کد خبر: 966928
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
در گفت‌وگوی «جوان» با مدیرعامل خانه عکاسان ایران درباره برپایی نمایشگاه عکس «این شرح بی‌نهایت» مطرح شد
عصر امروز قرار است نمایشگاه عکسی با عنوان «این شرح بی‌نهایت» شامل منتخبی از کارنامه تصویری عهد امت و رهبر در گالری خانه عکاسان ایران (حوزه هنری) افتتاح شود. مدیر عامل خانه عکاسان ایران ضمن تأکید بر این نکته که این نمایشگاه درصدد به تصویر کشیدن عهد و میثاق مردم با امام و ولی خود است، نمایش تعدادی از عکس‌های این نمایشگاه را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون برای اولین بار اعلام کرد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: احسان باقری مدیر عامل خانه عکاسان حوزه هنری انقلاب اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص علت برگزاری نمایشگاه عکس «این شرح بی‌نهایت» (منتخبی از کارنامه تصویری عهد امت و رهبر) گفت: این نمایشگاه به مناسبت بزرگداشت ایام عید غدیر که همان عید امامت است تهیه و تدوین شده و همانطور که در تیتر آن هم عنوان شده معطوف به نشانه‌هایی از ارتباطات مردمی با رهبری انقلاب اسلامی تحت لوای همان نگاه شیعی است که ما در جریان سیر ائمه هدی علیهم‌السلام می‌بینیم و داریم. ما معتقدیم همین نگاه پیشرانه انقلاب اسلامی بوده است چه اینکه ما در جریان اتفاقات کلان کشور مانند دفاع مقدس هشت ساله، دفاع از حریم حرم و... شاهد رشد و اعتلای این ارتباط و تعمیق هر چه بیشتر آن بوده‌ایم که با همین عشق به سمت جلو حرکت کرده است.

مدیر عامل خانه عکاسان حوزه هنری در ادامه تأکید کرد: منظور از به کار بردن تعبیر «رهبر» در بخش توضیحی این نمایشگاه هم مربوط به بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و هم رهبر معظم انقلاب است.

نمایشگاهی از عکاسان گمنام، سرشناس و جوان
وی در رابطه با کیفیت و چگونگی چینش عکس‌های این نمایشگاه و نحوه انتخاب آن‌ها افزود: بخشی از این عکس‌ها مربوط به دیدار‌های جوانان و نوجوانان با امام خمینی (ره) در بازه زمانی حیات مبارک ایشان است و برخی دیگر هم مربوط به دیدار‌های مردمی مقام معظم رهبری به خصوص جوانان است. این مجموعه عکس مشتمل بر ۴۵ عکس از عکاسان ناشناس و شناخته شده است که وظیفه روایتگری این ارتباط مذهب پایه را تصویر‌سازی کرده‌اند.

باقری تأکید کرد: مجموعه مذکور مشتمل بر عکس‌هایی است که از ابتدای انقلاب و در جریان دیدار‌های عمومی امام خمینی (ره) تا دیدار‌های رهبر انقلاب (البته تا بازه زمانی سال گذشته) گرفته شده‌اند. عکاسان و ثبت‌کنندگان این عکس‌ها مشتمل بر افراد ناشناس و گمنام، برخی چهره‌های مشهور عکاسی که دیگر در قید حیات نیستند تا عکاسان فعالی که همچنان در این عرصه در حال فعالیتند، می‌باشد.

مدیر عامل خانه عکاسان ایران در رابطه با منابع و مآخذ دریافت و تهیه این عکس‌ها خاطر نشان کرد: بخش بسیار مهمی از این عکس‌ها متعلق و موجود در گنجینه خانه عکاسان است.

بخش دیگری را نیز مجموعه موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) در اختیار ما گذاشته و مابقی نیز از سایت khamenei. ir به عنوان متولی و مسئول اصلی نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار گرفته است.

نمایش تصاویری برای اولین بار
وی افزود: بخشی از این عکس‌ها برای اولین بار است که به نمایش گذاشته می‌شوند و تاکنون در هیچ جایی در دسترس عموم قرار نگرفته‌اند، البته ما در کنار برگزاری این نمایشگاه مراسم رونمایی از کتاب ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را هم برگزار خواهیم کرد.

باقری در توضیح محتوای این کتاب گفت: خانه عکاسان ایران در ۴۰ سالگی انقلاب کار خود را از ابتدای سال با برپایی نمایشگاه‌هایی آغاز کرد. به این ترتیب سلسله فعالیت‌های ویژه ۴۰ سالگی انقلاب از سوی این مرکز با برپایی چند نمایشگاه عکس در سال گذشته کلید خورد. اما مهم‌ترین فعالیت‌های این سلسله اقدامات خانه عکاسان حوزه هنری در راستای پرداخت به ۴۰‌سالگی پیروزی انقلاب با برپایی نمایشگاه عکس در بهمن‌ماه و دهه فجر سال گذشته در دو بخش با عنوان «رنج‌ها و گنج‌ها» و «ایران امروز» بود.

۶۰ فریم عکس برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده و تلاش شده است با زیرنویس عکس‌ها، این مقاطع مهم انقلاب اسلامی به صورت داستانی روایت شود. بخش اول و تاریخی این نمایشگاه برش‌هایی از مقاطع مهم تاریخ انقلاب از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ را به نمایش می‌گذارد.

این عکاس در ادامه افزود: بخش دیگر این نمایشگاه به حال و هوای ایران امروز می‌پردازد. به این ترتیب سبک زندگی، امید، شادی و حال و هوای مردم ایران در عرصه‌های گوناگون به رغم همه فشار‌ها و دشمنی‌های ۴۰ ساله در این نمایشگاه به تصویر کشیده می‌شود. این ۴۰ عکس از میان حدود ۳ هزار فریم انتخاب گردید.

این بخش به صورت ویژه در کنار بخش تاریخی برای نمایشگاه‌های بین‌المللی تدوین شده و در این بخش از نمایشگاه تلاش کردیم تصویر دروغینی را که رسانه‌های غربی و صهیونیستی در دنیا از مردم ایران روایت کرده پاسخ بدهیم.
باقری در خصوص عکاسان نمایشگاه «رنج‌ها و گنج‌ها» گفت: آثار این نمایشگاه از حدود ۱۰۰ عکاس متعلق به عکاسان مشهور ایرانی و خارجی تهیه شده است.

این آثار با رایزنی‌هایی از خبرگزاری‌ها، آرشیو‌های عکس و عکاسان حرفه‌ای خریداری شد، همچنین عکس‌هایی هم که به بخش حال و هوای ایران در ۴۰‌سالگی پیروزی انقلاب می‌پردازد نیز از عکاسان سرشناس خبری، مستند و هنری برای برپایی این نمایشگاه خریداری شد که جملگی در قالب کتاب «۴۰ سالگی انقلاب» امروز در نمایشگاه «این شرح بی‌نهایت» رونمایی می‌شود.

نمایشگاه تا عاشورا برپاست
مدیر عامل خانه عکاسان ایران با اشاره به اینکه هیچ نمایشگاهی نمی‌تواند مدعای جامعیت یا آیینه تمام‌نما بودن ارتباط مردم و ولایت باشد، خاطر نشان کرد: ما این نمایشگاه را به مدت دو هفته و تا روز عاشورای حسینی برپا می‌کنیم.

وی در پایان افزود: لازم است این نکته را بگویم که این عکس‌ها در یک بازه زمانی دو ماهه جمع‌آوری و تدوین شده‌اند، ضمن اینکه برای عکس‌نوشت‌ها و متن‌نویسی و زیرنویسی عکس‌ها هم یک کار پژوهشی به صورت موازی صورت گرفت و امیدواریم این نمایشگاه عکس بتواند به رسالت خود که همان به تصویر کشیدن عهد و میثاق امت با امام است عمل کند. لازم به ذکر است بازدید از این نمایشگاه از فردا تا ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ از ساعت ۹ تا ۱۸ (به‌جز ایام تعطیل) برای عموم آزاد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار