کد خبر: 972786
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵
مقایسه امکانات و فرصت‌های تحصیل در شهر‌های کوچک و کلانشهر‌ها
بی‌شک، مهم‌ترین عامل در یک مدرسه حرفه‌ای بودن و تخصص معلمان است. اگر معلمان از نظر آموزشی به اندازه کافی توانمند نباشند، دانش‌آموزان نتایج خوبی کسب نمی‌کنند. متأسفانه ممکن است بگوییم معلمان خوب و خلاق را می‌توان اکثراً در شهر‌های بزرگ، اما نه در شهر‌های کوچک و روستا‌ها یافت
محمدرضا سهیلی فر
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: همه می‌خواهند آینده‌ای خوب و روشن داشته باشند. با این حال، به نظر می‌رسد گاهی اوقات برخی شرایط با ما سر ناسازگاری پیدا می‌کنند. افراد امکانات و استعداد‌های متفاوتی دارند. اگر فکر می‌کنید در موضوعات مشخصی استعداد کافی ندارید، جست‌وجو برای مربی و مشاور استعدادیابی و انتخاب حرفه آینده ممکن است بهترین راه‌حل باشد. مسئله دیگر این است که مردم در مناطق مختلفی زندگی می‌کنند. برخی از آن‌ها در شهر‌های بزرگ که دانشگاه‌ها و مدارس زیادی دارد و برخی در شهر‌های کوچک و کم برخوردار و روستا‌ها زندگی می‌کنند، جایی که فقط یک مدرسه وجود دارد و احتمالاً کیفیت آموزش هم به اندازه کافی خوب نیست. برخی از خود می‌پرسند آیا زندگی در یک شهر کوچک می‌تواند منتهی به یک آینده خوب شود؟ چراکه نه (!) گاهی مردم شهر‌های کوچک یا حتی روستا‌ها وارد دانشگاه‌های بزرگی می‌شوند و به نتایج عالی دست می‌یابند، اما آیا این یک رویداد غالب است؟ شاید نه.

بی‌شک، مهم‌ترین عامل در یک مدرسه حرفه‌ای بودن و تخصص معلمان است. اگر معلمان از نظر آموزشی به اندازه کافی توانمند نباشند، دانش‌آموزان نتایج خوبی کسب نمی‌کنند. متأسفانه ممکن است بگوییم معلمان خوب و خلاق را می‌توان اکثراً در شهر‌های بزرگ، اما نه در شهر‌های کوچک و روستا‌ها یافت، زیرا مطالبه سطوح بالای علمی در شهر‌های کوچک پایین‌تر است. این واقعیت نیز وجود دارد که برخی مشاغل دریافتی کمتری در شهر‌های کوچک دارند. از آن طرف، معلمان در شهر‌های کوچک و روستا‌ها که فشار زندگی شهری به اندازه کلانشهر‌ها نیست با دانش‌آموزان مهربان‌ترند و آنان را مورد احترام قرار می‌دهند. این مطلب مبتنی بر آمار نیست بلکه ملموس و متکی بر مشاهدات است. معلمان خوب می‌توانند هم در مدارس شهر‌های کوچک و هم در مدارس کلانشهر‌ها باشند، لیکن معلمان کلانشهر‌ها دارای تخصص بالاتری هستند. مثلاً یک معلم خلاق در تدریس ریاضیات، به ویژه در کنکور باید استراتژی‌های غیرمعمول را بداند.

اگر فکر کنیم منطقاً یک معلم حرفه‌ای و با تجربه در شهر کوچک زندگی نخواهد کرد، چون امکانات کلانشهر‌ها بیشتر است، این بدان معناست در صورتی که شرایط به آن‌ها اجازه دهد، معلمان خوب و دارای مهارت بالا همیشه به شهر‌های بزرگ خواهند رفت. در نتیجه می‌توان گفت، متأسفانه اگر کیفیت آموزش و تخصص معلمان مقایسه شود، معلمان مدارس کلانشهر‌ها غالباً از سطح تخصص بالاتری نسبت به معلمان شاغل در روستا‌ها و شهر‌های کوچک برخوردار خواهند بود. با این وجود برخی معلمان بزرگ تاریخ در شهر‌های کوچک یا حتی در دهکده‌ها زندگی و کار کردند و به‌رغم این روش‌های جالب و شیوه‌های نوینی از نحوه آموزش و تدریس را ایجاد کردند.

برای دریافت آموزش خوب، باید بهترین مؤسسه آموزشی را انتخاب کرد. در این صورت، کلانشهر پیشتاز است، زیرا تعداد مدارس و دانشگاه‌ها بر خلاف شهر‌های کوچک همیشه زیاد است. این بدان معناست که بین بسیاری از مدارس یا دانشگاه‌های یک کلانشهر حق انتخاب دارید. حتی اگر در مدرسه مشکلاتی پیدا شود، والدین ممکن است به راحتی فرزند خود را به محل دیگری منتقل کنند. در شهر‌های کوچک، جایی که ممکن است فقط چند مدرسه وجود داشته باشد که هر کدام هم به منطقه معینی اختصاص یافته، تغییر محل تحصیل ممکن است سخت یا حتی غیرممکن باشد. بعضی اوقات ممکن است دانش‌آموز برای رفتن به مدرسه مشکل داشته باشد. از منظر دیگر باید اذعان کرد، در انتخاب‌های زیاد احتمال بیشتری هم دارد که چیزی با کیفیت نامناسب انتخاب کنیم. دانشگاه یا مدرسه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این وجود، در شهر کوچکی که سکنه همه چیز را در مورد شهر خود می‌دانند، اگر امکان انتخاب وجود داشته باشد، انتخاب یک مدرسه اشتباه بعید است. با کمال تأسف در کلانشهر‌ها که در آن بسیاری از انواع مدارس وجود دارد، شما نمی‌توانید اطلاعاتی در مورد همه آن‌ها پیدا کنید یا ممکن است برای این کار زمان زیادی صرف شود. بنابراین مطمئناً کلانشهر فرصت‌های متنوع انتخاب را به شما می‌دهد، اما ممکن است شما تصویر و چشم‌انداز کاملی از آنچه انتخاب می‌کنید نداشته باشید، در حالی که در شهری کوچک ممکن است اطلاعات کاملی درباره مدرسه داشته باشید.

در شهر کوچک که شاید یک یا نهایتاً دو دانشگاه وجود داشته باشد، دانشجویان نمی‌توانند حق انتخاب متنوعی در رشته تحصیلی دلخواه داشته باشند، زیرا فقط چند رشته محدود وجود دارد. البته می‌توانیم در برخی رشته‌ها در دانشگاه‌های مجازی ثبت‌نام یا به مشاوران تحصیلی مراجعه و در باره کلاس‌های آنلاین اطلاعات بیشتری کسب کنیم. در کلانشهر‌ها برخلاف شهر‌های کوچک دانشگاه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها ممکن است دارای رشته‌های تحصیلی خاص‌تر و نادرتری هم باشند. این بدان معناست که اگر بخواهیم چنین رشته‌های دانشگاهی را مطالعه کنیم، مجبوریم در یک کلانشهر وارد دانشگاه شویم. البته زندگی دور از خانه دشوار خواهد بود و همه نمی‌توانند آن را تحمل کنند یا تطبیق با آن برایشان دشوار خواهد بود، اما اگر به آن رشته خاص علاقه‌مند باشند، این تنها انتخاب است. به هر حال بهتر است در مورد امکانات و ارزش استخدامی مدرک تحصیلی آن رشته خاص حتماً اطلاعات کسب کنید. چه کسی می‌داند، شاید شما مایل به تحصیل در آن رشته به‌رغم دشواری‌ها و دوری از خانواده باشید.

کلانشهر‌ها با طیف گسترده‌ای از مؤسسات تحصیلی و آموزشی، شانس خوبی برای ورود به دانشگاه به دانش‌آموزان می‌دهند، اما در مورد شهر‌های کوچک چه؟ اول از همه آموزش عالی برای بسیاری از دانش‌آموزان شهر‌های کوچک و روستا‌ها رؤیایی باقی مانده، زیرا کیفیت آموزش ابتدایی و پایه پایین‌تر است. بدین معنا که اگر شخصی در کلانشهر زندگی و تحصیل کند، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه خواهد داشت به ویژه آن‌که در امتحان‌ها و آزمون‌های آمادگی مختلف شرکت می‌کند. یک راه‌حل آن است که در کلاس‌های مجازی شرکت یا از محتوای کمک آموزشی الکترونیکی استفاده کنیم. با این حال، این صرفاً یک پیشنهاد و ایده کلی است، زیرا موارد و راه‌های مختلف زیادی وجود دارد. واضح است مدارس در کلانشهر‌ها هم متفاوت هستند و ممکن است دانش‌آموز به یکی از مدارس معمولی برود که سطح تحصیلات یکسان یا حتی پایین‌تر از مدرسه یک شهر کوچک باشد. علاوه بر این واقعیتی هم هست که بسیاری از نوجوانان شهر‌های کوچک یا روستا‌ها جاه‌طلب‌تر از شهرنشینان بوده و این بدان معناست که آن‌ها ارزش تحصیل در دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی را بسیار مغتنم می‌شمارند. آن‌ها تمام تلاش خود را برای مطالعه خوب و ورود به محل تحصیلی مورد نظر به کار می‌بند‌ند.

فرصت استخدام پس از طی دوره آموزش عالی در شهر‌های کوچک شاید کمتر باشد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاهی که در شهر کوچک قرار دارد، شانس کمتری وجود دارد تا شغلی بزرگ و پردرآمد بیابیم. به خصوص اگر بخواهیم در شهر بزرگ کار پیدا کنیم. البته مشکل اشتغال مسئله آموزش نیست بلکه بیشتر مبتنی بر سیاست دولت‌هاست. امروزه افراد زیادی هستند که دارای مدرکند، اما نمی‌توانند کار پیدا کنند. با این حال حتی اگر در یک شهر کوچک زندگی می‌کنیم، نباید دست از تلاش و مطالعه برداریم، چون شانس ورود به یک دانشگاه خوب را خواهیم داشت. به یاد داشته باشید: دانش می‌تواند هر چالشی را حل کند، بنابراین روی آن کار کنید تا گذرگاه‌های زیادی را برای تحصیلات آینده خود باز کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار