بروکراسی اداری مردم را سرگردان کرده است
کد خبر: 971137
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0044dV
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
در همایش تبیین اهداف و الزامات درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور عنوان شد؛
همایش تبیین اهداف و الزامات درگاه ملی مجوزهای کسب و کار کشور (G4b.ir) با حضور رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار، رؤسای سازمان‌ها، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، فرمانداران و نمایندگان اتحادیه‌ها و اصناف استان توسط اتاق بازرگانی اصفهان و با همکاری استانداری و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این همایش سید حسن قاضی عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تاکید کرد: اتوماسیون به همان اندازه که یک فرایند کارآمد را کارآمدتر خواهد کرد، در ناکارآمدتر کردن یک فرایند نامطلوب نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

وی افزود: ایجاد راه حلهای جدیدی چون راه اندازی سامانههای دادور، سام، نما و یاور در کاهش و حل مشکلات عدیدهای که در زمینه محیط کسب و کار وجود دارد، تاثیر زیادی خواهد داشت؛ به شرط آنکه ابتدا فرایندها احصا، منطقی و معقول شده و سپس برروی آن فرایند اصلاح شده اتوماسیون پیاده شود. 

سهولت راه اندازی کسب و کار، مهم‌ترین عامل بهبود فضای کسب و کار

در ادامه حمیدرضا قلمکاری، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در دوره نهم، اتاق بازرگانی به محلی برای تبادل افکار و هم اندیشی تصمیم سازان حوزه اقتصاد و فعالان اقتصادی تبدیل شده است، تصریح کرد: حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل بسیاری از بانک‌ها و ... در اتاق اصفهان و دستاوردهای مناسب این سفرها برای اعضای اتاق اصفهان و فعالان اقتصادی استان، تأییدی بر این مدعاست.

وی با اشاره بر بیانیه گام دوم انقلاب و اقتصاد مقاومتی، رفع موانع و قوانین دست و پاگیر و رصد و پایش مداوم شاخص‌های اقتصادی بهویژه شاخص راه اندازی کسب و کار را بسیار مهم دانست.

عضو هیأت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان، ضمن گلایه از سردرگمی فعالان اقتصادی در اخذ مجوزهای راه اندازی کسب و کار، ابراز امیدواری نمود که با حمایت بخش خصوصی و دولتمردان، این شاخص به 15 روز کاهش یابد.

قلمکاری در ادامه سهولت راه اندازی کسب و کار را یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود فضای کسب و کار در کشور دانست و تصریح کرد: بدون شک، الکترونیکی کردن مراحل اخذ مجوزها تنها راه حل ساده نمودن این فرایند خواهد بود.

در ادامه بهروز مهدلو، رییس سازمان امور مالیاتی استان اصفهان گفت: باتوجه به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، در دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان امور مالیاتی، اقدامات شایسته‌ای مانند تهیه بسته‌های حمایتی انجام و فضای مناسبی برای شفاف سازی عملکرد دستگاه‌ها در راستای کمک به رونق تولید و فعالان اقتصادی فراهم شده است.

شاخص‌های فضای کسب و کار، صدای فعالان اقتصادی است

محسن ایروانی، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری اصفهان، بروکراسی اداری و نامناسب بودن فرایند صدور مجوزها را یکی از بزرگ‌ترین موانع فضای کسب و کار استان دانست و گفت: بی‌شک شاخص‌های فضای کسب و کار صدای فعالان اقتصادی بوده و سامانه‌هایی که به منظور بهبود این شاخص‌ها ایجاد شده، بستری برای رساتر رساندن این صدا به گوش مسئولان فراهم خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود از آمادگی استان اصفهان در اجرای هر چهار سامانه خبر داد.

با مطالبه‌گری مردم شاخص‌های محیط کسب و کار بهبود خواهند یافت

علی فیروزی، رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار نیز در این همایش با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار چکیده تمامی فعالیت‌های اقتصادی و مدیریتی است، گفت: هر میزان که سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در یک منطقه علاقه بیشتری داشته باشند، بهبود محیط کسب و کار در آن منطقه ملموس تر خواهد بود.

وی نبود ادبیات مشترک میان دولت و بخش خصوصی را مهم‌ترین عامل نامساعد بودن محیط کسب و کار کشور دانست و افزود: این امر نشات گرفته از عوامل مختلفی از جمله صدور بخشنامه‌های بی‌رویه و مقررات زایی است.

وی خطاب به مردم کشورمان گفت: صندلی مدیران دولتی را با رسانه و شفافیت تکان دهید تا هر مسئولی نسبت به عملکرد خود در راستای صدور مجوز برای راه اندازی کسب و کار پاسخگو باشد. فیروزی تاکید کرد: با تغییر رویه از شکوه به مطالبه‌گری مثبت، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

رییس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار، اتاق‌های بازرگانی را در نشان دادن درد فعالان اقتصادی بسیار مؤثر دانست و افزود: طرح مسأله فعالان اقتصادی در جلسات شورای گفت و گو یکی از بهترین راه‌ها برای پیگیری مشکلات است.

فیروزی تصریح کرد: بهبود محیط کسب و کار نیاز به جراحی دارد و اگر امروز برای کاهش فرایند مجوزها فکری نکنیم، نسل‌های آینده شغلی برای انجام دادن نداشته و نیروی کار کشور مهاجرت خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: الکترونیکی کردن و غیرفیزیکی نمودن فرایندها در بهبود فضای کسب و کار تاثیر بسزایی خواهد داشت و سامانه‌های سام، دادور، یاور و نما به این منظور راه اندازی شده است.

وضعیت نامناسب راه اندازی کسب و کار در استان اصفهان

بهنام ابراهیمی، مدیر واحد بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه پایش محیط کسب و کار و شاخص‌های کسب و کار کشور را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اتاق بازرگانی در دوره جدید عنوان کرد و گفت: گزارش سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی در سال 2019 گویای نامطلوب بودن این شاخص در ایران است.

وی نوسانات شاخص کل محیط کسب و کار استان اصفهان نسبت به متوسط شاخص کل کشور را نیز حاکی از بدتر شدن وضعیت محیط کسب و کار استان به صورت مداوم از سال‌های قبل تاکنون دانست و تصریح کرد: رتبه ایران در شاخص کل محیط کسب و کار در حالی 128 است که نوسانات این شاخص در استان از متوسط کشور نیز نامطلوب تر است.

مدیر واحد بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان افزود: با توجه به مؤلفه‌های مد نظر بانک جهانی، موانع موجود در دستگاه‌های اجرایی استان برای اخذ مجوزهای کسب و کار، تاثیر نامطلوبی بر محیط کسب و کار استان گذاشته و از این رو، اصفهان دارای رتبه بسیار نامناسبی در سطح کشور است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار