کد خبر: 960016
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲
ارزش بالای غذایی میگو در تمامی دنیا موجب شده تا این محصول مهم آبزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. شرایط مناسب و خوب در استان‌های جنوبی کشور از جمله درجه حرارت و شوری مناسب آب باعث شده تا در حال حاضر، سیستان وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر به عنوان مهم‌ترین تولید کننده میگو از شهرت جهانی برخوردار شوند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: ارزش بالای غذایی میگو در تمامی دنیا موجب شده تا این محصول مهم آبزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود. شرایط مناسب و خوب در استان‌های جنوبی کشور از جمله درجه حرارت و شوری مناسب آب باعث شده تا در حال حاضر، سیستان وبلوچستان، هرمزگان و بوشهر به عنوان مهم‌ترین تولید کننده میگو از شهرت جهانی برخوردار شوند. در این میان، هرمزگان با دارا بودن ۱۴ سایت بزرگ پرورش میگو از مهم‌ترین قطب‌های این نوع از صنعت آبزی پروری به شمار می‌رود که در ساله‌های اخیر به موفقیت‌های خوبی در این زمینه رسیده است موضوعی که موجب شد تا مدیرکل شیلات هرمزگان در مراسم بهره‌برداری از مزرعه ۱۶۰ هکتاری پرورش میگو گزی جنوبی در شهرستان جاسک در این استان که با حضور محمود حجتی وزیر کشاورزی به بهره‌برداری رسید اعلام کند: «تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون بچه میگو در این استان تولید شده که این میزان تا پایان امسال به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون عدد خواهد رسید.»

هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ساحل دریایی یکی از مناطق مستعد پرورش میگو در کشور است. شرایط مناسب برای این نوع آبزی موجب شده تا از ۳۰ سال قبل تاکنون این آبزی در هرمزگان پرورش داده شود. این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد صنعت آبزی پروری هرمزگان در حوزه پرورش میگو است. علاوه بر این مهم میگوی تولیدی در این استان، استاندارد‌های سلامت بهداشتی و غذایی جهانی را از جلمه عاری بودن از آنتی‌بیوتیک‌ها، قارچ کش‌ها یا مواد دارویی و افزودنی‌های غذایی نگه‌دارنده دارد، موضوعی که موجب شده تا میگوی ایرانی در خارج از کشور با گونه ممتاز هرمزگان شناخته شود.
برداشت دو بار میگو در سال از دیگر مزیت‌های پرورش میگو در هرمزگان بوده موضوعی که موجب شده تا هم‌اکنون با فعالیت ۱۴ سایت بزرگ پرورش میگو میزان تولیدات این محصول در سال‌جاری به ۳۰ هزار تن برسد.

سرمایه‌گذاری برای سایت‌های پرورش میگو

شرایط مناسب برای پرورش میگو در برخی از استان‌های کشور خصوصاً مناطق جنوبی ایران در کنار سود و فروش بالای این محصول به کشور‌های جهان از جمله دلایلی است که جهاد کشاورزی را بر آن داشته تا در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی را انجام دهد و این مهم را جزو اولویت‌های اولیه خود به حساب آورد.
‌وزیر جهاد کشاورزی در مراسم بهره‌برداری از مزرعه ۱۶۰ هکتاری پرورش میگو گزی جنوبی در شهرستان جاسک با بیان اینکه به سرعت در حال سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش میگو در سراسر کشور هستیم، گفت: «امسال بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ هکتار توسعه کشت پرورش میگو صورت می‌گیرد.»

محمود حجتی افزود:: «پرورش میگو در سال ۹۲ نزدیک به ۱۲ هزار تن بود که سال ۹۷ به نزدیکی ۵۰ هزار تن رسید.» وجود بازار‌های خوبی همچون چین و ویتنام در کنار روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس از جمله موارد مثبتی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در این زمینه را اقتصادی‌تر کرده و علاوه بر ایجاد درآمد‌های ارزی و ایجاد اشتغال موجب فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به نفت شود.

رکورد هرمزگان در تولید بچه میگو

همان‌طور که گفته شد شرایط مناسب برای تولید و توسعه صنعت آبزی پروری در هرمزگان خصوصاً پرورش میگو این استان را به یکی از مناطق مهم در این زمینه تبدیل کرده است به طوری که به گفته مدیران این صنعت این منطقه در زمینه تولید بچه میگو رکورددار در کشور است.

مدیرکل شیلات هرمزگان با تأیید این مهم گفت: «تاکنون بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون عدد بچه میگو تولید شده و این میزان تا پایان امسال به بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون عدد می‌رسد.» این در حالی است که از این میزان ۳۲۰ میلیون عدد به استان‌های بوشهر، خوزستان، چابهار و گلستان صادر شده و مابقی در خود استان هرمزگان ذخیره‌سازی شده است.

هم اکنون در استان هرمزگان ۱۴ سایت با وسعت ۶ هزار و ۶۴۰ هکتار مزرعه پرورش میگو وجود دارد که بیش از ۱۰۰ استخر یک هکتاری را شامل می‌شود، تصریح کرد: «میزان تولید در این استخر‌ها با استفاده از روش‌های مدرن و دستگاه‌های مکانیزه طی دو دوره پرورش در سال بالغ بر هزار و ۲۰۰ تن است.»
آمار‌های شیلات نشان می‌دهد، این مزارع با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال شامل هزینه‌های زیرساخت و نهاده‌های تولید، توسط بخش خصوصی از تیرماه ۹۷ تا تیرماه ۹۸ راه‌اندازی شده است.

شرایط عالی برای توسعه پرورش میگو

مزارع پرورش میگو در هرمزگان از ۱۱۷ مزرعه (در پنج سایت) در سال ۹۲، به ۳۶۰ مزرعه در سال‌جاری (با ۱۴ سایت فعال) و ۴ هزار و ۲۴۵ استخر افزایش یافته است.
در این مدت میزان برداشت میگو از مزارع پرورشی این استان نیز از ۳ هزارو ۲۰۰ تن در سال ۹۲ به ۳۰ هزار تن در سال‌جاری رسیده است. این در حالی است که میزان برداشت میگو در واحد سطح نیز از ۲ هزار و ۲۱۹ کیلو‌گرم به ۴ هزارو ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

سطح زیر کشت خالص استخر‌های پرورش میگو در هرمزگان هم اکنون به ۶ هزار هکتار رسیده که در مقایسه با سال ۹۲، ۳ هزار هکتار افزایش داشته است. در حال حاضر از ۱۸۰ هزار هکتار زمین مستعد برای پرورش آبزیان در سواحل جنوبی ایران ۵۰ هزار آن در هرمزگان قرار دارد.

مدیرکل شیلات هرمزگان در این خصوص گفت: «در دو دهه گذشته حدود ۱۰ هزار هکتار از این زمین‌ها به متقاضیان واگذار شده که در حال بهره‌برداری است.» این در حالی است که هم اکنون ۷۶ واحد صنعتی مرتبط با فعالیت‌های شیلاتی با ۳ هزار نفر شاغل در زمینه عمل‌آوری، فرآوری و بسته‌بندی انواع آبزیان به خصوص میگوی پرورشی در سطح این استان فعالیت دارند.
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
ولی شرایط تولید بچه ی آدم بخاطر گرانی از10تا به یکی کاهش یافته است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار