کد خبر: 966924
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
یک کارگردان سینما پیشنهاد داد به جای استفاده از عنوان «فیلم کودک» از عنوان فیلم‌های خانوادگی استفاده شود تا خانواده‌ها هم به تماشای این فیلم‌ها بنشینند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حمیدرضا قطبی کارگردان فیلم سینمایی «قطار آن شب» گفت: به نظرم عنوان «فیلم کودک» درست نیست و باید به این گونه از فیلم‌ها، فیلم خانواده گفته شود، چراکه باید خانواده‌ها این فیلم‌ها را دوست داشته باشند تا به تماشای آن‌ها بنشینند. وقتی برچسب کودک به فیلم‌ها می‌زنند بسیاری گمان می‌کنند این آثار تنها متعلق به کودکان هستند، در حالی که این‌طور نیست. وی ادامه داد: برای مثال فیلم‌های کودک‌محور در هالیوود، مخاطبان زیادی به خود جذب می‌کنند، عرضه بین‌المللی بسیار خوبی هم دارند و کودکان نقش محوری در آن‌ها دارند، بنابراین بهتر است این آثار در قالب خانواده دیده شوند، البته با توجه به اینکه در برهه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تولید آثاری در حوزه کودکان و نوجوانان می‌پرداخت از همان زمان اینگونه آثار «سینمای کودک» نام گرفت، اما به هر حال تأکید من بر این است که بهتر است به این نوع از آثار، «فیلم‌های خانوادگی» بگوییم. قطبی تأکید کرد: حتی فیلم‌های انیمیشن که برای کودکان ساخته می‌شود، مخاطبان بزرگسال دارند و از آن‌ها لذت می‌برند، اما وقتی برچسب «سینمای کودک» به آن‌ها می‌خورد در طبقه‌بندی خاصی قرار می‌گیرند که باعث دوری مخاطبان از آن‌ها می‌شود.

وی افزود: برخی اوقات فیلم‌هایی در این حوزه ساخته می‌شود که اصلاً کودکان با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند و بزرگسالان هم به این دسته از فیلم‌ها تمایلی نشان نمی‌دهند. این فیلم‌ها به گونه‌ای هستند که بیشتر از اینکه فیلم باشند، ادا هستند. برای مثال از گریم‌های عجیب و غریب استفاده می‌کنند گاهی به صورت سطحی که به آن‌ها نگاه می‌کنم، متوجه می‌شوم مخاطبان نسبت به آن‌ها گارد می‌گیرند. در حالی که در هیچ کجای دنیا به این شکل فیلم نمی‌سازند. شاید بشود اینگونه گریم‌ها و فضاسازی‌ها را در تئاتر پذیرفت، اما با توجه به اینکه در مدیوم سینما، مخاطب ارتباطی بی‌واسطه با فضا و موضوعات دارد، این مسائل قابل توجیه نیست مگر اینکه آن فیلم و داستانش خیلی فانتزی باشد، ضمن اینکه موفق‌ترین آثار ما در عرصه‌های جهانی فیلم‌های رئال بوده‌اند.

قطبی در ادامه با اشاره به اکران نامناسب فیلم‌های کودکان و نوجوانان توضیح داد: پرواضح است که فیلم‌ها برای معرفی بهتر در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند، ضمن اینکه بانیان جشنواره‌ها در تمام دنیا به این موضوع فکر می‌کنند که بتوانند جرقه‌ای برای رشد و تعالی آثار راه‌یافته به آن جشنواره‌ها باشند، بنابراین نباید این فیلم‌ها را بعد از نمایش در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان رها کرد، نباید بایکوت شوند و باید بعد از جشنواره اکران‌های خوبی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار