کد خبر: 964336
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
همزمان با کاهش قیمت مرغ در تهران، شهرستان‌ها شاهد افزایش قیمت آن هستند به طوری که مرغ در دزفول به کیلویی ۲۰ هزارتومان هم رسید
خبر‌های رسیده از سراسر کشور حاکی از آنست که مرغ در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها نایاب یا کمیاب شده است، به‌طوری‌که در دزفول قیمت به ۲۰ هزار تومان رسیده و در تهران نیز دو روز است که توزیع مرغ دولتی متوقف شده است.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: خبر‌های رسیده از سراسر کشور حاکی از آنست که مرغ در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها نایاب یا کمیاب شده است، به‌طوری‌که در دزفول قیمت به ۲۰ هزار تومان رسیده و در تهران نیز دو روز است که توزیع مرغ دولتی متوقف شده است.
یک هفته است که شرکت بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و تمام وظایف تنظیم بازار محصولات کشاورزی و تولید به وزارت صمت واگذار شده است. در همین مدت قیمت مرغ به ۱۶تا ۲۰ هزار تومان رسیده است. به‌عبارت دیگر به‌رغم تمامی ژست‌هایی که قائم‌مقام بازرگانی وزارت صمت گرفت و سرو سامان یافتن قیمت‌ها را وعده می‌د‌اد، در اولین آزمون خود دچار خطا و اشتباه شد و با گذشت یک هفته متولیان تنظیم بازار هنوز نتوانستند قیمت تنها کالای پر مصرف مردم را متعادل کنند.

در ماه‌های نخست امسال با افزایش تولید مرغ، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ از مرغداران کرد تا در مواقع ضروری در بازار توزیع کند. در هفته‌های اخیر همزمان با افزایش دمای هوا، زمزمه تلفات در مرغداری‌ها آغاز شد و از ابتدای هفته جاری مرغداران با کاهش عرضه، قیمت را به یکباره گران کردند. به‌طوری‌که قیمت‌ها از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۶هزار تومان رسید. با انتشار اخبار افزایش قیمت مرغ، روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه، پشتیبانی امور دام به توزیع مرغ دولتی با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اقدام کرد، اما قیمت‌ها همچنان بالا بود و کاهش نیافت.
از روز سه‌شنبه نیز توزیع مرغ دولتی گرم در تهران متوقف شد و قیمت مرغ در میدان بهمن تهران به ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

به گفته فعالان بازار، طی دو روزی که مرغ دولتی توزیع شد، دولت کیلویی هزار تومان به مرغداران سوبسید می‌داد، اما بنا به دلایلی توزیع آن متوقف شد.
این اتفاقات در حالیست که ظاهراً تنظیم بازار و کنترل قیمت کالا‌ها در تهران بسیار اهمیت دارد، زیرا همزمان با کاهش قیمت در تهران، قیمت در سایر شهرستان‌ها افزایش و توزیع نیز کاهش یافته است.
خبر‌های رسیده به «جوان» حاکی از آنست که از روز گذشته در دزفول و شهرستان‌های اطراف مرغ نایاب شده است. روز گذشته مرغ در این شهرستان به میزان بسیار اندک توزیع شد و قیمت به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسید. اکنون این سؤال مطرح است که آیا تنظیم بازار مختص تهران است یا سراسر کشور؟

همچنین قائم‌مقام وزیر صمت نیز روز گذشته در همایش معاونان امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها بدون اینکه اطلاعی از وضعیت بازار مرغ در سراسر کشور داشته باشد، با تاکید بر اینکه وزارت جهاد در تنظیم بازار موفق نبود، قیمت مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد.
مدرس خیابانی افزود: «این نرخ متعادل است، نه مصرف‌کننده آسیب می‌بیند و نه تولید‌کننده متضرر می‌شود.»

فروش مرغ بالاتر از ۱۲۹۰۰ تومان تخلف است

معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در گفتگو با مهر فروش مرغ بالاتر از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را تخلف دانست و در گفتگو با مهر گفت: «بر‌اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در سراسر کشور است و هیچ واحد صنفی و فروشگاهی حق عرضه مرغ را با قیمت بالاتر از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان ندارد و بر همین اساس نظارت بر بازار با جدیت صورت خواهد گرفت و از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها موضوع پیگیری می‌شود.»

امیر میر‌آخورلو با بیان اینکه سامانه ۱۲۴ نیز ظرف دو سال اخیر فعال و ارتباط مصرف‌کنندگان با آن برقرار نبوده است، خاطرنشان کرد: «چهار اولویت دیگر بازرسی در هفته جاری مرتبط با شکر، برنج، روغن موتور و لاستیک است و همه استان‌ها در این رابطه مکلف به تشدید بازرسی‌ها در این پنج اولویت هستند، ضمن اینکه توصیه می‌کنیم مصرف‌کنندگان نیز تخلفات را حتماً گزارش داده و در سامانه www. ۱۲۴. ir ثبت کنند.»
تأکید مسئولان مربوطه بر قیمت مصوب مرغ در شرایطی است که این کالا در شهرستان‌ها نایاب شده و قیمت آن به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده است، اما همچنان از نرخ مصوب سخن می‌گویند. با توجه به اینکه ماه محرم نزدیک است و بازار با تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد، امید می‌رود که ساختار جدید بازرگانی بتوانند مرغ مورد‌نیاز بازار را تأمین و قیمت‌ها را متعادل کنند. هر چند که مرغداران قیمت ۱۴ هزار تومان را نیز مقرون‌به‌صرفه نمی‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار