کد خبر: 968815
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
در گفتگو با محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما و تلویزیون مطرح شد
پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید محصولات سینمایی و تلویزیونی با محوریت قیام سیدالشهدا (ع) مورد توجه قرار گرفت و علقه‌های شیعی برخی فیلمسازان در کنار حمایت‌های بعضی از مدیران اتفاقاتی تاریخ‌ساز در این حیطه رقم زد ولی نکته این است که بعد از ۴۰ سال هنوز به پویایی و تداوم در تولید محصولات عاشورایی نرسیده‌ایم.
هادی خدادوست
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محسن علی‌اکبری تهیه کننده قدیمی سینما و تلویزیون درباره سختی‌های تولید محصولات عاشورایی گفت: کلاً وقتی ما سراغ این نوع آثار تاریخی و اسلامی می‌رویم، تحقیقات و پژوهش به مراتب دشوارتر و سنگین‌تر می‌شود به خصوص وقتی قصه‌های مربوط به بطن حادثه کربلا را در دستور کار قرار می‌دهیم، دقت و پژوهش ما باید حداقل ۱۰ برابر شود.

علی‌اکبری ادامه داد: به دلیل اینکه باید نظرات، تفکرات و تلقیات مختلف از واقعه را با تحقیق شناسایی کرده و با صاحبنظران تفکرات مختلف بحث و نشست و گفتگو داشته باشیم و به نتیجه برسیم در نتیجه پیش‌تولیدی به مراتب طولانی خواهیم داشت و چه بسیار کار‌هایی که در همین پیش‌تولید متوقف می‌شوند.

علی‌اکبری با اشاره به جایگاه مرجعیت شیعه در تولید آثار عاشورایی گفت: درباره قیام عاشورا در بین مراجع دینی محترم، نظرات متفاوتی درباره تصویرسازی ماجرا وجود دارد و برای همین بدون حضور مشاوران مذهبی قوی نمی‌توان قدم از قدم برداشت. اگر دقت کنید می‌بینید بوده‌اند کار‌هایی که به همین دلیل به رغم تولید باز به اکران نرسیده‌اند.
محسن علی‌اکبری که سابقه حضور در تیم تولید سریال ناتمام «ثارالله» را در کارنامه دارد، خاطر نشان ساخت: در تصویرسازی عاشورا باید به واقعیت تاریخ هم پایبند باشیم و این دست و بال ما را به شدت می‌بندد زیرا سینما و تلویزیون هنر‌هایی رؤیاپردازند و بدون تخیل جذابیت‌شان کم می‌شود. در داستان‌پردازی سینمایی عاشورا از خلاقیت هنرمند در رؤیاپردازی کمتر می‌توانیم بهره ببریم و این مسئله کار درام‌پردازی را بسیار سخت می‌کند.

تهیه‌کننده «استرداد» تأکید کرد: با عقبه‌ای که در سینما و تلویزیون داریم ساختن تصاویر مرتبط با موضوع کربلا از نظر اجرا کار پیچیده‌ای نیست، اما از نظر فیلمنامه و تحقیق و پژوهش کار بسیار سختی است و، چون کلاً نگارش را جدی نمی‌گیریم چه بسا تصاویر بدیعی تولید می‌کنیم که جذابیت داستانی ندارند. ورود به مقوله کربلا در بخش تدوین و نگارش متن که باید مورد تأیید مراجع محترم و حوزه‌های محترم باشد بسیار پیچیده و سخت است، اما نشدنی نیست. باید بیشتر وقت و هزینه گذاشت تا یک جریان پویا در این حیطه شکل گیرد.

تهیه‌کننده سریال‌های «فرستاده» و «ایوب پیامبر» در پاسخ به اینکه رمز ماندگاری آثار عاشورایی چیست، بیان داشت: ماندگاری یک اثر عاشورایی بیش از هر چیز بستگی به گروه سازنده دارد. فارغ از تخصص و امتحان پس‌دادگی این مسئله بسیار مهم است که گروه سازنده خود به آزادگی سیدالشهدا (ع) و حقانیت ایشان اعتقاد داشته باشند و با ایمان به پیام عاشورا سراغ تولید فیلم درباره آن بروند. خیالتان را راحت کنم، بدون ایمان به پیام عاشورا نمی‌توان هیچ محصول اثرگذاری درباره‌اش تولید کرد.

محسن علی‌اکبری با اشاره به تجربیات خودش از تولید سریال‌های تاریخی تأکید کرد: یادم می‌آید وقتی داشتیم سریال «مریم مقدس» را کار می‌کردیم، شرایط طوری بود که همه با جان و دل کار می‌کردند. شاید باورتان نشود حتی در بخش ساخت و ساز بنا برای لوکیشن‌ها نیز این علقه قلبی وجود داشت به طوری که کارگر بیسواد ساختمانی که در آن مجموعه کار می‌کرد نیز سعی می‌کرد بدون وضو وارد کار نشود!

این تهیه‌کننده ۵۹ ساله که نزدیک چهار دهه است فعالیت هنری دارد، ادامه داد: این اعتقادات زیربنای تولید هر اثر دینی است و در اثر عاشورایی که قطعاً باید باشد تا کار به نتیجه مطلوب برسد. اگر گروه سازنده یک فیلم یا سریال عاشورایی به حقانیت امام سوم باور نداشته باشند محال است مخاطب با محصول آن‌ها ارتباط گیرد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند پس باید ایمان به سیدالشهدا (ع) را محور تولیدات عاشورایی قرار دهند تا بهترین نتیجه برای مخاطبان حاصل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار