کد خبر: 969506
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
رهبر انقلاب محرم امسال از «چهارپایه‌خوانی» محمود کریمی مداح اهل بیت (سلام الله علیها) تقدیر کردند. کریمی و هیئت رایه‌العباس این سال‌ها در برگزاری مراسم عزاداری خلاقیت‌های دیگری هم داشته‌اند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش مهر، رهبر انقلاب محرم امسال و در حاشیه مراسم عزاداری شام غریبان در حسینیه امام خمینی (ره)، از برنامه مداحی و مرثیه‌خوانی حاج محمود کریمی تقدیر کردند: «آقای کریمی! مجلس شما را امسال از تلویزیون می‌دیدم، برنامه شما بیرون از جلسه خیلی خوب بود.» محمود کریمی شب تاسوعای امسال در هیئت رایه‌العباس امامزاده علی‌اکبر (علیه‌السلام) چیذر که در محیط بیرونی امامزاده برگزار شد، یک سنت قدیمی مداحی به نام چهارپایه‌خوانی را اجرا کرد. قدیمی‌ها می‌گویند قبل از اینکه منبری وجود داشته باشد مداحان برای ‏اینکه صدایشان بهتر به جمعیت برسد، بالای یک چهارپایه می‌ایستادند و مدح ائمه (ع) را می‌گفتند؛ شبیه ‏همان کاری که نقال‌ها برای نقل داستان‌های شاهنامه انجام می‌دادند. ‎‏

این مراسم بعد از رفتن رضاشاه آزاد شد. با رسیدن هیئت‌ها جلوی امامزاده‌ها مداح ‏چهارپایه‌خوانی می‌کرد و مردم هم قدری استراحت می‌کردند. ‏به خاطر جذابیت و تردد، جمعیت زیادی از ‏عزادار‌ها در محوطه‌ها جمع می‌شدند. پیر و جوان، زن و مرد و... به مداح گوش می‌دادند و ‏چهارپایه‌خوان تأکیدش همیشه به استفاده از اشعار بجا و صحیح خواندن بود. چهارپایه‌خوان درباره روایت‌های ‏بدون خدشه و همچنین محکم و قرص بودن مطالب از جهت اعتقادی تأکید داشت و وظیفه‌اش بود که ‏بیشترین مطالب را در کوتاه‌ترین زمان ارائه دهد. رسم بود که وقتی دسته‌های عزاداری در ایام ‏مصیبت وارد بازار یا خیابان می‌شوند، در نقاطی پرجمعیت یا مثلاً در صحن امامزاده یا مسجد جامع ‏چهارپایه‌ای برای مداح می‌گذاشتند تا بر بالای آن ایستاده و مردم عزادار را بگریاند. بعد از ساخته شدن بازار تهران این رسم در ‏چارسوق‌ها و تیمچه‌های آن ادامه پیدا کرد؛ ابتکار جالبی که هم معرفی بخشی از آیین‌های قدیمی ایرانی بود و هم تنوعی در سبک عزاداری همیشگی این روزها، بدون اینکه این تنوع به ملودی قطعات موسیقی بازار داخلی و خارجی نزدیک شود یا ویدئوی نورپردازی و سیستم‌های صوتی عجیب آن در گوشی‌های همراه دست به دست شود. محمود کریمی و هیئت رایه‌العباس در برگزاری مراسم‌های عزاداری خلاقیت‌های دیگری هم داشته است، مثلاً دکور ساده‌ای که بازنمایی یک شعار عاشورایی در سال‌های انقلاب اسلامی بود؛ «حسین سرباز ره دین بود / عاقبت حق‌طلبی این بود.»

ابتکار دیگر، خواندن یک کتاب در مراسم روضه‌خوانی محرم بود. او اربعین سال ۹۴ بخش‌هایی از کتاب «آفتاب در حجاب» سیدمهدی شجاعی را به عنوان روضه خود در مجلس خواند، اما اوج کار این مداح اهل‌بیت (علیه‌السلام) در محرم سال ۹۷ بود که بخش‌هایی از کتاب «فتح خون» شهید سیدمرتضی آوینی را بازخوانی کرد. کریمی که بین مداحان اهل‌بیت (ع) ریتم موسیقی را خیلی خوب‌تر از همه می‌شناسد، توانست این جملات را به صورت سینه‌زنی تک‌ضرب دربیاورد. در شب اول عزاداری‌های دهه محرم، او رو به عزاداران مجلس گفت: «به یاد شهید سیدمرتضی آوینی همین‌طور آرام سینه‌زنی را داشته باشیم تا آماده بشویم برای زمینه، به یاد همه شهدایی که پیشانی‌بند می‌بستند» و خواند: «قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده‌اند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا... این سخنی است که پشت شیطان را می‌لرزاند و یاران حق را به فیضان دائم رحمت او امیدوار می‌سازد...»

یکی دیگر از اتفاقات خوبی که این مداح اهل بیت (علیه‌السلام) در جلسات اخیر هیئت خود انجام می‌دهد، معرفی کتاب آن هم برای قشر نوجوان حاضر در مراسم است که حتی کتاب معرفی شده را به آن‌ها هدیه می‌دهد تا مطالعه را ترویج کرده باشد. مثل کتاب «فرهنگ سخنان حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» ترجمه نهج‌الحیاه و کتاب «فرزندم چنین باش» که برگرفته از نامه امام علی (علیه‌السلام) است یا کتاب «رفاقت به سبک تانک» نوشته داوود امیریان و کتاب «زیبای رانده شده» نوشته سیدسعید هاشمی. این هیئت میزبان عزاداری جوانانی بوده که حالا قبل از اسم آن‌ها پیشوند شهید می‌گذاریم. خادم‌های جوان و سبزپوشی که برای دفاع از حرم حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) و امنیت ایران به شهادت رسیدند، مثل شهید امیر سیاوشی و محمدحسین حدادیان و شهید محمدرضا دهقان. بعضی از آن‌ها وصیت کردند محمود کریمی روضه تشییع آن‌ها را بخواند. او سال ۹۵ برای پیکر یک شهید مدافع حرم افغانستانی هم نوحه معروف سلام عزیز پرپرم را اجرا کرد:
میون بزم حیدریون، تو روضه‌های زینبیون
میون دار سینه زنیمون، شهید تیپ فاطمیون.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار