کد خبر: 968744
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
شهرت‌بازی با فرهنگ ما سازگار نیست
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با هشدار درباره ترویج ربا در جامعه گفت: چرا باید در جامعه حاشیه‌نشینی، محروم و فقیر باشد ولی در مقابل عده‌ای خرید عید خود را از کشورهای دیگر کنند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن شعبانی  در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز اظهار کرد: محبت اهل بیت (ع) بزرگترین سرمایه ماست و امیدواریم این ایام فرصتی باشد تا مورد شفاعت اباعبدالله الحسین (ع) باشیم. 

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین سرمایه ما در دنیا و آخرت محبت اهل‌بیت (ع) است، تصریح کرد: این روزها مختص به امام حسین (ع) و واقعه کربلاست و چه بهتر که در مورد اهداف ایشان صحبت کنیم. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با استناد به فرمایش امام سوم شیعیان مبنی بر اینکه هدف قیام من یک کلمه است و آن این است که برای اینکه چیزهایی که در امت جدّم در انحراف است را اصلاح کنم، خاطرنشان کرد: ایشان تاکید کرده‌اند که من به دنبال ایجاد قدرت نیستم به طوریکه حاکمیت دینی نیز وظیفه دارد تا اقامه عدل، حدود و شریعت پروردگار را ادا کند. 

وی افزود: ایجاد حاکمیت الهی دادن قدرت از حسن به حسین و یا از طیفی به طیف دیگر نیست بلکه اصل آن، رعایت حدود الهی و اقامه آن می‌باشد. 


صرفا لباس سیاه پوشیدن به منزله عشق به امام حسین (ع) نیست 

شعبانی بیان کرد: در زمان امام زمان (عج) نیز احیای شریعت الهی خواهد شد و ما باید زمینه‌ساز آن باشیم.  

وی با تاکید بر اینکه محب امام حسین (ع) باید در زندگی‌اش امر به معروف و نهی از منکر دیده شود و مسیر زندگی‌اش مطابق با زندگی حسین(ع) باشد، گفت: صرفا لباس سیاه پوشیدن به منزله عشق به امام حسین(ع) نیست بلکه باید روند زندگی منطبق با زندگی این امام شیعیان و اهداف ایشان باشد. 


باید محب امام حسین(ع) دست فامیل، همسایه و جامعه را بگیرد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان توضیح داد: باید محب امام حسین (ع) دست فامیل، همسایه و جامعه را بگیرد ولی متاسفانه چنین بیان شده است که امر و به معروف و نهی از منکر فقط برخورد چکشی است. 

وی تصریح کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر به جایگاه والای خود برسد، قطعاً از یک جمله معروف مبنی بر اینکه از حرف زدن خود مراقب باشید، چراکه تبدیل به فکر می‌شود، از فکر خود مراقبت کنید زیرا آن فکر تبدیل به رفتار می‌شود، همچنین به رفتار دقت کنید که به عادت تبدیل شود و مهم‌تر اینکه به عادت‌ها توجه کنیم که سرنوشت ما را رقم خواهد زد،در امان خواهیم ماند. 

شعبانی ادامه داد: قطعاً کلمه به کلمه حرف‌هایی که به زبان می‌آوریم در سرنوشت ما اثر خواهد داشت. 

وی با تاکید بر اینکه همدیگر را در امر و به معروف و نهی از منکر یاری دهیم، گفت: از جمله اصلی‌ترین موضوعات که باید به همدیگر تذکر دهیم، موضوع زندگی اجتماعی اسلامی است. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، ادامه داد: انداختن زباله وسط خیابان خود به زندگی اجتماعی مربوط است و بارها جلوی این افراد را گرفته و گفته‌ام که آیا جرأت دارید که پیش همسرتان نیز این زباله‌ها را به خانه خود بیاندازید.

وی گفت: عده‌ای عادت به زندگی لوکس و لاکچری کرده‌اند که البته اکثریت جامعه با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید به این افراد تذکر داده شود زیرا معتقدم باید بهترین وسایل مورد نیاز را خرید ولی از خرید وسایل غیرضروری خودداری کرده و در کارهای دیگر هزینه کرد. 

شعبانی متذکر شد: چرا باید در جامعه حاشیه‌نشینی، محروم و فقیر باشد ولی در مقابل عده‌ای خرید عید خود را از کشورهای دیگر کنند. 

وی ادامه داد: متاسفانه الان در جامعه عده‌ای در خرید حداقل جهیزیه مانده و عده‌ای جهیزیه چند صد میلیونی می‌دهند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر اینکه مردم باید در سبک زندگی برخی موارد را رعایت کنند و این چه مدلی است که هر کسی هر وسایل و غذا را که می‌خرد را بلافاصله برا پُز دادن در اینستاگرام پخش می‌کند، گفت:  معمولا در زمان‌های قدیم افرادی که دستشان به دهانشان می‌رسید به گونه‌ای رفتار نمی‌کردند که دل دیگری به داغ بیاید و متاسفانه الان این موضوع به یک منکر تبدیل شده است و فضای مجازی نیز به رواج آن کمک می‌کند. 

شهرت‌بازی با فرهنگ ما سازگار نیست 

شعبانی اذعان داشت: شهرت‌بازی با فرهنگ ما سازگار نیست به طوریکه متاسفانه با اینکه برخی حیوانات مظهر نجاست در دین ماست و اصلا با فرهنگ ما سازگار نیست ولی برخی‌ها آنها را در خانه خود نگهداری می‌کنند و وقتی هم به آنها اعتراض می‌کنیم، می‌گویند که با شامپوهای مخصوص می‌شوریم. 

وی ادامه داد: متاسفانه فضای مجازی مدیریت نمی‌شود زیرا زمانی بود که در این منبرها نسبت به ماهواره‌ها تذکر دادند ولی در طی سال‌ها به یک روند عادی تبدیل شد و اینها آسیب به جامعه هستند. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تاکید کرد: فضای مجازی موضوعی نیست که بتوان منکر آن شویم و آن را ممنوع کنیم بلکه باید استفاده کرد ولی استفاده همراه با مدیریت باشد. 

وی خاطرنشان کرد: الان تبلت و لپ‌تاب را خریده و دست بچه‌هایمان می‌دهیم و فرزندان نیز چندین ساعت در پشت درهای بسته اتاقشان از آن استفاده می‌کنند و معلوم نیست که به کجا و در چه مسیری از آن استفاده می‌کنند. 

شعبانی در ادامه به موضوع ربا اشاره کرد و گفت: به حق ربا به جامعه ما نمی‌آید و برازنده ایران اسلامی نیست چراکه ربا  باعث می‌شود تا یواش یواش گوش‌ها در اثر آن کر شوند و حتی هیچ چیزی در قرآن به اندازه ربا قبیح نیست و خداوند آن را علنا جنگ با خدا دانسته است. 

اگر مردم را با بانک‌ها به ربا بیاندازیم که گوششان نشنود یک ظلم بزرگی است 

وی اضافه کرد: بعضی از اعضای شورای فکری بانک‌ها ادعا کرده‌اند که مصوبات بانکی تشریفات است و اگر چنین است باید مسوولان ورود کنند و اجازه ندهند تا اینگونه مسائل سیستماتیک صورت گیرد. 

شعبانی بیان کرد: اگر مردم را با بانک‌ها به ربا بیاندازیم که گوششان نشنود یک ظلم بزرگی است. 

وی ابراز کرد: به عنوان پیروان اهل بیت(ع) باید زندگی با رنگ و بوی حسینی داشته باشد و همچنین امر و به معروف و نهی از منکر در زندگی ما برجسته باشد که مصداق مهم آن تذکر با خوشرویی است. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: زندگی اجتماعی برازنده پیروان اهل بیت، دوری از زندگی لوکس است. 

وی با اشاره بر اینکه روزی من یک جا یک حرفی زدم که برخی‌ها فکر کردند که منظورم این است که مردم ثروتمند شوند، گفت: من در آن سخنرانی عرض کردم ای شیعیان اگر دستتان به دهانتان می‌رسد به دنبال تولید و اشتغال باشید و  بسنده به زندگی خود نکنید و به اندازه‌ای برسید که دست ۵ خانواده دیگر را هم گرفته و تولید ثروت کنید نه اینکه لباس مارک پوشیده و خودروی چند صد میلیونی سوار شوید. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها