کد خبر: 961245
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
در تازه‌ترین قسمت از سریال «گاندو» شاهد سکانسی هستیم که در آن یک جلسه در وزارت خارجه ایران شش ماه بعد از دستگیری مایکل هاشمیان برگزار می‌شود.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مسئول وزارت خارجه مدعی است مایکل تنها یک خبرنگار عادی بوده و باید آزاد شود. او می‌گوید: «ما در حال مذاکره (برجام) هستیم و از سوی امریکایی‌ها فشار روی ماست. مقام امریکایی مدام به ما می‌گوید چرا مایکل هاشمیان را آزاد نمی‌کنید.» سرتیم امنیتی که مایکل را دستگیر کرده در جواب عنوان می‌کند: «من مثل شما سیاستمدار نیستم. ما به دلایل امنیتی او را گرفتیم.» در ادامه فیلم و عکس‌هایی از مایکل هاشمیان نزد مسئول میز ایران در سازمان سیا به اعضای جلسه نشان داده می‌شود.
مایکل یک بسته آدامس، یک تسبیح و یک انگشتر را به مسئول امریکایی نشان می‌دهد و وسایلی که قطعاً متعلق به یک مسئول عالی رتبه جمهوری اسلامی است. اعضای جلسه فقط سکوت می‌کنند. پس از جلسه مسئول وزارت خارجه ایران عنوان می‌کند که باید مایکل مبادله شود ولی مسئول تیم امنیتی تأکید می‌کند که اجازه نمی‌دهیم او بدون هزینه آزاد شود و امریکایی‌ها باید هزینه‌اش را بدهند. او تأکید می‌کند: «مایکل راه‌های دور زدن تحریم‌های ایران و حساب‌های بانکی زیادی که با آن‌ها تحریم‌ها را دور می‌زدیم به رئیس‌جمهور امریکا ارائه داده است.»
روز گذشته و کمتر از ۱۲ ساعت پس از پخش این سکانس جنجالی از سریال گاندو، سخنگوی وزارت خارجه در یک نشست خبری به این سریال واکنش نشان داد: «عجیب است، آنچه از وزارت خارجه، شخص وزیر و همکاران ما در وزارت خارجه در این سریال نشان داده می‌شود با واقعیت منطبق نیست. اگر به ما می‌گفتند اسناد را به آن‌ها می‌دادیم که کمی فیلمشان واقعی‌تر باشد! فیلم به لحاظ جلوه‌های هنری فیلم بدی نیست،‌ای کاش تقوا در آن رعایت می‌شد...»

سخنگو خوشبختانه «گاندو» را می‌بیند
پس از واکنش چند روز پیش محمدجواد ظریف به سریال گاندو که در پاسخ به یک خبرنگار عنوان کرده بود اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کند، سخنان سخنگوی وزارت خارجه را باید دومین واکنش رسمی این وزارتخانه به سریال گاندو قلمداد کنیم؛ واکنشی که این بار مانند جمله وزیر خارجه انفعال کمتری در آن دیده می‌شود چراکه خوشبختانه سخنگوی محترم برخلاف رئیسش گاندو را نگاه و عنوان می‌کند که به ارزش‌های هنری آن نیز واقف است ولی فقط آن را غیرواقعی و خیالی قلمداد می‌کند. درباره واقعی بودن یا نبودن آنچه سریال گاندو نشان داده مردم می‌توانند قضاوت کنند و چه خوب است مطابق آنچه سخنگوی محترم وزارت خارجه عنوان کرده اگر اسناد و اطلاعات جدیدی درباره ماجرا‌هایی که در این سریال مطرح شده در دست است، به تیم سازنده این سریال ارائه شود تا برای غنای بیشتر در سری دوم این سریال مورد استفاده قرار گیرد، ضمن اینکه خوب است وزارت خارجه برای شفاف‌تر شدن موضوع به مباحثی که در سریال گاندو مطرح شده جهت تنویر افکار عمومی پاسخ بگوید. مردم به طور قطع دوست دارند بدانند پاسخ وزارت خارجه به مواجهه مسئول ارشد این وزارتخانه با پرونده جیسون رضائیان چیست؟ اینکه آیا مسئولان این وزارتخانه برای آزادی فوری جیسون رضائیان به نهاد‌های امنیتی فشار وارد کرده‌اند یا خیر، اینکه نفوذ جیسون رضائیان به بالاترین سطح برخی نهاد‌های دولت از چه طریقی ایجاد شده است و اینکه آیا مقامات امریکایی شرط ادامه مذاکرات هسته‌ای را آزادی بدون قید و شرط جیسون رضائیان اعلام کرده بودند و وزارت خارجه نیز اهرم فشار برای این مسئله بوده است و چرا امریکا حاضر شد ۷/ ۱ میلیارد دلار بعلاوه رفع تحریم بانک سپه را تقدیم ایران کند و اگر اینگونه بوده شما کجای این پرونده هستید. این‌ها نکاتی است که اتفاقاً شفاف‌سازی آن از سوی مقامات می‌تواند به تنویر بیشتر افکار عمومی کمک کند. اینکه سخنگوی محترم وزارت خارجه سازندگان سریال گاندو را به بی‌تقوایی متهم می‌کنند نیز قطعاً رویکردی منصفانه نیست.‌ای کاش اسناد و مدارک هر چه زودتر منتشر شود تا مردم قضاوت کنند بی‌تقوایی واقعی علیه امنیت ملی کشور دقیقاً کجا و چگونه رقم خورده است.
جالب است که مسعود بهنود چهره ضدانقلاب لندن‌نشین و همکار شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی هم در یک توئیت به سریال گاندو واکنش نشان می‌دهد و تلویحاً از آن به عنوان تولید ناسالم تصویری! یاد می‌کند که با هزینه‌ای زیاد ساخته شده است. او از گاندو به عنوان سقف توان تندرو‌ها نیز یاد کرده است، البته پیش از این شبکه «جم» و «من و تو» نیز به انحای مختلف به این سریال واکنش منفی نشان داده بودند، اما اینکه برخی مسئولان دولتی نیز همنوا با این افراد و شبکه‌ها از گاندو با تعابیری نه چندان مناسب یاد می‌کنند در نوع خود جالب است.

کارگردان «گاندو» به روحانی رأی داده است
سریال گاندو با بهره‌گیری از ارجاعات خاص مبتنی بر منطق «درام» به یکی از مهم‌ترین و ملتهب‌ترین پرونده‌های امنیتی چند سال اخیر کشور در مورد جاسوسی جیسون رضائیان برای امریکا ورود کرده که اتفاقاً واکنش‌های متفاوتی نیز به همراه داشته است.
فضای مثبت و جذابی که در بین مردم نسبت به سریال گاندو ایجاد شده نشان می‌دهد مخاطبان در مواجهه با یک اثر خوب و جذاب کنش‌های حمایتگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند. جسارت و عدم وابستگی جریانی جزو مؤلفه‌های اولیه و اصلی یک فیلمساز برای ساخت چنین اثر خط‌شکنی است چه اینکه جواد افشار کارگردان سریال گاندو اخیراً در مصاحبه با روزنامه ایران تصریح کرده که در انتخابات به حسن روحانی رأی داده است و به ایشان ارادت دارد: «شخصاً هیچ گاه در این سال‌ها خودم را وابسته به هیچ جناحی ندانسته و نمی‌دانم.» بنابراین هیچ کس نمی‌تواند سازندگان اثر را به رویکرد جناحی متهم کند. رویکرد جسورانه سیما در ساخت سریال امنیتی گاندو خوشبختانه مورد اقبال بسیاری از مردم قرار گرفته و زمینه‌ساز رضایتمندی مخاطبان از تلویزیون نیز شده و واکنش‌های متفاوتی از کف جامعه تا بالاترین سطوح مدیریتی کشور را به همراه داشته است.
بسیاری از کاربران فضای مجازی با طرح پرسش و گذاشتن پیام‌هایی زیر پست‌های جیسون رضائیان و همسرش واکنش نشان دادند. وی مجبور شد بخش کامنت‌های صفحه اینستاگرامش را به طور کامل ببندد.

مشاور ارشد: با گاندو گنده نمی‌شوید!
البته پخش گاندو بیش و پیش از همه واکنش مشاور ارشد رئیس‌جمهور را به دنبال داشت؛ واکنش‌هایی توئیتری که ظاهراً تمامی ندارد و با اوج گرفتن در قسمت‌های اخیر بر حجم آن نیز افزوده می‌شود، البته حسام‌الدین آشنا نماینده دولت در شورای عالی صداوسیما هم است و به طور عادی برخی توئیت‌های او را حمل بر فشار روی رسانه ملی می‌کنند. او با انتشار رشته توئیت‌های متناوب در مورد محتوا و شخصیت‌های سریال گاندو همچنان یکی از پرکارترین منتقدان این سریال در بین دولتمردان محسوب می‌گردد. وی چند روز پیش با انتشار توئیتی نوشته بود:
هیئت امنا، هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه شهید آوینی چه کسانی هستند و توسط چه کسانی و چه ساز و کاری منصوب می‌شوند و به چه کسانی پاسخگو هستند؟ بودجه سالانه این موسسه چقدر است و چگونه تأمین می‌شود؟»
پس از انتشار این توئیت، «مجتبی امینی» تهیه‌کننده سریال گاندو و یکی از مدیران مؤسسه شهید آوینی در مقام پاسخ برآمده و با انتشار توئیتی نوشت: «جناب سرهنگ آشنا، همه می‌دانند مؤسسه‌ای مزین به نام سید شهیدان اهل قلم سیدمرتضی آوینی چیست و کجاست؟ اما همه نمی‌دانند یک روحانی ترک لباس کرده که از مدیران ارشد امنیتی سابق وزارت اطلاعات بوده در حوزه فرهنگ و هنر چه می‌کند و به دنبال چیست؟»
این اظهارات و پاسخ‌های پینگ پنگی بین دست‌اندرکاران سریال گاندو و مؤسسه شهید آوینی روز گذشته با انتشار یک توئیت تازه از سوی آشنا ادامه پیدا کرد. مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور نوشت: «با گاندو، گنده نمی‌شوید.»، اما‌ای کاش مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور می‌دانست با پخش سریال گاندو قرار نیست کسی به زعم او گنده شود و سازندگان این سریال بیش و پیش از همه منافع ملی را در نظر گرفته‌اند.
این می‌تواند توصیه بجایی باشد که مسئولان دولتی به محتوای «گاندو» ورود کنند و آن را مورد نقد جدی قرار دهند چراکه توئیت‌های گاه و بی‌گاه مشاور ارشد رئیس‌جمهور نمی‌تواند سازنده تلقی شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
از شکم سیریه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار