سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ساناز سماواتی بازیگر تلویزیون و سینما میگوید: «الان فروش نقش خیلی مرسوم است. متأسفانه برخی عوامل تولید فیلم یا سریال شاید رویشان نمیشود این حرف را بزنند و درخواست پول کنند، چون به هر حال امثال من که دیگر به نسبت متولدان اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ بازیگران قدیمی به حساب میآییم (با خنده)، اما صراحتاً میگویند برای این کار اسپانسر بیاور خودت هم بازی کن و درصدی از پول را هم بگیر! این خیلی جای تأسف دارد. وقتی که پای اسپانسرهای مالی باز شود، متأسفانه شما در پروژههای مختلف آدمهایی را میبینید که اصلاً در آن جایگاه نیستند و اصلاً آن کار را بلد نیستند.»
سماواتی میافزاید: «این مسئله فقط در رابطه با بازیگران هم نیست و در تمام صنوف سینما و تلویزیون رایج شده است. بعد وقتی میروی ریشهیابی میکنی و میپرسی این خانم از کجا آمده؟ میفهمی که بله مثلاً دخترخاله سرمایهگذار است. به کارگردان میگوییم آخر این فرد به این نقش و این جایگاه نمیخورد، اصلاً سواد این کار را ندارد و مناسب این کار نیست. خود آن کارگردان مجبور است به خاطر آن فرد از یک سکانس چندین برداشت داشته باشد که بالاخره زمانبر و هزینهبر است.» درخواست از بازیگران برای آوردن اسپانسر و دریافت پورسانت از آنها برای حضور در پروژههای تلویزیونی و سینمایی قطعاً بر کیفیت آثار تولیدی تاثیر منفی میگذارد.
پیش از این محمد مسلمی، کارگردان مجموعه «فیتیله» و داریوش فرضیایی مجری برنامه و خالق کاراکتر عمو پورنگ از این وضعیت انتقاد کرده بودند. مسلمی در مصاحبهای اعلام کرده بود: «معتقدم اگر بخواهیم رویکرد برنامههایمان را به سمت تجاری بودن پیش ببریم، بچهها از این برنامهها گریزان میشوند و این موضوعی است که ما خارج از استودیوی برنامه و در مواجهه با مخاطبان خود به شدت آن را لمس کردهایم.»
مسلمی تأکید کرده بود: «اسپانسرهای بسیاری از برنامههای کودک ارتباط مستقیمی با موضوع کودک ندارند و این موضوع فاجعهآمیز است.» وی در پایان از مسئولان صدا و سیما و سیاستگذاران فرهنگی کشور خواست که این تهدید جدی برای کودکان امروز را جدی بگیرند و برای رهایی از این بحران گامهای مؤثر بردارند.
بحران مالی در صداوسیما باعث شده است تا بسیاری از طرحهای مهم برنامهسازی به دلیل نداشتن حامی مالی ساخته نشود و حتی برنامههای برند تلویزیون با تعطیلی مواجه شود.