کد خبر: 968007
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
پژوهشگران اعلام کرده‌اند که ارتباطی بین ضعف بهداشت دهان و دندان و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد وجود دارد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط محققان دانشگاه کوئینز بلفاست (Queen s University Belfast) ایرلند شمالی، بین وضعیت بهداشت دهان و دندان و خطر ابتلا به سرطان کبد رابطه‌ای وجود دارد. این محققان دریافتند که درصورتی‌که سلامت و بهداشت دهان و دندان رعایت نشده و ضعیف باشد، ۷۵ درصد خطر ابتلا به شایع‌ترین شکل سرطان کبد را به همراه خواهد داشت.

بیش از ۴۶۹ هزار نفر در انگلستان به‌عنوان داوطلب در این تحقیقات شرکت کردند و محققان به بررسی بهداشت دهان و دندان این افراد و بیماری‌های دستگاه گوارشی ازجمله سرطان کبد، روده بزرگ، راست‌روده و لوزالمعده در آن‌ها پرداختند. پژوهشگران در این تجزیه‌وتحلیل‌ها به وجود یک ارتباط مستقیم بین این دو حوزه پی بردند.

افرادی که به مشکلات دهان و دندان دچار هستند و یا تعداد زیادی از دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند و غذا‌های نرم‌تر و به‌طور بالقوه کمتر مغذی را مصرف کنند که این مسئله به‌نوبه خود بر افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

ازجمله مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان که در این بررسی‌ها موردتوجه قرار گرفتند می‌توان به خونریزی لثه، لثه‌های دردناک، زخم دهان و دندان‌های شل و لق یا دندان‌های ازدست‌رفته اشاره کرد.

گفتنی است که پژوهشگران دانشگاه کوئینز بلفاست هیچ ارتباط معناداری بین خطر ابتلا به سرطان‌های معده و دستگاه گوارش و ضعف بهداشت دهان و دندان پیدا نکردند، اما این مطالعات نشان داد ارتباط مستقیمی بین خطر ابتلا به سرطان کبد و بهداشت ضعیف دهان و دندان وجود دارد.

دکتر هایدی دابلیو تی جوردائو (Haydee WT Jordao) از مرکز بهداشت عمومی در دانشگاه کوئینز بلفاست که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته در این رابطه می‌گوید: «بهداشت ضعیف دهان و دندان با خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت همراه خواهد بود. بااین‌وجود، شواهد متناقضی در مورد ارتباط بین سلامت ضعیف دهان و دندان و انواع خاصی از سرطان‌های دستگاه گوارش وجود دارد. این همان چیزی است که تحقیقات ما باهدف بررسی آن‌ها انجام‌شده است.»

از مجموع ۴۶۹ هزار و ۶۲۸ داوطلب شرکت‌کننده در این تحقیقات، ۴ هزار و ۶۹ نفر در طول پیگیری ۶ ساله این پروژه، به سرطان دستگاه گوارش مبتلا شده‌اند. در ۱۳ درصد از این افراد، بیماران گزارشی از بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان خود ارائه دادند. داوطلبانی که سلامت دهان و دندان ضعیف داشتند، عمدتاً جوان و خانم بودند و در مناطق محروم اقتصادی زندگی کرده و در رژیم غذائی آن‌ها کمتر از دو سهم میوه و سبزیجات در روز وجود داشت.

همچنین در حال حاضر مکانیسم‌های بیولوژیکی که در اثر ضعف سلامت دهان و دندان، ضعیف‌تر می‌شوند و نسبت به سرطان‌های دستگاه گوارش بیشتر با سرطان کبد ارتباط دارند، نامشخص است. پژوهشگران احتمال می‌دهند که میکروبیوم دهان و روده در پیشرفت این بیماری نقش دارند.

دکتر جوردائو در این رابطه گفت: «کبد در از بین بردن باکتری‌های بدن، به انسان کمک می‌کند. هنگامی‌که کبد به بیماری‌هایی مانند هپاتیت، سیروز کبدی یا سرطان مبتلا می‌شود، عملکرد آن کاهش پیداکرده و باکتری‌ها به مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند، بنابراین پتانسیل ایجاد صدمات بیشتر برای بدن وجود خواهد داشت. منشأ باکتری Fusobacterium nucleatum در حفره دهان بوده، اما نقش آن در سرطان کبد نامشخص است؛ بنابراین در مطالعات بعدی، ما باید به بررسی آن پرداخته و ارتباط میکروبیوم و سرطان کبد را شناسایی کنیم.»

بر اساس یک تئوری دیگر که می‌تواند به‌عنوان توضیح ارتباط بهداشت دهان و دندان ضعیف و افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد ارائه شود، معمولاً افرادی که به مشکلات دهان و دندان دچار هستند و یا تعداد زیادی از دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند و غذا‌های نرم‌تر و به‌طور بالقوه کمتر مغذی را مصرف کنند که این مسئله به‌نوبه خود بر خطر ابتلا به سرطان کبد تأثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

به‌این‌ترتیب یک دلیل بسیار مهم دیگر به فهرست دلایلی که ما را ملزم به رعایت جدی و اصولی بهداشت دهان و دندان می‌کند، اضافه‌شده و این بار اگر خواستید به مسواک نزدن فکر کنید، حواستان به سرطان کبد و خطرات ناشی از آن معطوف باشد.
 
منبع:‌ سلامت نیوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار