سینما و تلویزیون نباید سبک زندگی لوکس را تبلیغ کنند
کد خبر: 968359
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0043uh
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
جهانگیر الماسی در گفتگو با «جوان»:
جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت در گفتگو با «جوان» با اشاره به اینکه رکود اقتصادی دامن زندگی بخش عمده‌ای از هنرمندان را هم گرفته، به این نکته اشاره کرد که نقش سینما و تلویزیون در خروج از این وضعیت غیرقابل انکار است.
هادی خدادوست
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: بازیگر «افسانه آه» و «شبح کژدم» با انتقاد از انفعال سینما و تلویزیون در برابر این موج گرانی اظهار داشت: نمی‌دانم، ممیزی‌ها اجازه نمی‌دهند یا تهیه‌کنندگان علاقه ندارند، ولی آنچه هویداست انفعال شگفت‌انگیز صاحبان آثار سینمایی و تلویزیونی در قبال این گرانی افسارگسیخته است. چرا نباید درام‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی داشته باشیم که در قالب داستان‌های جذاب، ریشه‌های فرهنگی و سیاسی وضعیت موجود را نقد کنند. الماسی ادامه داد: تبلیغ زندگی لوکس و نامشخص بودن روش کسب درآمد کاراکتر‌های مرفه، از جمله ایرادات فیلم‌ها و سریال‌های ماست و به نوعی توجیه‌گر درآمد‌های نامشروع است. چرا باید در سینما و تلویزیون سبک زندگی گران و لاکچری تبلیغ شود؟ اگر نگاهی به تیزر‌های تبلیغاتی بیندازید، حتماً دیده‌اید که مدام نوعی خاص از زندگی مرفه و آدم‌های سرخوشی که مشغول خوردن و آشامیدن جلوی دوربین هستند، تبلیغ می‌شود. آیا سبک زندگی واقعی اینچنین است؟

وی تأکید کرد: جریان روشنفکری مدام درباره اهمیت سینمای رئالیستی تبلیغ می‌کند، ولی به ما نمی‌گوید که چرا در یکی از این محصولات رئالیستی تصویری از چگونگی رشد حبابی سرمایه‌داران پولشو را نمی‌بینیم؟ مدام درباره درگیری‌های زناشویی فیلم می‌سازند و ژست مصلح اجتماعی می‌گیرند، ولی دریغ از سر سوزنی تحلیل دراماتیک درباره چگونگی رشد نوکیسه‌ها؟ جهانگیر الماسی با تأکید بر اینکه انقلاب شد تا فاصله طبقاتی از بین برود، خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب بین کاخ‌نشین‌ها و کوخ‌نشین‌ها فاصله زیادی بود و قرار شد راه‌های توزیع عادلانه ثروت ملی و بهادادن به کار حلال را ترویج کنیم، ولی حالا به جایی رسیده‌ایم که مشخص نیست چگونه به برخی کلی امکانات و ثروت رسیده است؟ اگر جای نمایش این تناقضات، سینما و تلویزیون نیست، پس کجاست؟

بازیگر مجموعه‌های «در چشم باد» و «طفلان مسلم» در ادامه تأکید کرد: در سریال‌های تلویزیونی باید اصالت بخشی بر کار مورد تجلیل قرار گیرد البته کار تولیدی نه کار‌های پنهان. ما نوعی از سرمایه‌داری را با تولیدات سینمایی و تلویزیونی تبلیغ می‌کنیم که در هیچ جای دنیا ارزش ندارد. یک سرمایه‌داری وحشی که نه مالیات می‌پردازد و نه جامعه در آن اصالت دارد و نه کار و تعلق به این آب و خاک در قاموس آن احترام دارد. الماسی افزود: تصور کنید که در لواسان چه املاک گران قیمتی وجود دارد و چه کسانی در آنجا زندگی می‌کنند؟! هیچ محصول سینمایی جواب این سؤال شما را نمی‌دهد، چون بسیاری از نوکیسگان سینما و تلویزیون هم ساکن لواسان هستند!

این بازیگر ۶۴ ساله با هشدار به تهیه‌کنندگانی که به واکاوی مفاسد اقتصادی نمی‌پردازند، گفت: این‌گونه پیش برود جامعه از هم گسیخته‌تر و پرخاشگرتر می‌شود و همه ارزش‌هایش را از کف می‌دهد. تهیه‌کنندگان در آثارشان به دنبال عدالت اجتماعی و چگونگی توزیع ثروت ملی بین آحاد جامعه باشند تا وظیفه خود را نسبت به بدنه جامعه انجام دهند. تهیه‌کننده‌ای که در دامن انقلاب رشد کرده و به مدد حمایت‌های نظام فرصت عرض‌اندام یافته، نباید جز در مسیر رسوایی نوکیسگان قدم بردارد. وی در پایان به این نکته اشاره می‌کند که از سویی دیگر گرانی قبلاً سال به سال بود و حالا ماه به ماه شده و باید دعا کنیم تا اجناس گران‌تر از اینی که هست نشود. میل به مصرف و میل به سود بیشتر در بین صاحبان سرمایه موجب شده حتی وقتی قیمت دلار پایین می‌آید، باز تغییری در قیمت ارزاق عمومی شاهد نباشیم. این وضعیت باید در فیلمنامه‌ها مورد واکاوی جدی و اساسی قرار گیرد، طوری که صرفاً نتیجه فساد و ناکارآمدی که می‌تواند فقر و نابرابری باشد به تصویر درنیاید بلکه به شکلی دلسوزانه و پژوهشگرانه سیستم‌های معیوبی که موجب تبعیض و بی‌عدالتی می‌شوند، نقد شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار