کد خبر: 968712
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
گزارش «جوان» از رویکرد مثبت تلویزیون درباره پخش یک مستند روشنگرانه
بینندگان شبکه ۳ سیما این شب‌ها مستندی را با عنوان «داستان اتم» تماشا می‌کنند که به مرور اتفاقات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان می‌پردازد. آنچه در «داستان اتم» روایت می‌شود پرداختن جزءبه‌جزء به وقایع تاریخی مرتبط با پرونده هسته‌ای است. پخش این مستند را می‌توان نشانه‌ای از شجاعت شبکه ۳ در پرداختن به مسئله‌ای دانست که بر سر آن در داخل و خارج از کشور مناقشه وجود دارد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: احمد کشاورز، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «داستان اتم» به «جوان» می‌گوید: این مستند مسیر طولانی را طی کرد تا به این مرحله رسید. «داستان اتم» قرار است روایتگر تاریخ ۷۰ ساله فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان باشد.

شروع یک داستان از ۷۰ سال پیش
کشاورز ادامه می‌دهد: اولین عهدنامه هسته‌ای کشورمان در سال ۱۳۲۸ توسط دکتر علی امینی امضا می‌شود و تا آخرین تعهدنامه که اینستکس است و در سال ۱۳۹۸ غربی‌ها سعی می‌کنند به ما تحمیل کنند، قریب ۷۰ سال گذشته است. تهیه‌کننده و کارگردان مستند «داستان اتم» با اشاره به پژوهش‌های گسترده‌ای که برای تولید این مستند انجام شده، تأکید می‌کند: ما حجم اطلاعات بالایی را جمع‌آوری کردیم، در مجموع نزدیک به ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ صفحه پژوهش شد که صرف مطلب نبود و مجموعه‌ای از تصاویر، ویدئوها، متن‌ها و اسناد را دربر می‌گرفت. وی می‌افزاید: بخش عمده‌ای از این اطلاعات تا پیش از آن در یک مجموعه گردهم نیامده بود و در جایی بیان نشده بود. می‌شود گفت برای اولین بار بود که چنین داده‌هایی جمع‌آوری می‌شد.

کشاورز با بیان اینکه مجموعه «داستان اتم» در ۱۰ قسمت تولید شده است، می‌گوید: «روایت تاریخی ما در قسمت اول از دوره پیش از انقلاب آغاز می‌شود. تقریباً در این دوره اتفاق خاصی در زمینه هسته‌ای رخ نمی‌دهد. در قسمت دوم روی کار آمدن دولت موقت و اتفاقاتی را که در آن دولت برای انرژی هسته‌ای رخ می‌دهد مرور می‌کنیم که در برخی از آن اتفاقات، شورای انقلاب هم دخیل است.»

وی با اشاره به اینکه در ادامه مستند «داستان اتم» به رحلت امام خمینی (ره) و رئیس‌جمهور شدن مرحوم هاشمی‌رفسنجانی می‌پردازد، می‌افزاید: «در این قسمت شاهد هستیم که آقای هاشمی سراغ واردات برخی فناوری‌های هسته‌ای از پاکستان و عقد قرارداد با روسیه و چین می‌رود که هر دوی این کشور‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.»

قسمت سوم «داستان اتم» به رأی آوردن محمد خاتمی و اقدامات هسته‌ای در دولت اصلاحات اشاره دارد. کشاورز درباره این قسمت می‌گوید: «در دوره خاتمی آغاز فعالیت‌های هسته‌ای در نطنز و فردو را بررسی می‌کنیم و گزارش‌های عملکرد ایران به آژانس هسته‌ای که همه فعالیت‌های ایران تحت نظر آژانس انجام می‌شده، اما به ناگهان منافقان کنفرانس خبری برگزار می‌کنند و مدعی می‌شوند که ایران فعالیت‌های مخفیانه دارد و از آنجا به بعد لزوم پذیرش NPT و نظارت‌های دائمی آژانس پیش می‌آید.»

وی ادامه می‌دهد: «در مذاکرات هسته‌ای این دوره مشخص می‌شود که دولت هاشمی‌رفسنجانی NPT را پذیرفته بوده و آقای ولایتی آن را امضا کرده است.»

مستند «داستان اتم» در قسمت چهارم به روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد و مذاکرات هسته‌ای در این دوره و پیچیده شدن مذاکرات می‌پردازد. احمد کشاورز می‌گوید: «در قسمت هفتم مجموعه «داستان اتم»، رأی آوردن حسن روحانی و مذاکرات هسته‌ای منجر به توافقات در تولوز، ژنو، لوزان و در نهایت تصویب برجام را مرور می‌کنیم که در قسمت هشتم تا دهم نیز ادامه پیدا می‌کند و به خروج امریکا از برجام و عدم تعهدات اروپا می‌رسیم.»

تهیه‌کننده و کارگردان داستان اتم می‌گوید: «هر قسمت از این مجموعه مستند ۶۰ دقیقه است، اما قسمت آخر به خاطر حجم بالای موضوعات ۷۵ دقیقه است.»

امشب آخرین قسمت داستان اتم
مجموعه داستان اتم، امشب (شنبه) به پایان خود می‌رسد. بینندگان تلویزیون داستان اتم را در اصل از قسمت هفتم و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مشاهده کردند. کارگردان و تهیه‌کننده «داستان اتم» درباره اینکه چرا قسمت‌های قبلی پخش نشده، می‌گوید: «تا پیش از دولت روحانی تصاویر آرشیوی درباره پرونده هسته‌ای خیلی کم بود. برای همین تصمیم گرفتیم که ابتدا قسمت‌های هفت به بعد که کامل‌تر بود را پخش کنیم.» البته شنیده‌های «جوان» حکایت از آن دارد که به احتمال زیاد شبکه ۳ سیما برای آبان‌ماه مجموعه «داستان اتم» را به طول کامل از ابتدا پخش کند.

کشاورز درباره قسمت آخر «داستان اتم» می‌گوید: «خروج امریکا از برجام و اتفاقات بعد از آن تا آمدن شینزو آبه به ایران و سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار با وی که اعلام کردند دیگر مذاکره‌ای رخ نخواهد داد، نقطه پایان داستان اتم است.»

این مستندساز در پاسخ به «جوان» که چرا با وجود ادامه مباحث هسته‌ای که در روز‌های اخیر نیز به قوت خود ادامه دارد «داستان اتم» را در آن نقطه به پایان رسانده‌اید، می‌گوید: خیلی‌ها به ما می‌گویند که مستند را ادامه بدهیم، اما به نظر من ما تا همانجا به هدف اصلی‌مان که روایت تاریخ و عبرت گرفتن از آن بود، رسیده‌ایم.

علت استفاده از صدای مجری ورزشی
تهیه‌کننده و کارگردان «داستان اتم» درباره سبک روایت این مستند عنوان می‌کند: «من به اصل قصه‌گویی در مستند اعتقاد دارم، به خصوص در مستند‌های سیاسی که می‌شود با قصه‌گویی کار را جلو برد، مخصوصاً اینکه در پرونده هسته‌ای ایران به خیلی از اشخاص امکان دسترسی وجود نداشت. مرحوم هاشمی از دنیا رفته است، روحانی رئیس‌جمهور شده، با احمدی‌نژاد نمی‌شود گفتگو کرد و علی‌اکبر اعتماد (رئیس سازمان انرژی اتمی در پیش از انقلاب) در ایران نیست.» کشاورز درباره علت انتخاب صدای حمید محمدی، مجری و گوینده ورزشی برای اجرای گفتار متن مستند توضیح می‌دهد: «اولین دلیل این انتخاب صدای جذاب محمدی بود و علت دوم آن، این است که صدای او برخلاف برخی از گویندگان هیچ ذهنیتی را در مخاطب ایجاد نمی‌کند.

فشار‌ها برای جلوگیری از پخش
پخش داستان اتم از تلویزیون مانند اکثر مستند‌هایی که در آن دولت در معرض نقد اجتماعی قرار می‌گیرد به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید. در فضای مجازی سازندگان «داستان اتم» به دروغگویی متهم شده‌اند. کارگردان مستند در واکنش به این ادعا می‌گوید: «ما هیچ نیتی برای انتقاد از دولت نداشته‌ایم و صرفاً تاریخ را برای عبرت نقل کرده‌ایم. این مستند از خاطرات منتشر شده افرادی، چون مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و آقای روحانی ساخته شده است، اما از زمان پخش اولین قسمت فشار‌های زیادی به شبکه ۳ سیما برای جلوگیری از ادامه پخش وارد شده است و اتهام می‌زنند که ما به دنبال تخریب دولت هستیم.» بینندگان شبکه ۳ سیما می‌توانند آخرین قسمت این مجموعه را امشب از این شبکه مشاهده و قسمت‌های قبلی را در فضای مجازی دنبال کنند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
22
5
به نظر من سفسفطه بافی دراین مستند دیده می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
میشه سکوت کنی ؟مملکتو شما و دولت لیبرالتون به اینجا کشوندین پس سکوت لطفا
عل
| Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
ببخشید اشتباها. مثبت زدم! ناشناس محترم. لطفا عینک مغرضانه ات را کنار بگذار.
کیوان
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
یک ذره درک و فهم و شعور برای اشتباه بودن مسیری که اصلاح طلبان میروند، کافی ست.
علی
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
کسانی که با این کارنامه از دولت دفاع می کنند حتما جیره خوار اونها هستند وگرنه هیچ علت دیگری برای دفاع وجود نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
15
عالی بود
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
0
2
با تشکر و خسته نباشید به سازندگان و جسوران پخش شبکه 3
مستند یعنی سند نه باد هوا و سفسطه ...
انشالله که مهندسی انتخابات در پیش داریم از دست ما مردم کم اعتقاد ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
5
یعنی اینکه شما خودتان از صحبت های مستند پخش شده نمی توانید نتیجه منطقی بگیرید که ادعا می کنید سفسطه است یا درست نیست. مگر این روایت با زمان حال چقدر فاصله دارد که نتوانیم تجزیه تحلیل کنیم.
کرامت سلیمی
|
Singapore
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
3
در مقاله ای که برایتان فرستادم پیش بینی نموده بودم که جان بولتون به زودی از مقامش برکنار خواهد شد و بالاخره همین امروز 19.06.98 جان بولتون برکنار شد.

احتمالا" در ارشیوتان موجود باشد

این مطلب در تعدادی از سایتها نیز منتشر شد.


علت این است که امریکا واقعا" یک ابرقدرت اتمی نیست و با کمک کشورها و سازمانهای هوچی گر خود را ابرقدرت جا زده است.

جان بولتون امد و تیری در تاریکی انداخت تا ایران را بترساند اما عملا" جان بولتون فقط گربه ای بود که ادای پلنگ را در می اورد.

البته منظور خاصی از نوشتن این مطلب ندارم و در واقع تلاشیست برای اثبات درست بودن دیدگاه بنده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
8
سپاسگزارم بابت این روشنگری خوبتون در داستان اتم
جواد
|
Australia
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
0
6
درود بر شرف سازندگان داستان اتم و درود بر شبکه سه
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
5
با این ترسویی دولت و لاریجانی آمریکا گستاخ تر شد و الان داریم با اروپا مشغول میشیم تا ترامپ دور بعد هم رییس جمهور بشه و یه جنگ با ایران راه بیاندازه چون با داعش و تروریست های دیگه نتونست به هدفش برسه . این یادداشت رو داشته باشید آینده خواهید دید!!!!!!!!!
قدرت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
4
سلام،عالی بود،واقعا روشنگری بسیار خوبی است،بنده که از اتدای برجام ،این موضوع را دنال می کردم به زیبایی چزییات داستان اتم دسترسی نداشتم ،درود بر شرف مدیر شجاع شبکه 3 وتهیه کننده وکارگردان وتمام عوامل این مستند زیباد وروشنگرانه.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
1
7
به نظرم سازندگان داستان اتم و گاندو و ... منتظر شکایت غرب زدگان و محکومیت های حداقل شش ماهه باشید.
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
5
تبریک بابت شجاعت شبکه و تهیه کننده ،و اینکه این داستان و مسیری که بیان شده واقعیت است باید کمی چشمان خود را باز کنیم ،مقاومت بهترین راه است
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
0
3
ای بسا ابلیس آدم روی هست - پس به هر دستی نشاید داد دست
اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة
سپاس از تهیه کنندگان این مستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
0
بسیار برنامه جالبی بود درود بر استقامت و شجاعتتون
کامران
|
United States
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
1
خسته نباشید، مستند بسیار خوبی است، خدا قوت به سازندگانش. روشنگری بایدیکی از کارهای مهم رسانه ملی باشد، این مستند به زیبایی روشنگری میکند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار