگلیسی است که البته به عربی و فارسی دوبله شده است.
کارگردان اثر در این باره میگوید: این مستند، پژوهشی واقعبینانه از نگاه غیرمسلمانان و غربیها به گردهمایی عظیم اربعین است که در سیر آن، مؤلفههایی همچون «رفتارشناسی دینی مردم جهان»، «قیاس کمی و کیفی این راهپیمایی با تجمعهای مشابه مذهبی» و «بررسی آداب، رسوم، عادات و سبک مهماننوازی اربعینی» را از ذرهبین تحلیل گذر داده است.
وی افزود: «۴۰» ضمن جامعهشناسی ادیان مختلف، با تکنیک و محتوای روز سینمای مستند توسط عوامل بینالمللی تولید شده و اثر یادشده برای رقابت در چنین سطحی با ١٢دوربین حرفهای، موسیقی متن اختصاصی با نوازندگی بیش از ۱۰ ساز زنده، تدوین جذاب و ریتم سریع به مرحله پخش رسیده است. همزمان با اکران عمومی، مستند٤٠ در ایران از رسانه ملی پخش و از سایت فیلیمو قابل دسترسی خواهد بود.