کد خبر: 962469
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
مورد عجیب در توزیع یارانه کاغذ مطبوعات
در شرایطی که بحث توزیع یارانه مطبوعات و حمایت از رسانه‌های مکتوب با توزیع کاغذ دولتی به چالشی در وزارت ارشاد تبدیل شده است، یک شرکت گمنام با ثبت ۳۹ عنوان مجله ناپیدا توانسته است حجم قابل توجهی از یارانه دولتی را به دست آورد.
هادی عسگری
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کانال اجتماعی «روزنامه‌نگاران ایران» با انتشار متنی به دریافت یارانه ارشاد از سوی شرکتی با ۳۹ عنوان مجله اشاره کرد و نوشت: دبیر اجرایی ماهنامه اندیشه پویا با انتشار تصویری از یارانه‌ها و کمک‌هایی که وزارت ارشاد به یک شرکت مطبوعاتی دارد، نوشته است: «شرکتی به نام دانش فرهنگ مینو ۳۹مجله دارد. هیچ یک از مجلات آن را در دکه ندیده‌ام. گوگل سرچ کردم، نه جلدی و نه ردی از آن‌ها نمی‌آید، از سال گذشته این ۳۹مجله بیش از یک‌میلیارد و۷۰۰میلیون تومان یارانه مستقیم گرفته است. ۳۱۱تن کاغذ هم گرفته است. در طرح خرید نشریات ارشاد سال۹۶ نیز ۶۳۲میلیون تومان پول گرفته است. مجله (از هفته‌نامه و دو هفته‌نامه تا ماهنامه) با عناوینی چون: گل‌واژه‌ها، بازار برتر، بردیا، تیراژه، چشم‌انداز بازار، خانواده برنا، صنم، عسل، فروردین، مهرکده، همراهان، صبح خوشبخت، صبح بانوان، صبح جوان و... آیا شما تا حالا این مجلات را دیده‌اید؟ یا خریده‌اید؟» علی بزرگیان با انتشار جدولی عناوین کامل این مجلات و حجم کمک‌های مالی و کاغذ آن‌ها را به تفکیک درج کرده است.
پیش از این نیز علی مزینانی مدیر مسئول روزنامه هفت‌صبح، از روند توزیع یارانه مطبوعات انتقاد و اعلام کرده بود نشریاتی وجود دارند که چاپ نمی‌شوند، اما یارانه مطبوعات می‌گیرند.
مزینانی گفته بود: «یک ناشر به صرف داشتن مجوز از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شود. در صورتی که نشریات باید کسب و کار خود را داشته باشند و اگر یارانه‌ای هم هست، به مصرف‌کننده اختصاص یابد که آن محصول را با مبلغ کمتری تهیه کند.» وی تأکید کرده بود: «وزارت ارشاد از این وضعیت خبر دارد، اما برای مقابله با آن تصمیم سختی گرفته نمی‌شود. حذف یارانه‌ها و کمک‌های متمرکز یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند در رفع این مورد مؤثر باشد.» وزارت ارشاد هر ساله بر میزان حمایت مالی از مطبوعات می‌افزاید، به نحوی که یارانه تخصیص داده به مطبوعات در سال ۹۶ رقم ۶۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ رقم ۸۰ میلیارد تومان بوده، اما شیوه پرداخت این یارانه‌ها مورد انتقاد فعالان رسانه بوده است و به اعتقاد اهالی رسانه، وزارت ارشاد تحت تاثیر مسائل سیاسی به رسانه‌های اصلاح‌طلب یارانه بیشتری تخصیص داده است به طوری که تنها سه روزنامه اصلاح‌طلب که تیراژ زیادی نیز ندارند یارانه میلیاردی دریافت کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار