کد خبر: 959236
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
رهبران چین و کره‌شمالی در جریان دیدارشان در شهر پیونگ‌یانگ بر اهمیت تقویت روابط دو‌جانبه و تضمین صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای تأکید کرده و خواستار اتخاذ جبهه‌ای مشترک برای مقابله با «تغییرات پیچیده و جدی» در عرصه بین‌المللی شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در شرایطی که پروژه مذاکراتی دونالد ترامپ با کره‌شمالی به بن‌بست خورده و از سوی دیگر مذاکرات تجاری وی با چینی‌ها هم به جنگ تجاری تمام‌عیاری ختم شده، دیدار رئیس جمهور چین از کره‌شمالی می‌تواند علامتی برای بازآرایی نیرو‌های مخالف امریکا و متحدانش در شرق دور باشد، به‌خصوص که چینی‌ها سال گذشته ریسک کرده بودند و با وعده‌های ترامپ حاضر شده بودند به قطعنامه تحریم‌های کره‌شمالی در شورای امنیت رأی دهند.
به گزارش ایسنا، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین روز پنج شنبه اولین سفر رسمی خود را به کره‌شمالی انجام داد و در جریان این سفر با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دیگر مقام‌های ارشد این کشور دیدار کرد.
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی (KCNA) درباره این سفر نوشت: رهبران دو کشور به تبادل‌نظر با یکدیگر در حوزه‌های مختلف از جمله درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مهم و تغییرات جدی و پیچیده در اوضاع بین‌المللی و جهانی پرداختند.
به نوشته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، این دو رهبر بر سر تقویت روابط دو‌جانبه در راستای تحقق منافع مشترک دو کشور و همچنین در راستای تضمین صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای توافق کردند. در عین حال این خبرگزاری در گزارش خود تصریح کرد: شی‌جین‌پینگ در مذاکراتش با کیم جونگ اون گفت، چین از مسیر راهبردی جدید کره‌شمالی که اوایل سال جاری میلادی از سوی کیم‌جونگ‌اون و به عنوان هشداری در صورت عدم رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت کشورش ارائه شد، حمایت کند.
همچنین این دو رهبر توافق کردند که ارتباط راهبردی نزدیکی داشته باشند و همکاری را در حوزه‌های گوناگون تعمیق کنند.
در عین حال شبکه تلویزیونی رسمی چین موسوم به CCTV نیز گزارش کرد، شی‌جین‌پینگ متعهد شده به کره‌شمالی در زمینه دستیابی به نیاز‌های امنیتی و توسعه‌ای کمک کرده و در فرآیند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره نقشی سازنده ایفا کند.
به نوشته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم جونگ اون به رئیس‌جمهور چین گفت: سوسیالیسم محور دوستی چین و جمهوری دموکراتیک خلق کره است. ما باید با یکدیگر سوسیالیسم را حفظ کرده و توسعه دهیم.
به اعتقاد برخی کارشناسان، با توجه به اینکه چین و امریکا طی ماه‌های اخیر درگیر یک جنگ تجاری پر افت و خیز بوده‌اند، نزدیکی کره‌شمالی و چین می‌تواند حاوی پیامی سمبلیک برای امریکا باشد.
در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت خارجی کره‌شمالی با چین انجام می‌شود که عمدتاً شامل واردات مواد غذایی و حامل‌های انرژی است.
اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که شی می‌تواند فرستاده ترامپ به کره‌شمالی برای گشودن گره مذاکرات باشد عده‌ای هم مانند «ته یونگ هو» دیپلمات عالی‌رتبه پیشین کره‌شمالی می‌گوید فکر می‌کند دولت این کشور خواهان میانجیگری شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در نشست «گروه ۲۰» در هفته آینده است.
در واقع شاید یکی از دیگر تلاش‌های رئیس‌جمهور چین در کره‌شمالی این باشد که ساختار مذاکراتی شش‌جانبه پکن را که از سال ۲۰۰۸ میلادی به این طرف متوقف شده است، احیا کند و بار دیگر چین به کانونی برای کاستن از تنش‌ها در منطقه تبدیل شود و از یکه تازی امریکا در منطقه نیز به این شکل جلوگیری به عمل آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار