کد خبر: 961910
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴
به دنبال افزایش حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به مواضع عربستان سعودی و بروز شکاف بین اعضای ائتلاف عربی، مقامات ریاض با ارسال پیام‌هایی به رهبران انصارالله، خواستار پایان جنگ و خروج آبرومندانه از بحران خودساخته شده‌اند؛ درخواستی که با واکنش منفی یمنی‌ها مواجه شده و انصارالله گفته است که سعودی‌ها باید تمام خاک یمن را ترک کنند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، عربستان سعودی با کمک متحدان عربی‌اش چهار سال پیش جنگ ظالمانه‌ای را علیه ملت بی‌دفاع یمن شروع کرد با این تصور که می‌تواند در مدت دو هفته جنبش انصارالله را شکست داده و خاک یمن را اشغال کند، اما الان سعودی‌ها در باتلاق یمن گیر افتاده و به هر حربه‌ای متوسل می‌شوند تا از این بحران خودساخته ر‌هایی یابند. مجتهد، افشاگر معروف عربستانی پشت پرده خاندان سعودی، روز شنبه در صفحه شخصی خود در توئیتر از تلاش محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برای معامله با انصارالله یمن خبر داد. مجتهد نوشت: «محمد بن‌سلمان چند تن از رهبران قبایل یمنی را نزد انصارالله یمن فرستاده و پیشنهاداتی را برای تفاهم و پایان جنگ داده است». به گزارش شبکه المیادین، طبق نوشته مجتهد، «ولیعهد سعودی پیشنهاد کرده است که انصارالله کنترل شمال یمن را در دست بگیرد و در ازای آن کاری با بخش جنوبی یمن نداشته باشد. همچنین مانع احداث خط لوله نفت عربستان سعودی که از استان المَهَره به سمت دریای عرب می‌رود نیز نشود». به گفته مجتهد، «در مقابل، انصارالله با رد تمامی پیشنهادات بن‌سلمان از او خواسته است از تمامی نقاط یمن خارج شده و ده‌ها میلیارد نیز غرامت بپردازد.»
اخیراً برخی منابع اعلام کرده بودند که عربستان برای ر‌هایی از حملات انصارالله دست به دامن انگلیسی‌ها شده است تا با وساطت مقامات لندن، مذاکرات را از سر بگیرد. ادعای بن‌سلمان برای خروج نیرو‌های یمنی از جنوب این کشور، درحالی است که انصارالله در ماه‌های گذشته جبهه جدیدی را در مناطق جنوبی برای حملات به مزدوران سعودی باز کرده است. افشای تلاش ولیعهد سعودی برای تفاهم با انصارالله درحالی صورت می‌گیرد که امارات پس از چهار سال حضور در جنگ یمن هفته گذشته اعلام کرد که راهبرد جنگ در یمن را به راهبرد صلح تغییر می‌دهد و تعداد نیرو‌های خود را در یمن به طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. حتی پایگاه‌های این کشور در استان تعز و غرب یمن نیز به نیرو‌های سعودی و سودانی واگذار شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز روز جمعه در گزارشی نوشت که «عربستان سعودی پس از آن‌که تلاش کرد امارات را از تصمیم خود منصرف کند به شدت نا امید و دلسرد شده است». اماراتی‌ها از ترس هشدار‌های انصارالله برای حمله به خاک امارات، راهبرد کاهش نیرو‌های خود در یمن را در پیش گرفته‌اند. همچنین روز جمعه گزارش‌هایی منتشر شد که امارات برای خروج آبرومندانه از یمن دست به دامن ایران شده است، اما ایرانی‌ها دست رد بر سینه مقامات ابوظبی زده‌اند. عقب‌نشینی امارات که متحد اصلی عربستان در جنگ یمن بود سبب شده تا مقامات سعودی هم راهبرد خود را تغییر دهند. این تغییر راهبرد پس از آن انجام شده است که انصارالله در ماه‌های اخیر با استفاده از پهپاد‌های بومی خود، ده‌ها حمله به فرودگاه و مراکز نظامی عربستان سعودی انجام داده است. یمنی‌ها هشدار داده‌اند که بانک اطلاعاتی ۳۰۰ نقطه از خاک عربستان و امارات را در اختیار دارند که در صورت ادامه محاصره یمن، این مناطق را مورد هدف قرار خواهند داد. هفته گذشته انصارالله از موشک‌ها و پهپاد‌های جدید خود رونمایی کرد که به گفته یمنی‌ها در روز‌های آینده در حمله به مواضع عربستان سعودی به‌کار گرفته خواهند شد. حملات گسترده عربستان به ملت یمن، در ۵۲ ماه گذشته نه تنها هیچ دستاوردی برای سعودی‌ها نداشته است بلکه صد‌ها میلیارد دلار خرج روی دست سعودی‌ها گذاشته است. همچنین یمنی‌ها صد‌ها کیلومتر مربع از خاک عربستان را تصرف کرده‌اند و به گفته انصارالله، جنگ به زودی به داخل عربستان کشیده خواهد شد.

تعطیلی فرودگاه اب‌ها
حملات یمنی‌ها به عربستان، مقامات این کشور را سردرگم کرده است و آن‌ها استراتژی خاصی برای مقابله با حملات انصارالله ندارند. مجتهد دیروز در توئیت دیگری فاش کرد: «پس از ناتوانی یگان هوایی بن‌سلمان در حفاظت از فرودگاه اب‌ها در مقابل حملات مکرر انصارالله، دستورات محرمانه‌ای برای تعطیلی شبانه این فرودگاه از ساعت شش عصر تا شش صبح صادر شده است و به نظر می‌رسد دستورات مشابهی برای دیگر فرودگاه‌ها نیز صادر شود که به منزله برافراشتن پرچم سفید به جای مقابله است». این افشاگری درحالی است که انصارالله در هفته‌های اخیر به طور روزانه این فرودگاه را مورد حمله پهپادی قرار داده است. انصارالله گفته است که در صورت ادامه محاصره فرودگاه صنعا، استراتژی «فرودگاه در برابر فرودگاه» را به کار خواهد گرفت. سیستم‌های پاتریوت عربستان که هزینه‌های هنگفتی برای آن صرف شده است، در رهگیری موشک‌های انصارالله ناکام مانده و این مسئله نگرانی سعودی‌ها را در پی داشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
1
مرگ بر حاکمان سعودی وامارات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار