کد خبر: 969662
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
در بزرگداشت مرحوم جلال آل‌احمد مطرح شد
شمس آل‌احمد آرزو داشت که جلال یک قرن حضور ادبی داشته باشد و امروز می‌بینیم که این آرزو در حال محقق شدن است.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مراسم بزرگداشت جلال آل‌احمد نویسنده و متفکر معاصر برگزار شد. در این مراسم که با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی برگزار شد، علاوه بر اعضای خانواده جلال، پژوهشگران به بیان نکاتی درباره زندگی جلال پرداختند. محمدرضا کائینی نویسنده کتاب «دو برادر» در این مراسم گفت: «در دهه ۶۰ این شور در سر من افتاده بود که آل‌احمد را از زبان نزدیکانش بشناسم و بهترین منبع شمس آل‌احمد بود. در خانه ایشان به روی همه باز بود و همه را می‌پذیرفت. متأسفانه ایشان به جایگاه واقعی خودش نرسید و در انزوا از دنیا رفت. یک روز از آقای شمس پرسیدم شما برای جلال چه آرزویی دارید؟ ایشان گفت آرزو دارم حیات ادبی جلال به یک قرن برسد. این آرزوی آقای شمس حالا تقریباً به وقوع پیوسته و جلال آل‌احمد نزدیک به یک قرن حضور باصلابت دارد.»

سیدمحمد حسینی وزیر اسبق ارشاد نیز در سخنانی به نگاه جلال آل‌احمد به پدیده غرب زدگی پرداخت و گفت: «جلال زمانی عضو حزب توده بود و وقتی دید پشت این حزب، اتحاد جماهیر شوروی است از آن‌ها جدا شد و یک بازگشت به آموزه‌های اسلامی داشت. او نسبت به حوادث اجتماعی سیاسی زمان خود بی‌تفاوت نبود و به بی‌اعتنایی برخی روشنفکران به تحولات انقلاب اسلامی از جمله واقعه ۱۵خرداد ۱۳۴۲ انتقادات جدی داشت.»

وی ادامه داد: «جلال همچنین نگاه متعادلی به غرب داشت و در این عرصه دچار افراط یا تفریط نبود. او با غرب مخالف نیست، با غرب‌زدگی مخالف است و رویکردی آسیب‌شناسانه دارد. غربی که او می‌گوید، غرب جغرافیایی نیست و یک غرب اقتصادی و اشاره به سرمایه‌داران و تولیدکنندگان است. او غرب‌زدگی را یک عارضه و بیماری می‌داند که از بیرون می‌آید، اما اگر جامعه پذیرش داشته باشد، گسترش می‌یابد.» سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران با اشاره به سیر زندگی جلال آل‌احمد، گفت: «تعبیر مقام معظم رهبری این است که جلال آل‌احمد یک نعمت بود. در جایی دیگر هم ایشان می‌فرمایند، کاش جلال همچنان زنده بود و آن تحول و تکامل عظیم را ادامه می‌داد. بزرگ‌ترین ویژگی جلال، بصیرتی بود که خداوند به او عطا کرد و تا جایی رسید که در حجی که ادا کرد و از آن سفرنامه نوشت، خودش را، چون خسی در میقات تعبیر کرد.» در این مراسم همچنین محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال آل‌احمد، محسن محبی حقوقدان و استاد دانشگاه و فریدون مجلسی نویسنده و مترجم با سابقه از هم‌نسلان جلال درباره زندگی وی به سخنرانی پرداختند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار