کد خبر: 964809
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
یک روز پس از افشای گزارش‌هایی مبنی بر دعوت از وزیر خارجه ایران به کاخ سفید، رند پال، سناتور جمهوریخواه امریکا که به نمایندگی از ترامپ با وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کرده بود، این دیدار را فوق محرمانه خواند و گفت: «نمی‌توانم هیچ حرفی در این باره بزنم.» به نظر می‌رسد این نوعی جنگ روانی برای القای «مذاکره مهم با ظریف» است زیرا موضع جمهوری اسلامی برای مذاکره، آشکار و صریح است. به نظر می‌رسد «فوق‌محرمانه» دانستن این دیدار فقط از جنبه «افشانشدن درخواست‌های احمقانه احتمالی» کاربرد دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رند پال که دو هفته پیش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده بود حاضر نشد جزئیات این دیدار را افشا کند. رند پال شنبه شب در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «فری د پیپل» به سؤالاتی درباره سیاست‌های امریکا در قبال ایران پاسخ داد. مجری برنامه تلویزیونی «فری د پیپل» از رند پال درباره دیدار اخیر او با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نیویورک سؤال کرد و گفت شما با رئیس‌جمهور ترامپ صحبت‌هایی داشتید و او به امید اجتناب از جنگ، به شما اجازه برقراری ارتباط با مقام‌های ایرانی را داد. شما درباره این موضوع چه چیزی می‌توانید به ما بگویید و آیا می‌توانید به ما بگویید که با این کار در تلاش برای دستیابی به چه چیزی هستید؟ رند پال با مزاح جواب داد: «قطعاً هیچ چیزی درباره این موضوع نمی‌توانم بگویم و اگر بگویم، باید شما را بکشم، چرا که این یک موضوع فوق‌محرمانه است، خب اگر به شما بگویم، آیا این موضوع می‌تواند محرمانه بماند.»
رند پال در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با ترامپ که گفته است وارد جنگ با ایران نمی‌شود، هم‌نظر است، تأکید کرد: «یکی از چیز‌هایی که او (ترامپ) بار‌ها و بار‌ها گفته و واقعاً به آن باور دارد این است که جنگ عراق یک اشتباه بزرگ ژئوپلتیک در مقیاسی بسیار بزرگ بود و او به این موضوع همیشه اشاره کرده است و به نظرم همین موضوع راهنمای او است و امیدوارم که همین موضوع او را راهنمایی کرده و به تفکر درباره اینکه آیا ما باید وارد یک جنگ جدید با ایران بشویم، سوق دهد». این سناتور امریکایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ترامپ رابطه بین تغییر رژیم در عراق و پرداختن به ایران در حال حاضر را متوجه است، تصریح کرد: «بله بله من اینطور فکر می‌کنم و اگر شما به اظهاراتش طی چند هفته اخیر فکر کنید او به این موضوع اشاره کرده است و گفت که ما خواهان تغییر رژیم در ایران نیستیم او گفت که او خواهان تغییر رژیم نیست.»
پال در ادامه به وجود اختلافات بین تیم ترامپ درباره اجرای استراتژی تغییر رژیم در ایران اشاره کرد و گفت: «او افرادی دور و برش دارد از قبیل جان بولتون که می‌گوید ما خواهان تغییر رژیم در کره‌شمالی، ایران و هر کشور دیگری هستیم و اینکه جهان جهانی صلح آمیز خواهد شد اگر ما همه رهبران کشور‌هایی را که دوست‌شان نداریم، خودمان انتخاب کنیم. این موضع بولتون است، اما این نظر رئیس جمهور نیست، رئیس‌جمهور واقعاً موضع متفاوتی دارد البته او خواهان این نیست که درباره ایران دست به هیچ کاری نزند چرا که مشکلاتی وجود دارد، واقعاً مشکلاتی در هر دو سو وجود دارد، همانطور که والدین می‌گویند، هر دعوایی دو طرف دارد می‌توان درباره جنگ هم تا حد زیادی همین را گفت.»
این سناتور امریکایی درباره تنش‌های به وجود آمده در خلیج فارس بین ایران و امریکا هم گفت: «ما در حال ایجاد اختلال [در فعالیت‌های ایران]هستیم، بریتانیایی‌ها یک کشتی آن‌ها را متوقف کردند، آن‌ها هم یک کشتی بریتانیایی‌ها را متوقف کردند، ما پهپاد‌ها و کشتی‌هایی علیه آن‌ها در سواحل‌شان مستقر کرده‌ایم و آن‌ها یک پهپاد ما را ساقط کردند، البته به نظر من رئیس‌جمهور بعد از سرنگونی پهپاد توسط ایران واقعاً از خودش خویشتنداری نشان داد و تصمیم گرفت که تنش را تشدید نکند و ما را وارد وضعیتی نکند که در آن ما چندین موشک به تأسیسات نظامی متفاوت آن‌ها شلیک کنیم و در نتیجه آن ایرانی‌ها کشته شوند. به نظر من این لحظه، احتمالاً یکی از بهترین لحظات ریاست جمهوری او بود.»

مسئله مهم برنامه موشکی
این سناتور امریکایی محور اصلی گفت‌وگوی خود با ظریف را مسئله موشکی اعلام کرد و با ابراز امیدواری نسبت به عقب‌نشینی ایران در حوزه موشکی گفت: «من به طور کلی درباره این موضوع که اهداف ما در خصوص دیپلماسی چیست و اینکه ما باید درباره چه چیزی حرف بزنیم، صحبت می‌کنم. به نظر من، همانطوری که توافق ایران که ما قبلاً داشتیم نشان داد، ایرانی‌ها به محدود کردن برنامه غنی‌سازی هسته‌ای‌شان تمایل دارند و واقعاً آماده صحبت کردن درباره این موضوع هستند که آن‌ها هرگز سلاح هسته‌ای نداشته باشند، به نظر من آن‌ها واقعاً در این نقطه قرار دارند و می‌تواند امکان یک توافق دیگری وجود داشته باشد. موضوع سخت‌تر، توافق بر سر موشک بالستیک است و این موضوع بخشی از توافق هسته‌ای ایران نبود و رئیس‌جمهور و بسیاری دیگر از افراد گفته بودند که این یک نقص بزرگ در توافق (برجام) بود و آن‌ها (ترامپ و اطرافیان او) خواهان یک معاهده درباره موشک بالستیک هستند.»
این مصاحبه درحالی انجام شده که روز شنبه مجله نیویورکر گزارش داده بود که رند پال طی دیدار با وزیر خارجه ایران در نیویورک، ظریف را برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید دعوت کرد، اما او این دعوت را نپذیرفت. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکا در واکنش به دعوت محمد‌جواد ظریف به کاخ سفید، در توئیتر نوشت: «اگر این خبر درست باشد، پیام بدی را منتقل می‌کند. مبنی بر اینکه اگر شما اقدامات تحریک‌آمیز‌تری انجام دهید، امریکا تمایل بیشتری برای گفتگو با شما دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار